۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
نبود سردخانه در مرز ماهیرود مانعی برای رشد صادرات میوه و صیفی جات است
مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی:

نبود سردخانه در مرز ماهیرود مانعی برای رشد صادرات میوه و صیفی جات است

بیرجند- رحیمی زاده،مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: نبود سردخانه در مرز ماهیرود مانعی برای رشد صادرات میوه و صیفی جات است.

حسن رحیمی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار بازار با اظهارکرد: متأسفانه در خراسان‌جنوبی در حوزه صادرات ما گرفتار مسائلی چون خام‌فروشی و صادرات کالا بدون بسته‌بندی مناسب هستیم که در ماندگاری ما در بازارهای هدف نقش آفرین است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: طبیعی است وقتی از کشوری چون ترکیه کالایی با بسته بندی مناسب به بازارهای هدف صادراتی ما عرضه می‌شود کم‌کم ما نیز آن بازارها را با بی توجهی نسبت به این مسائل از دست می‌دهیم.

رحیمی‌زاده ادامه‌داد: به عنوان مثال وقتی از برخی از کشورها میوه به کشور ما صادر می‌شود، همه بسته ها و سبدهای آن حاوی میوه‌هایی یک شکل و یک اندازه و مرتب است ولی ما در صادرات خود به این موضوعات دقت کافی نمی‌کنیم.

کالا را با بسته بندی مناسب صادر کنیم
وی با بیان اینکه متأسفانه در حوزه صادرات ما با آینده‌نگری کار را پیش نمی‌بریم، اظهارکرد: اگر این آینده نگری وجود می‌داشت، تاجر ما حدأقل در بسته بندی مناسب کالا که یک اصل در موفقیت صادراتی است، توجه لازم را می‌کرد.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به برخی از موانع صادرات میوه از کشور گفت: متأسفانه ما در مرز ماهیرود و در بسیاری از مرزهای کشور سردخانه میوه و صیفی جات نداریم.

رحیمی زاده اظهارکرد: برخی از کشورهای آسیای میانه و مناطق سردسیر روسیه و بسیاری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به واسطه شرایط اقلیمی به میوه‌های کشور ما نیاز دارند ولی همین نبود سردخانه در مرز یکی از موانع موفقیت در صادرات میوه شده است.

وی گفت: یا از طرف دیگر یکی از کالاهای صادراتی از مرز ماهیرود صیفی جات است که نگهداری این قلم کالا نیز نیاز به سردخانه دارد و اگر به دلایلی دو- سه روز مرز بسته و امکان صادرات نباشد به واسطه نبود سردخانه از بین می‌رود.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی اظهارکرد: اگر ما نسبت به این مسائل بی توجه باشیم کم کم میوه پاکستان جای میوه ما را در بازارهای صادراتی خواهد گرفت.

صادرات میوه و مسئله افزایش قیمت
رحیمی زاده در پاسخ به این سؤال که آیا صادرات میوه منجر به افزایش قیمت آن در داخل نخواهد شد، بیان‌کرد: این مسئله موقتی است و می‌توان در فصل‌هایی که به میوه بیشتری نیاز داریم جلوی صادرات را گرفت ولی در برخی از فصل‌ها برخی از میوه‌ها چون سیب به اندازه‌ای مازاد بر نیاز است که چاره‌ای جز صادرات نداریم.

وی یادآورشد: این موضوع بسیار تأسف بار است که کشوری که مازاد بر نیاز تولید مرغ، تخم مرغ و حتی برخی اقلام میوه و صیفی جات دارد ولی به واسطه عدم توانایی در کنترل قیمت با تصمیم بر ممنوعیت صادرات خود را از فرصت ارزآوری و کسب بازارهای صادراتی محروم می‌کند.

کد خبر: ۸۰٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha