۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
استفاده از ارقام مقاوم به سرما راهکار مقابله با خسارت در کشاورزی است
مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

استفاده از ارقام مقاوم به سرما راهکار مقابله با خسارت در کشاورزی است

تبریز- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه استفاده از ارقامی که در مرحله گلدهی تحمل بیشتری نسبت به سرما دارند یک اقدام بسیار مهم در مقابله با سرما و خسارت است، گفت: برخی ارقام دیرتر گل‌ می‌دهند و سرمای بهاره را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش بازار، محمدباقر بی پروا از کاهش دما در استان در روزهای آینده و احتمال سرمازدگی باغات در برخی نقاط استان خبر داد و افزود: سرمازدگی از عوامل خسارت زا در محصولات کشاورزی و باغات به شمار می آید که باید با روش های پیشگیرانه آن را به حداقل کاهش دهیم.

وی با تشریح راهکارهای مقابله با سرمازدگی باغات در آذربایجان شرقی ادامه داد: روش های مقابله با سرمازدگی به ۲ دسته تقسیم می شود بخش اول اقداماتی هستند که قبل از فرا رسیدن شب های یخبندان باید انجام گیرند که  انتخاب مکان مناسب از جمله آنها بوده و باید گفت از مهمترین روش های مقابله با سرمازدگی انتخاب مکان مناسب کاشت گیاه می باشدو انتخاب مکان مناسب به عواملی مانند شکل زمین، شیب، بافت خاک، جهت باد و بستگی دارد خطر یخبندان در دامنه های جنوبی کمتر از دامنه های شمالی می باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه هر چه عمق خاک بیشتر باشد توانایی جذب گرمای بیشتری را دارد، افزود: همچنین خاک های تیره رنگ، قدرت بیشتری در جذب اشعه های خورشید دارند و نسبت به خاک های روشن دیرتر سرد می شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به انتخاب پایه مناسب جهت مقابله با سرمازدگی احتمالی باغات افزود: پیوند زدن بر روی پایه های مقاوم به سرما می تواند بسیار مفید باشد همچنین استفاده از کود ازته در مناطق سردسیر در پاییز توصیه نمی شود و از طرف دیگر مصرف کود پتاسه و کودهای حیوانی باعث ایجاد گرما و کاهش خطر سرمازدگی می شوند.

وی با بیان اینکه ساخت بادشکن و موانع فیزیکی مانند دیوار از ورود هوای سرد به باغ جلوگیری می کند، گفت: هرس زودهنگام در مناطق سردسیر و قبل از شروع سرما آسیب فراوانی به درخت می رساند لذا در این مواقع بایستی هرس را به پس از رفع خطر سرمازدگی به تعویق انداخت.

بی پروا با بیان اینکه بخش دوم راه های مقابله با سرمازدگی،  اقداماتی هستند که در شب های یخبندان انجام می شود، ادامه داد: استفاده از وسایلی مانند بخاری برای گرم کردن موقت محیط سودمند می باشد در مکان های پست و بلند بخاری هایی در پستی ها می گذارند تا حرارت به سمت بالا حرکت کند و محیط را گرم نماید همچنین آبیاری بارانی گیاهان از روش های حفاظت گیاهان از سرما و یخبندان است و این روش در مورد گیاهان یکساله و گیاهان دائم مانند درختان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در این روش آب بر روی شاخه و برگ نباتات یخ می زند، هر گرم آب در حال یخ زدن حدود ۸۰ کالری گرما آزاد می کند که باعث حفاظت گیاه از سرما می شود تا زمانی که مخلوط آب و یخ روی شاخ و برگ گیاه باشد درجه حرارت مساوی صفر است و در نتیجه دماهای زیر صفر به گیاهان آسیب نمی رساند.

وی غرقاب کردن را از روش های قدیمی مقابله با سرمازدگی باغات  دانست و با بیان اینکه آب آبیاری درجه حرارت بالاتری از باغ دارد و بدین صورت از کاهش درجه حرارت سطح زمین جلوگیری می کند، افزود: پوشش درختان نیز یکی دیگر از اقدامات جهت مقابله با سرمازدگی احتمالی باغات بوده و در این روش درختچه ها و نهال های جوان را توسط شاخ و برگ درختان پوشش می دهند همچنین می توان درختان را به وسیله پلاستیک پوشش داد.

بی پروا با بیان اینکه استفاده از مه پاش و ایجاد مه در محیط، می تواند از کاهش دمای محیط جلوگیری کند با آرزوی سالی پربار برای کشاورزان اظهار امیدواری کرد با راهکارهای مطرح شده هیچ کشاورزی از سرمازدگی متضرر نشود.

کد خبر: ۸۰٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha