۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
توافق همکاری ۲۵ ساله ایران و چین امضا شد؛ ارنج رابطه با اتصال آرنجها
از سوی وزرای خارجه دو کشور،

توافق همکاری ۲۵ ساله ایران و چین امضا شد؛ ارنج رابطه با اتصال آرنجها

سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در سفر وزیر خارجه جمهوری خلق چین به تهران در آستانه پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، دقایقی پیش با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتای چینی آن به امضا رسید. 

به گزارش خبرگزاری بازار، سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در سفر وزیر خارجه جمهوری خلق چین به تهران در آستانه پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، دقایقی پیش با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتای چینی آن سرانجام به امضا رسید. 

 وزارت امورخارجه ایران، بارزترین هدف سفر وزیر امور خارجه چین به ایران را مشارکت سند همکاری‌ های جامع دو کشور دانست که به تعبیری ترجمه روابط دو کشور می باشد و به سطح مشارکت راهبردی ارتقاء پیدا کرده است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز گذشته بعد از سفر به عربستان و ترکیه، وارد ایران شد.

در سال ۱۳۹۴ و در جریان سفر رئیس ‌جمهور چین به تهران، در ارتباط با سند جامع همکاری‌ های ۲۵ساله بحث و گفتگو شده و این سند برای بررسی بین مقام‌ های دو کشور رد و بدل شده بود تا روابط دو کشور به سطح راهبردی و جامع هدایت شود، زیرا روابط ایران و چین سرشار از ابعاد مختلف و دارای چندین لایه عمیق است. بنابراین نیاز بوده که این روابط در قالب یک سند تنظیم شود.

 بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه، در این سند همه ابعاد همکاری‌ های تجاری، اقتصادی و حمل و نقل دو کشور به همراه مشارکت ایران در طرح یک کمربند_یک جاده ذکر شده و یک محوریت خاصی به بخش خصوصی دو طرف داده شده و همکاری ‌های این بخش برای دو طرف مورد تاکید قرار گرفته است.

کد خبر: ۸۰٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha