۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
آشنایی با قیمت آهن آلات و بازار آهن

آشنایی با قیمت آهن آلات و بازار آهن

قیمت آهن آلات مصرفی در صنعت و ساختمان سازی از گزینه های تاثیر گذار و مهم در پروژه ها می باشد.

به گزارش بازار، ایران جز ده کشور برتر در زمینه تولید فولاد است، در صورتی که برنامه زیری و نظارت صحیحی بر این بازار انجام شود و تشکیل اصناف و اتحادیه‌های مختلف تصمیمات و برنامه‌های مشخصی اخذ شود تأثیر بسیار زیادی بر کنترل قیمت‌ ها خواهد داشت.

قیمت آهن آلات مصرفی در صنعت و ساختمان سازی از گزینه های تاثیر گذار و مهم در پروژه ها می باشد . با توجه به حجم تقاضا و رفتار بازار قیمت ها به صورت سینوسی در نوسان می باشد. با توجه به رفتار هیجانی تقاضا در بازار داخلی تولید گنندگان اقدام به کاهش و افزایش قیمت آهن دست می زنند .

از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت آهن آلات کاهش واردات است. کاهش واردات می‌تواند باعث شود فروشندگان آهن برای فروش محصولات خود احتیاط بیشتری به خرج دهند و تا در صورت خالی شدن انبارها برای پر کردن مجدد انبار و تأمین محصولات با مشکل مواجه نشوند، به همین دلیل میزان عرضه از تقاضا کمتر خواهد شد و محصولات با قیمت بالاتری به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

آشنایی با قیمت آهن آلات و بازار آهن

پس از خروج آمریکا از برجام بازارهای آهن، فولاد، آلومینیوم، مس و سرب که ممکن است در برنامه هسته‌ای نقش داشته باشند، شامل تحریم شده‌اند به همین دلیل تأمین مواد اولیه برای شرکت‌های آهن و فولاد ایرانی مشکل‌تر شده است و همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

قیمت آهن و مقاطع فولادی با عرضه در بورس آهن و مشخص شدن قیمت شمش فولادی و فرمول های وابسته به آن مشخص می شود. در پایان سال ۹۹ با توجه به تغییر فرمول تعیین نرخ پایه عرضه شمش  قیمت آهن را دستخوش تغییرات و نوسانات بسیار کرده است.

قیمت ورق گالوانیزه در بازار آهن
از مقاطع فولادی مهم تاثیر گذار در صنعت مخصوصا سوله سازی ورق گالوانیزه می باشد. ورق گالوانیزه به دلیل استفاده از فلز روی در سطح آن باعث افزایش استحکام و قدرت آن شده و در مقابل زنگ زدگی محافظت می کند 

ورق‌های فولادی همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، نوعی ورق فلزی مسطحی می‌باشند که می‌توانند از هر فلزی ساخته شوند.  قیمت ورق گالوانیزه در گذشته با توجه به ثبات بازاری که وجود داشت و کاهش تقاضا برای ساخت و ساز، ثابت بود.  

اما امروز و با توجه به نوسانات شدید ارزی و همچنین افزایش تقاضا برای مصارف صنعتی، شاهد افزایش قیمت ورق هستیم.

ورق آهن در انواع مختلفی نیز همچون ورق سیاه، ورق آجدار و ورق اسیدشویی  که در بازار موجود است با افزایش تقاضا روبه رو هستند.

آشنایی با قیمت آهن آلات و بازار آهن

با توجه به سطح مقطع ورق فولادی محاسبه وزن آن آسان است. برای خرید ورق گالوانیزه از نکات بسیار مهم قابل توجه به محاسبه و بدست آوردن وزن ورق گالوانیزه می باشد.  

زیرا قیمت ورق گالوانیزه بر اساس وزن آن بدست می آید.  طول و عرض ورق گالوانیزه با توجه به درخواست مشتری و تولید کارخانه جات در عرض های مختلف مشخص می باشد.  

ضخامت ورق گالوانیزه یکی از مهم ترین آیتم های مشخص کننده وزن و قیمت ورق گالوانیزه می باشد.  هرچه ضخامت بالاتر باشد وزن ورق و قیمت آن بالاتر می‌رود.

روش معمول  برای محاسبه وزن ورق استفاده از چگالی است چگالی یا جرم حجمی مقدار ثابتی است که معین می‌کند یک حجم معین از ماده چند کیلوگرم وزن دارد. این عدد برای آهن ۶۸/۷ است اما برای ورق‌های ساخت ایران از چگالی ۸ استفاده می شود.

برای  به دست آوردن وزن ورق گالوانیزه میتوان از فرمول های مشخص آن استفاده کرد یا با مراجعه به جدول وزنی مخصوص ورق گالوانیزه وزن آن را بدست آورد.  

قیمت پروفیل در بازار آهن
یکی دیگر از مقاطع فولادی پر مصرف و مهم در صنعت و ساختمان سازی انواع پروفیل می باشد.  برای دانستن قیمت پروفیل باید ابتدا وزن پروفیل را محاسبه کنید.  پروفیل‌ها قطعات فولادی هستند که در اشکال مختلفی تولیدمی‌شوند و در ساخت در و پنجره،  میز و صندلی،  تجهیزات بدن‌سازی، تابلوهای تبلیغاتی و راهنماییو صنعت بکار برده می‌شوند امروز کمتر جایی وجود دارد که پروفیل برای ساخت و ساز استفاده نشده باشد.

آشنایی با قیمت آهن آلات و بازار آهن

همانطور که اشاره کردیم این مقاطع فولادی بر حسب شکل و کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و برای اینکه بتوانید وزن پروفیل را محاسبه کنید، باید با نوع پروفیل آشنا باشید.  

انواع پروفیل از جمله  قوطی مربع، قوطی مستطیل، پروفیل درب و پنجره ، قوطی ستونی، پروفیل z می باشد.  محاسبه وزن پروفیل نیز تاحدودی شبیه به دیگر ورق است و شما باید ابتدا مساحت سطح مقطع آن را بدست آورید. همچنینی میتوانید با مراجعه به جدول وزنی پروفیل وزن آن را پیدا کنید.  

قیمت پروفیل وابسته به اینکه از چه نوع ورق تولید شده است  متغییر استاین موضوع مربوط به کیفیت ورق تولیدی کارخانه های مختلف است و همچنین ضخامت ورق مورد استفاده زیر هرچه ضخامت کمتر باشد قیمت افزایش می یابد ... در نتیجه قیمت پروفیل به قیمت ورق بستگی دارد 

البته پروفیل های خاصی نیز وجود دارد مانند پروفیل گالوانیزه که عوامل دیگر نیز در آن دخیل هستند و باید مد نظر قرار بگیرد

نتیجه گیری
خرید آهن آلات می تواند کار سخت و زمان بری برای افرادی باشد که با آن آشنایی و تجربه نداشته باشند زیرا فاکتور های مختلفی در آن دخیل هستند و با توجه با هزینه های بالای حمل و نقل  باید نسبت به آن حساس بود.

برای خرید هوشمندانه آهن آلات باید بازار و مقاطع مورد نظر آشنایی دقیق داشت و مد نظر داشت که سهل انگاری در انتخاب و شناخت مقطع مورد نیاز باعث افزایش هزینه و ضرر مالی می شود به این خاطر حتما پیشنهاد میکنیم که با کارشناسان بورس آهن مشاوره کنید و با دقت و اطیمنا خرید انجام دهید.   

کد خبر: ۸۰٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha