۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲
نارضایتی کشاورزان کردستانی از قیمت تضمینی گندم
بازار گزارش می‌دهد؛

نارضایتی کشاورزان کردستانی از قیمت تضمینی گندم

سنندج- گندمکاران استان کردستان نسبت به قیمت تضمینی خرید گندم که به ازای هر کیلوگرم چهار هزار تومان تعیین شده انتقاد دارند و خواستار بازنگری این نرخ با توجه به افزایش هزینه‌های تولید این محصول هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هر سال قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم توسط شورای اقتصاد تعیین می‌شد و این اقدام مهم از اواخر سال گذشته با مصوبه مجلس شورای اسلامی به کمیته و شورایی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و کشاورزان پیشرو، نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت و جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی واگذار شده است.

در نخستین اقدامی که توسط این کمیته شاهد بودیم بازنگری در قیمت تضمینی دانه‌های روغنی از جمله کلزا بود که از هشت هزار تومان به ۱۱ هزار تومان افزایش یافت.

حال با وجود این تغییرات بسیاری از کشاورزان به ویژه در استان کردستان خواستار بازنگری و اصلاح قیمت تضمینی اعلام شده برای گندم در سال زراعی جاری که به ازای هر کیلوگرم چهار هزار تومان تعیین شده بود، هستند.

علاوه بر کشاورزان، مسئولان هم به اینکه قیمت تضمینی اعلام شده برای هر کیلوگرم گندم در مقایسه با هزینه های تولید این محصول پایین است و باید نرخی برای آن تعیین شود که موجب ایجاد انگیزه در گندمکاران و ادامه فعالیت در این حوزه شود، اذعان دارند.

نارضایتی کشاورزان کردستانی از قیمت تضمینی گندم

افزایش هزینه‌های تولید گندم
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: وزارتخانه با اصلاح قیمت تضمینی چغندرقند و کلزا گام های مطلوبی در جلب رضایت کشاورزان برداشته است.

محمدصالح احمدی اضافه کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید اعم از هزینه تامین نهاده‌ها، برداشت و حمل و نقل در بخش کشاورزی به ویژه در محصول گندم قرار شده بازنگری در قیمت تضمینی این محصول هم انجام شود.

وی یادآور شد: در سال زراعی امسال ۶۰۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیرکشت گندم رفته که از این میزان ۵۷۳ هکتار دیم و ۳۲ هکتار هم آبی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: براساس برآوردهای و بازدیدهای انجام شده وضعیت رویش گندم طی این مرحله در استان رضایت بخش و مناسب است.

احمدی گفت: همکاران بخش حفظ نباتات سازمان فعالیت خود را در راستای مبارزه با آفات وبیماری‌ها به ویژه آفت سن مادر آغاز کردند و اطلاع رسانی‌های لازم هم در این زمینه انجام شده است.

کردستان همواره در تولید و خرید تضمینی گندم جزو استان‌های برتر کشور است و در این رابطه همواره رتبه‌های دوم و سوم را دارد و حال گندمکاران این استان نسبت به تعیین قیمت تضمینی گندم بدون توجه به تورم موجود و افزایش هزینه‌های تولید معترض هستند.

نارضایتی کشاورزان کردستانی از قیمت تضمینی گندم

تعیین نرخ تضمینی گندم با توجه به تورم
نماینده کشاورزان خبره استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار بازار با ابراز تاسف از قیمت تضمینی گندم بدون توجه به تورم موجود در کشور، اظهار داشت: قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی جاری را به ازای هر کیلوگرم چهار هزار تومان تعیین کردند.

سید حسین رحیمی با اشاره به اینکه کشاورزان استان این نرخ را عادلانه نمی دانند، افزود: همه ساله انتظارودرخواست کشاورزان وتشکل های بخش کشاورزی ازدولت و مجلس افزایش نرخ خریدتضمینی گندم نسبت به تورم جامعه است که متأسفانه این امرمحقق نشده است.

وی اضافه کرد: تعیین و اعلام چنین قیمتی موجب می شود کشاورزان از کار و تلاش و تولید نا امید شوند و این اقدام در راستای تحقق شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده؛ نیست.

نماینده کشاورزان خبره استان کردستان با اشاره به اینکه هر کیلوگرم گندم در کشورهای همسایه ما ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می شود، افزود: قیمت ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی و هزینه هایی مانند تعمیرات این ادوات نسبت به سال زراعی گذشته ۱۰۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش داشته است.

پیشنهاد تعیین ۶هزارتومان برای قیمت تضمینی  گندم
رحیمی با بیان اینکه برخی ماشین الات هم چون کمباین تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، یادآور شد: اگر دولتمردان به دنبال اشتغال پایدار، خودکفایی و نجات کشور از وابستگی و تحریم های ظالمانه هستند و می خواهند از اشتغال و جهش تولید حمایت کنند باید به بخش کشاورزی توجه کنند.

وی اظهار داشت: انتظار داریم قیمت هر کیلوگرم گندم براساس نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی نه چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تعیین شود.

این گندمکار نمونه کشوری یادآور شد: قیمت پیشنهادی ما برای هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری ۶ هزار تومان است که امید می‌‍رود مسئولان کشوری به خواسته گندمکاران توجه داشته و از آنها حمایت کنند.

نارضایتی کشاورزان کردستانی از قیمت تضمینی گندم

وعده‌های توخالی دردی از کشاورز دوا نمی‌کند
رحیمی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه رونق، جهش و حمایت از تولید باید در عمل ثابت شود، اظهار داشت: تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد به بالا و هزینه‌های سرسام آور کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی کمر کشاورزان را خم کرده است.

وی اضافه کرد: با وعده‌های حمایتی خشک و خالی دردی از کشاورزان دوا نمی‌شود و این قشر زحمت کش نیاز به حمایت واقعی دارند تا بتوانند در حوزه تولید مهمترین نیاز مردم یعنی غذا و خوراک با انگیزه و امید کار کنند.

نماینده کشاورزان خبره استان کردستان یادآور شد: امیدواریم در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها در عمل شاهد حمایت از بخش کشاورزی باشیم و دولت در قیمت گذاری گندم تجدید نظر کند.

بخش زیادی از امنیت غذایی کشور وابسته به گندم است و در سال های اخیر برای خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک هم زحمات و تلاش های زیادی انجام شده است و حال هر گونه اقدامی که موجب کاهش تولید و خرید این محصول شود تبعات زیادی به دنبال خواهد داشت.

اگر قیمت تضمینی  گندم بدون درنظر گرفتن قیمت تمام شده تولید آن تعیین شود واردات این محصول و حتی قاچاق و ورود آن به چرخه دلالی و حتی خوراک دام را شاهد خواهیم بود لذا می طلبد دست اندرکاران با درنظر گرفتن افزایش هزینه های تولید این محصول نسبت به تغیین خرید تضمینی آن اقدام کنند تا گندمکاران با انگیزه بیشتری به تولید بپردازند.

کد خبر: ۸۰٬۹۷۹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha