۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۲
شروع مطالعات بالینی فایزر-بایون تک روی کودکان
۴۵۰۰ کودک ۶ ماهه تا ۱۱ ساله وارد فاز مطالعاتی شدند؛

شروع مطالعات بالینی فایزر-بایون تک روی کودکان

در این روزها که واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در دنیا در جریان است، شماری از شرکتها بررسی روی کودکان و نوجوانان را نیز شروع کرده اند. فایزر اعلام کرد مطالعه روی کودکان ۶ ماهه تا ۱۱ ساله را آغاز کرد.

بازار؛گروه بین الملل: با وجود اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا واکسیناسیون علیه ویروس کرونا برای بزرگسالان شروع شده است ولی هنوز واکسنی برای کودکان و نوجوانان در بازار وجود ندارد این در حالیست که این گروه سنی را می توان مهمترین گروه در انتقال ویروس در دنیا دانست.

شرکتهای داروسازی مختلفی مانند آسترازنکا و مدرنا مطالعه روی کودکان را شروع کرده اند. روز گذشته شرکت داروسازی فایزر-بایون تک اعلام کرد مطالعه روی کودکان را شروع کرده است و این مطالعات کامل و با طی هر سه مرحله مطالعات بالینی خواهد بود.

این شرکت پیشتر مطالعات اولیه روی نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ سال را شروع کرده بود و اخیرا خبر از شروع مطالعات بالینی روی کودکان از ۶ ماهگی تا ۱۱ سالگی کرده است. این شرکت در بیانیه خود با اشاره به شروع مطالعات بالینی روی این گروه نوشت: «برای اینکه ایمنی جمعی علیه ویروس کرونا در دنیا ایجاد شود، باید بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از جمعیت هر کشور  واکسینه شوند ولی واکسن های موجود در بازار تنها برای بزرگسالان کارایی دارد و ضرورت دارد که واکسنی برای کودکان و نوجوانان هم وجود داشته باشد. به همین دلیل است که شروع مطالعات بالینی روی این گروه سنی اهمیت زیادی دارد و می تواند به معنای پایان دادن به بحران کرونا در دنیا باشد.»

مطالعات روی کودکان هم سه مرحله دارد
شرکت فایزر-بایون تک اعلام کرد مطالعات بالینی روی کودکان هم در سه مرحله انجام می شود تا کارایی، ایمنی و اثر بخشی واکسن مورد کارآزمایی قرار بگیرد. از طرف دیگر در این مطالعه دوز مناسب واکسن برای نوجوانان و کودکان هم مورد مطالعه قرار می گیرد و ما انتظار داریم کودکان نیاز به دریافت حجم کمتری از واکسن داشته باشند.

به گزارش شرکت فایزر قرار است ۴۵۰۰ کودک شش ماهه تا ۱۱ ساله در این مطالعه  شرکت کنند و رژیم تزریقی مختلف هم در نظر گرفته خواهد شد. در این رژیم های تزریقی  میزان واکسنی که افراد دریافت می کنند با هم تفاوت دارد و هدف نهایی یافتن کارآمدترین دوز واکسن است.

مطالعات انجام شده روی افراد ۱۲ تا ۱۶ سال نشان داده است که این واکسن ها روی این گروه سنی کارایی دارد ولی  هنوز اطلاعات کامل در مورد این مطالعات منتشر نشده است. شرکت بایون تک پیشتر تاکید کرده بود در صورتی مطالعه روی کودکان را شروع می کند که آزمایشهای بالینی روی نوجوانان اثر مثبت داشته باشد و بهترین دوز برای این گروه شناسایی شده باشد. دلیل این مساله حساس بودن کودکان و تفاوت قدرت ایمنی بدن این گروه سنی است.

واکسن کودکان اوایل سال بعد وارد بازار می شود
سخنگوی شرکت فایزر با اشاره به این مساله که تا کنون شرکتهای مدرنا و آسترازنکا مطالعه روی کودکان را شروع کرده اند به دویچه وله گفت:« ما بسیار مفتخریم که این مطالعات را روی کودکان انجام دهیم تا بتوانیم ابزاری برای مقابله با کرونا در کودکان که مهمترین گروه سنی در هر جامعه هستند به بازار ارایه دهیم.

در شرایطی که اولین مطالعات روی نوجوانان انجام شده است، انتظار می رود واکسن مناسب برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال اوایل سال تحصیلی جاری یعنی ماه سپتامبر وارد بازار می شود ولی  از انجا که مطالعه روی کودکان از امروز شروع شده است، جمع اوری داده های مربوط به ان طولانی تر خواهد بود و انتظار می رود اوایل سال ۲۰۲۲ این گروه سنی بتوانند به واکسن فایزر-بایون تک دسترسی داشته باشند و با اطمینان بتوان در مورد پایان بحران در جهان صحبت کرد.»

وی با اشاره به این مطلب که احتمال درگیری کودکان با ویروس کرونا کمتر از بزرگسالان است ولی در طول یک سال گذشته موردهایی از ابتلای شدید به ویروس و حتی مرگ هم گزارش شده است،  گفت: «کودکان اصلی ترین انتقال دهندگان ویروس کرونا هستند.آنها ویروس را دریافت می کنند ولی خود به نوع سخت بیماری مبتلا نمی شوند و حتی ممکن است علایمی از ابتلا به ویروس هم نداشته باشند ولی می توانند این ویروس را به افراد بزرگسال و سالمند منتقل کنند و زمینه را برای مرگ آنها فراهم کنند. به همین دلیل این گروه سنی هم باید واکسن مناسب را دریافت کنند که قدرت انتقال ویروس توسط این گروه کمتر شود. در واقع می توان این طور بیان کرد که برای رسیدن به ایمنی جمعی در مقابل کرونا، واکسیناسیون کودکان امری جدی است تا  انتقال ویروس.»

کد خبر: ۸۰٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha