۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
شرکت‌های دانش‌بنیان درآمدهای چند صد میلیارد دلاری برای کشور دارند
وزیر اسبق بازرگانی:

شرکت‌های دانش‌بنیان درآمدهای چند صد میلیارد دلاری برای کشور دارند

آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در ایران به عنوان عاملی مهم برای توسعه اقتصادی، گفت: به زودی درآمدی چند صد میلیارد دلاری می توانیم از این شرکت‌ها کسب کنیم.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق ضمن اشاره به ظرفیت بالقوه کشور در حوزه های اقتصادی، اذعان کرد: متأسفانه درصد کمی از این ظرفیت استفاده می شود. نخستین عامل در رشد اقتصادی توسعه نیروی انسانی است. در کشور حدوداً ۱۲ میلیون نفر تحصیل کرده و انسان بارور شده داریم که از این نظر جایگاه نخست را داریم و از نظر تعداد مهندسین نیز در تمام جهان سوم هستیم.

وی به موقعیت جغرافیایی ایران اشاره و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه است و از این منظر فقط دو کشور در جهان دارای چنین ویژگی است. این ۱۵ کشور جمعیتی حدوداً ۶۰۰ میلیون را تشکیل داده‌اند که دارای تراز اقتصادی هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است. متأسفانه ایران از این ظرفیت حدود ۲ درصد استفاده می کند که اگر بخواهیم پتانسیل ها را فعال کنیم می توانیم در حد ۳۰۰ میلیارد دلار تجارت داشته باشیم.

وزیر اسبق بازرگانی به ذخایر نفت و گاز اشاره و عنوان کرد: نفت و گاز در دنیا شاخص نخست توانایی و دارایی است. از نظر معادن نیز ایران جزو ۱۵ کشور معدنی جهان محسوب می شود که فقط درصد بسیار کمی از آن ‌ها را استفاده می کنیم.

وی با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان در ایران به عنوان عاملی مهم برای رشد و توسعه اقتصادی، اظهار کرد: از این نظر در حال رشد سریع هستیم و بر اساس آمار، به زودی درآمدی چند صد میلیارد دلاری می توانیم از این شرکت ها کسب کنیم.

اسحاق با بیان اینکه صندوق بین المللی پول جایگاه ایران در حوزه اقتصاد را هجدهم عنوان کرده است، گفت: در بین ۲۰۰ کشور جهان، ایران دارای جایگاه بسیار خوبی است و همه این ظرفیت ها و موفقیت ها در شرایط تحریمی حداکثری به دست آمده است. این مسئله نشان می دهد ۷۰ درصد از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به مدیریت داخلی است.

وی از سابقه تمدنی ایران به عنوان یک ظرفیت عظیم یاد و بیان کرد: از زمانی که تاریخ جهان مدون شده است، کشور ایران وجود داشته است درحالی‌که بسیاری از کشورها از جمله آمریکا طول عمرشان ۴۰۰ سال نیست.

کد خبر: ۸۰٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha