۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
دپوی مواد ‌اولیه‌ در گمرک؛ گواه نیاز مُبرم به مانع‌زدایی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

دپوی مواد ‌اولیه‌ در گمرک؛ گواه نیاز مُبرم به مانع‌زدایی

صفاری، کارشناس حوزه اقتصادی گفت: هم اینک مواد اولیه تا حجم زیادی در گمرک دپو شده است که نشان دهنده نیاز مبرم به مانع‌زدایی است.

به گزارش بازار، مصطفی صفاری، در خصوص راه کارهای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ در راستای پشتیبانی و مانع زدایی از توزیع، با تاکید بر اینکه وطن باید شاهد رشد روز افزون اقتصادی بوده و بیکاری و تورم در آن کاهش یابد، گفت: خوشبختانه رهبری طی ۱۲ سال مسئله اقتصاد مقاومتی را تبیین کرده اند.

وی با بیان اینکه شعارهای سال طی سه دوره اخیر، بر اساس تاکیدات تولید محور بوده است، افزود: در واقعیت کشور و اقتصادی موفق است که تولید در آن موفق باشد.

صفاری در این میان، اقتصاد مقاومتی را دارای میل به سمت عرضه عنوان کرد و گفت: برای کاهش موانع، مردم و دولت مسئول هستند تا شکوفایی اقتصادی رشد دهد.

وی پشتیبانی ها را هم وظیفه ای از سمت دولت و بانک ها عنوان کرد تا تقویت تولید در کشور اتفاق افتد.

به گفته صفاری، تکنولوژی، سرمایه و نیروی انسانی سه بخش اصلی در پیدایش تولید در هر کشوری هستند که دانش بنیان بودن اقتصاد، این مسیر را هموار می سازد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: برای رشد اقتصادی و نیل به سمت وطنی سربلند و شکوفا، باید به هر سه وجه تولید توجه کنیم.

صفاری در توضیح این مهم اظهار کرد: در حوزه نیروی انسانی، با افزایش درآمدها، بهره وری و انضباط کاری باید رونق گرفته و افراد با انگیزه بیشتری به کار بپردازند.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با اشاره به ضربه ای که ویروس کووید به اقتصاد کشور وارد کرده است، ابراز امیدواری کرد در سال ۱۴۰۰ این اثرات سوء کاهش یافته و به بهره وری و کارایی بیشتر توجه کنیم.

صفاری رونق بهره وری را وظیفه ای مردمی و عمومی خواند و تصریح کرد: از طرف دیگر سرمایه و تکنولوژی باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا قوای سه گانه باید گوش به فرمان رهبری در امرِ مهمِ مانع زدایی از تولید باشند و از تولید پشتیبانی نمایند.

وی به دستورالعمل هایی که پیشتر برای حمایت از تولید صادر شده، اشاره کرد و گفت: مالیات ها همچنان از بخش تولید کاهش نیافته و گرفتاری تولیدکننده ها پابرجاست.

صفاری با تاکید بر اینکه این مشکلات امسال حتما باید برطرف شود، از جمله اقدامات عملی را، سوق یافتن وام های بانکی و حمایتی به سمت فعالیت های تولیدی برشمرد و افزود: تولید مولد باید به جای واسطه گری و دلالی شکل گیرد.

وی معتقد است بازار سرمایه در کنار تولید باید رونق گیرد و شرکت های دولتی و عمومی که وارد بورس شدند، [خود را کنار کشیده] و اجازه نقش آفرینیِ بورسی به بخش خصوص بدهند.

صفاری با اعلام اینکه تولید باید با حمایت بخش خصوصی در بورس شکوفا گردد، ادامه داد: قوانین گمرکی باید در راستای حمایت از تولید اصلاح شود تا واردات مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی، همچون سایر کشورها، حتی با یکساعت معطلی در گمرک روبرو نباشد.

وی خاطرنشان کرد که معافیت مالیاتی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی به شکوفایی و رونق تولید در کشور می انجامد و اضافه کرد: هم اینک مواد اولیه تا حجم زیادی در گمرک دپو شده است که نشان دهنده ی نیاز مبرم به مانع زدایی است.

صفاری همچنین ابراز خوشنودی کرد که با وجود بیشترین حجم تحریم ها در ۴۰ سال انقلاب تا به امروز، هم اینک بیشترین فراوانی را در اقتصاد شاهد بودیم.

این مدرس اقتصاد خاطرنشان ساخت: برای نیل به چشم انداز ۱۴۰۴ و مقام اولی کشور در حوزه اقتصاد منطقه، فقط با رونق و شکوفایی تولید و مانع زدایی از این مسیر، موفق خواهیم بود.

کد خبر: ۸۰٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha