۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
امضای توافقنامه عراق با توتال درباره ۴ طرح انرژی
وزارت نفت عراق اعلام کرد

امضای توافقنامه عراق با توتال درباره ۴ طرح انرژی

وزارت نفت عراق اعلام کرد با شرکت توتال پیش نویس توافقنامه‌ای را درباره چهار طرح در زمینه گاز طبیعی، انرژی خورشیدی و فرآوری آب دریا امضا کرده است.

به گزارش بازار، وزارت نفت عراق اعلام کرد این کشور با شرکت نفت فرانسوی توتال پیش نویس توافقنامه‌ای را درباره چهار طرح در زمینه گاز طبیعی، انرژی خورشیدی و فرآوری آب دریا امضا کرده است.

وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای به نقل از احسان عبدالجبار، وزیر نفت این کشور اعلام کرد سرمایه گذاری‌های شرکت توتال به میلیاردها دلار بالغ خواهد شد و چهار توافقنامه اولیه قرار است برای اعتبار سنجی اولیه به دولت ارائه شود.

این پیش نویس توافقنامه که درباره آن هیچ تقویمی ارائه نشده است، در جریان دیدار پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال از عراق امضا شد.

بر اساس بیانیه وزارت نفت عراق، توتال یک ایستگاه تولید گاز طبیعی در پنج میدان جنوبی عراق که عبارتند از: غرب قرنه ۲, مجنون، ارطاوی، الطوبه و اللحیس، احداث خواهد کرد و تولید آن قرار است بالغ بر هشت و نیم میلیون متر مکعب گاز در روز باشد و بعد از پایان فاز دوم توسعه، تولید آن دو برابر خواهد شد.

طرح‌های توسعه گازی عراق از مدت‌ها پیش روی شرکت بی جی سی (BGC) متمرکز شده که شرکتی ۱۷ میلیارد دلاری مرکب از رویال داچ شل، شرکت دولتی گاز جنوب و شرکت ژاپنی میتسوبیشی است.

شرکت فرانسوی توتال همچنین طرح تزریق آب دریا را -که از یک دهه پیش معلق مانده است- عهده دار خواهد شد. این طرح برای توسعه میدان‌های نفتی جنوب کشور که بزرگ‌ترین بخش تولید نفت عراق در آنجا متمرکز شده است، حیاتی است.

این طرح تزریق آب دریا که ظرفیت اولیه آن تزریق دو و نیم میلیون بشکه آب در روز خواهد بود، با هدف به سطح آوردن نفت انجام می‌شود که به این ترتیب کاهش تولید را در برخی میدان‌های نفتی جنوب عراق جبران خواهد کرد.

سومین طرح توتال به مشارکت در سه برابر کردن تولید میدان نفتی ارطاوی خواهد بود که قرار است به ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز افزایش یابد. تولید کنونی این میدان نفتی ۶۰ هزار بشکه در روز است.

در حالی که عراق تلاش می‌کند از ظرفیت خود در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بیشتر بهره برداری کند، چهارمین طرح یک نیروگاه خورشیدی خواهد بود که شرکت فرانسوی با ظرفیت یک هزار مگاوات احداث خواهد کرد.

کد خبر: ۸۰٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha