۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
زنجیره تولید در اردبیل کامل شود/ ضرورت راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی حمایت از صنایع
استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل:

زنجیره تولید در اردبیل کامل شود/ ضرورت راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی حمایت از صنایع

اردبیل - استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه‌های اردبیل گفت: در حمایت از تولید ضرورت دارد زنجیره تولید در استان به عنوان یک سیستم منسجم تشکیل شود.

هاشم مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ‌اظهار کرد: ‌استان اردبیل در مسیر صنعتی شدن هر چند از قافله کشوری عقب مانده اما استعداد خوبی را در صنایع وابسته به بخش کشاورزی و مادر دارد که قطعا در کنار بخش کشاورزی، گردشگری، خدمات و تدارک زیرساخت‌ها می‌توان این قابلیت‌ها را به نقطه عملیاتی رساند.

وی تصریح کرد: بخش صنعت استان نیازمند تقویت و حضور سرمایه‌گذاران در راه‌اندازی صنایع مادر و اساسی است تا فرصت‌های اشتغال بیشتر در این حوزه فراهم آید.

۱۲ درصد شاغلان استان اردبیل در بخش صنعت هستند
استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه‌های اردبیل گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد شاغلان استان اردبیل در بخش صنعت هستند که یک‌هزار واحد صنعتی در استان اردبیل شکل گرفته که نیمی از آنها تعطیل بوده و مابقی نیز با ظرفیت متوسط در حال تولید هستند.

مظفری ضرورت حمایت از بخش صنعت را به عنوان نیاز جدی استان در مسیر توسعه پایدار یادآور شد و افزود: عمده مشکلاتی که واحدهای تولیدی ما با آن روبه‌رو هستند، مشکلات مدیریتی، ‌ بانکی و مالی و همچنین مالیاتی و بیمه‌ای است که در کنار آن در مسیر تکمیل زنجیره تولید باید شهرک‌های صنعتی نیز زیرساخت لازم را در حمایت از صنعتگران و فعالان اقتصادی به وجود آورند.

وی به ضعف زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به عنوان عامل و عنصر نارضایتی سرمایه‌گذاران اشاره کرد و ادامه داد: تا زمانی که در این حوزه نتوانیم جذابیت‌ها و رضایتمندی سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم، اقدامی عملی در مسیر توسعه صنعتی مهیا نبوده و نمی‌توان به تقویت و جهش در این بخش امیدوار بود.

ضرورت راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی حمایت صنایع در اردبیل
استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه‌های اردبیل ضرورت تشکیل زنجیره تولید را در استان یادآور شد و خاطر نشان کرد: ما اگر می‌خواهیم در بخش صنعت موفق عمل کنیم باید زنجیره تولید را شکل داده و از تولید تک محصولات صنعتی به مانند قطعه‌سازی صنایع خودرویی و یا صنایع پتروشیمی پایین دست جلوگیری کنیم بلکه به سمتی حرکت کنیم تا در سایه شکل‌گیری یک صنعت مادر نظیر سیمان و یا لاستیک قطعات آن نیز در استان آماده تولید شود.

مظفری ضرورت حمایت از مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی حمایت صنایع را یادآور شد و اضافه کرد: در این کلینیک‌ها به راحتی می‌توان نقاط ضعف و قوت را ارزیابی کرده و با یک عارضه‌یابی مناسب نسبت به توسعه صنایع بزرگ با ایجاد مشوق‌های مناسب سرمایه‌گذاران گام‌های جدی برداشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:‌ به اندازه کافی صنایع کوچک و حتی متوسط در استان اردبیل در سال‌های اخیر شکل گرفته اما جای صنایع بزرگ در استان خالی است تا ما با یک برند مشهور همچون لاستیک گلدستون بتوانیم در کشور رد پایی برای تولیدات و محصولات خود پیدا کنیم.

بخش عظیمی از نیروی جوان و تحصیل کرده ما به دنبال ایجاد فرصت‌های اشتغال هستند
استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه‌های اردبیل اظهار کرد: بخش عظیمی از نیروی جوان و تحصیل کرده ما به دنبال ایجاد فرصت‌های اشتغال هستند که از طریق راه‌اندازی این صنایع بزرگ و همچنین زنجیره شکل گرفته به راحتی می‌توان پاسخگوی اشتغال آنها بود.

مظفری به شرایط اقلیمی استان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ۷ تا ۸ ماه از سال در استان اردبیل هوای سرد و ناپایداری را شاهد هستیم، وجود یک محیط بسته کار برای نیروی انسانی به ویژه کارخانجات می‌تواند به درآمدزایی ماهانه این نیروها و اشتغال مداوم بیکاران کمک کند.

وی تصریح کرد: در کنار توسعه شهرک‌های صنعتی و استقرار صنایع در این مجموعه‌ها، باید متولیان این بخش به ویژه سازمان صمت در حمایت از صنعتگران گام‌های جدی را برداشته و با پشتیبانی‌های همه‌جانبه امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های به وجود آمده صنعتی را فراهم کنند.

استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه‌های اردبیل افزود: البته بخشی از صنایع در استان اردبیل تعطیل و یا حالت راکد دارند که باید به احیای این واحدها همت کرده تا امکان تولید در این مجموعه‌های صنعتی فراهم آید.

کد خبر: ۸۰٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha