۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
هنوز هیچ عدد و رقمی در سند همکاری ایران و چین درج نشده‌ است
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:

هنوز هیچ عدد و رقمی در سند همکاری ایران و چین درج نشده‌ است

حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ضمن تشریح کلیات مفاد سند ۲۵ ساله ایران و چین، تاکید کرد که هنوز هیچ عدد و رقمی در سند درج نشده است.

به گزارش بازار، مجیدرضا حریری در رابطه با چیستی و منفعت قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: اصل قضیه بر اینست که نه قراردادی نوشته شده و نه اتفاق خاصی افتاده است.

وی با بیان اینکه عده ای آه و ناله به راه انداخته اند که خلیج فارس و دریای عمان را فروخته اید، ادامه داد: این سخنان در فضای مجازی مطرح است و سرمنشأ آن عموما در خارج کشور است.

حریری گفت: امروز بیش از امضای این سند، سفر منطقه ای وزیر خارجه چین اهمیت دارد که به مقصد ترکیه و عربستان و بحرین و عمان و نیز ایران شکل گرفته است که سفری بسیار مهم است.

وی افزود: از حدود دو سال گذشته بصورت جدی تهیه سندی _که قرارداد و تفاهم نامه و توافق نامه نیست_ در نظر گرفته شده یعنی دو کشور توافق کردند برای ۲۵ سال آتی نقشه راهی ایجاد کنند تا بدانند در چه زمینه هایی تعریف کار خواهند کرد.

حریری این سند را شامل مباحث امنیتی، نظامی، سیاسی، فرهنگی و علمی دانست و شاکله آن را اقتصادی تعریف کرد و ادامه داد: پس از تشکیل مجلس جدید، دفتری در اختیار آقای لاریجانی گذاشته شد تا مجدد [تا درپی پیگیری قرارداد باشییم].

وی با تاکید بر اینکه عدد و رقمی در این سند قید نشده است، خاطرنشان ساخت: مردم عادی که در جریان این قصه نیستند ولی نباید نگران باشند و نباید اتفاقاتی که در فضای مجازی می افتد، باور کرد.

حریری همچنین عده ای در کشور را دارای مشکل با حاکمیت ایران و چین دانست که ایرادگیرِ قرارداد هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اضافه کرد: اگر جای چین و امریکا را عوض کنیم، ۹۰ درصد موافقین و مخالفینِ کنونی، جای خود را با هم تغییر می دهند.

حریری اضافه کرد: کلیات سند منتشر شده و اگر کسی بر آن نقدی دارد، نکته ای دیگر است ولی نه گفتن، مسئله ای دیگر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سند جنبه ای یک جانبه نمی شود، گفت: امروز ما نفت و گاز می فروشیم و در این سند جامع، در حوزه نفت و گاز قصد داریم شهرک پتروشیمی ساخته شود تا نفت خام به فراورده تبدیل شود یا معادن که کمتر شناخته شده است، با تکنولوژی [چین] بهره برداری می گردد.

حریری از دیگر مفاد سند را ساخت ریل، راه آهن و بندر و... دانست و افزود: هنوز عدد و رقمی در سند درج نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: خبرهایی که درباره اجاره دادن منتشر می شود، سر منشأ آن در دو مقاله است که توسط فردی بنام سایمون نوشته شده و اعداد و ارقامی منتشر کرده است.

حریری گفت: همه استنادات به این دو مقاله است که هر دو را یک نفر نوشته است و بنده متاسفم که تمام رسانه های ما به اندازه چند تلویزیونِ آن ور آبی قادر به اقناع افکار عمومی نیستند.

وی ادامه داد: همه سازمان ها بخش خبری دارند و هزینه بسیاری برای خبرگزاری ها می شود که اگر به اندازه یک سایت ناشناس خارجی نمی توانند افکار عمومی ما را تکان دهند، باید برای آن فکری شود!

حریری در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با بیان اینکه از زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای، تا امروز، همه نوع مراوده ای با چین داشته ایم، ادامه داد: بنا به ضعف هایی که بوده، یک نفر مسئولِ این سند شده است تا اصلا این قرارداد به دولت ها ربطی نداشته باشد.

وی گفت: ما زمانی شریک اول چین بودیم ولی امروز شریک پنجم چین در مطنقه هستیم و کشورهای عربی از ما جلوتر افتاده اند.

کد خبر: ۸۰٬۸۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha