۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
روز اول بورس ۱۴۰۰ پرنوسان  اما مثبت | بالا آمدن شاخص کل با حمایت حقوقی‌ها
تحلیل روزانه بورس؛

روز اول بورس ۱۴۰۰ پرنوسان اما مثبت | بالا آمدن شاخص کل با حمایت حقوقی‌ها

کارشناس بازار سرمایه درباره نوسانات امروز بورس و اولین روز فعالیت این بازار توضیحاتی را ارائه کرد.

فاطمه میرزایی، بازار: اولین روز کاری بورس در سال ۱۴۰۰ با عملکرد نوسانی بورس همراه بود که در ابتدا باعث ریزش شاخص کل شد اما در ادامه با افزایش تقاضا سرمایه گذاران نوروزی این بازار شاخص به حالت سبز درآمد و صعودی شد به نحوی که در ۳۰ دقیقه اول معاملات نزدیک به ۳ هزار واحد افت داشت اما در ادامه با افزایش تقاضای نمادهای خودرویی و برخی از پالایشی ها بازار به سمت رشد حرکت کرد.

در معاملات روز جاری، شاخص کل در  ابتدا با ریزش  ملایمی  روز خود را آغاز کرد و در این میان، افزایش حجم تقاضا در برخی از نمادهای شاخص ساز باعث شد تا در ادامه این روند به سمت رشد شاخص تغییر جهت دهد و شروع خوبی برای بازار رقن بخورد.در کل، امروز شاخص کل بازار یک  هزار و ۸۴۷ واحد افزایش یافت و به یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۵۴ واحد رسید.

امروز شاخص هم‌وزن نیز صعود خوبی در ادامه روند آخرین روز معاملاتی سال قبل داشت به طوری که در انتهای معاملات ۲ هزار و ۲۳ واحد رشد کرد و روی رقم ۴۴۱ هزار و ۸۲۵ واحدی ایستاد و شاخص فلزات اساسی هم که در  ابتدای معاملات مانند نماگر اصلی روندی نزول داشت و با قرمز بودن بیشتر نمادهای فولادی این روند تا پایان معاملات ادامه داشت در نهایت ۶ هزار و ۵۲۳ واحد پایین تر رفت و رقم ۹۸۹ هزار و ۳۸۵ واحد را نشان داد.

نمادهای «شتران»، «خساپا»، «خودرو»، «شپنا»، «اپال»، «فملی» و «فولاد» فهرست پرتراکنش‌ترین‎های بازار را تشکیل دادند و نمادهای «رمپنا»، «شتران»، «وغدیر»، «خودرو» و «اخابر» بیشترین تأثیر مثبت را روی شاخص کل داشتند.

در این میان، نمادهای فولادی حال و روز متفاوتی را تجربه کردند به نحوی که  نمادهای «فجر»، «فسازان»، «فسپا» «فلوله» و «فولاژ»  روز سبزی را داشتند و نمادها «فپنتا»، «کاوه»، «فنورد»، «کاوه»، «کویر»،«وتوکا» و «فولاد» افت قیمت شدیدی را تجربه کردند. در گروه کانه‌های فلزی نیز «کچاد» افت قیمت ۰.۷درصدی داشت و «کگل» با رشد ۱.۲۱ درصدی رو به رو شد.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با نوسانات امروز این بازار اظهار کرد: حقوقی‌ها امروز حدود ۴۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند و ارزش کل معاملات خرد  ۵ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان گزارش شد که در این میان، اشخاص حقوقی ۱۴ درصد یعنی ۷۳۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد.

وی در ادامه تصریح کرد: بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات شیمیایی»، «استخراج کانه‌های فلزی» و «فلزات اساسی» رقم خورد، در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «سرمایه‌گذاری‌ها» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری فولاد کاوه جنوب کیش حدود ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی سایپا با برتری حدود ۵۵ میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند، افزود: امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۶۷ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۸۵ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۳۸۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۱۰ میلیارد تومان بود.

نوروزی مطرح کرد: اگرچه دلیلی برای منفی شدن بورس در هفته اول معاملات بازار سهام در سال ۱۴۰۰ وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد جو منفی در بورس به قدرت خود باقی مانده و با وجود ارزندگی زیاد برخی از سهم‌ها هنوز نیز فروشنده زیاد است.

وی درباره کلیت بازار در روزهای آتی معاملات و همچنین ادامه معاملات در سال جاری خاطرنشان کرد: حرکت مثبت شاخص هم‌وزن در معاملات امروز می‌تواند جو روانی مثبت در بازار ایجاد کند و به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که معاملات این هفته بازار سهام حرکتی رو به صعود خواهد داشت و در کل، سال ۱۴۰۰، سالی خواهد بود که روند معاملات، منطقی‌تر از سال قبل و باثبات به پیشرفت حرکت خواهد کرد.

کد خبر: ۸۰٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha