۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
رشد ۵.۳ درصدی بازار جهانی ذرت تا ۵ سال آینده| ایران؛ هفتمین وارد کننده در دنیا
بازار گزارش می دهد:

رشد ۵.۳ درصدی بازار جهانی ذرت تا ۵ سال آینده| ایران؛ هفتمین وارد کننده در دنیا

در حالی که آمارهای جهانی نشان می دهد بازار جهانی ذرت تا ۵ سال آینده رشد ۵.۳ درصدی را رقم خواهد زد، نام ایران در بین ۱۰کشور واردکننده برتر ذرت قرار دارد. به طوری که در سال ۲۰۱۹ وارداتی به ارزش ۱.۳۶ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: شیوع ویروس کرونا تاثیرات عمیقی بر بازارهای جهانی داشته است و به گفته کارشناسان عاملی مهم در تغییر و تحولات سریع و اساسی بر بازار و همچنین نحوه عمل خریدارن و مصرف کنندگان محسوب می شود. از جمله محصولاتی که به شدت متاثر از عامل ویروس کرونا بوده است می توان به ذرت اشاره کرد.

بر اساس داده های جهانی منتشر شده، علیرغم همه مسائل موجود بازار جهانی ذرت در سال ۲۰۲۰ به ۱.۱۱ میلیارد تن رسیده است در حالی که در سال ۲۰۱۹ این مقدار ۱.۰۹ میلیارد تن بوده است.

 به گفته تحلیلگران انتظار می رود بازار ذرت با رشدی به میزان ۵.۳ درصد  بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ به حدود ۱.۵۲ میلیارد تن  در سال ۲۰۲۶ برسد. این در حالی است که بر اساس داده های منتشر شده کشورهای تولید کننده عمده ذرت در دنیا به ترتیب شامل «ایالات متحده، چین و برزیل» است که در این بین ایالات متحده ۳۶ درصد از کل تولید جهانی این محصول را در اختیار دارد. در بخش صادرات جهانی ذرت نیز، داده ها بیانگر این است که این کشور بیش از ۳۶ درصد از صادرات جهانی را به عهده دارد و به دنبال آن «برزیل، آرژانتین، اوکراین و روسیه» به عنوان دیگر صادرکنندگان اصلی این محصول قرار دارند.   کارشناسان جهانی همچنین ارزش بازار در سال ۲۰۲۱ را ۵۰.۶ میلیارد دلار تخمین زده اند.

کشور ایران در سال ۲۰۱۹ وارداتی به ارزش ۱.۳۶ میلیارد دلار داشته است و هفتمین کشور وارد کننده این محصول در دنیا محسوب می شود

مکزیک، ژاپن، کره جنوبی، اتحادیه اروپا و مصر ۵کشور کاملا متکی به واردات ذرت
در حالی که بازارهای قابل توجه مصرف ذرت شامل ۵ کشور «ایالات متحده، چین، اتحادیه اروپا، مکزیک و برزیل» است این تقاضای رو به رشد در این مناطق توسط بخشهای استفاده نهایی مانند بازارهای خوراک دام و نشاسته ذرت پشتیبانی می شود.

داده های جهانی همچنین نشان می دهد که در شرایطی که ایالات متحده و چین بزرگترین مصرف کنندگان ذرت در دنیا محسوب می شوند، ایالات متحده و چین به دلیل حضور چشمگیر بیشتر بخشهای استفاده نهایی در این مناطق، از بزرگترین مصرف کنندگان هستند. کشورهای «مکزیک، ژاپن، کره جنوبی، اتحادیه اروپا و مصر» کاملا متکی به واردات هستند.

کارشناسان می گویند: افزایش تقاضا برای ذرت در ایالات متحده به دلیل رشد بخش خوراک و بخش صنعتی است چرا که کاربرد اصلی ذرت در تولید خوراک دام و به دنبال آن اتانول سوخت است.   از سوی دیگر صنایع در حال رشد پردازش نشاسته ذرت تقاضای ذرت را در چین پیش می برد، زیرا چین مهمترین بازیگر تولید نشاسته ذرت است.

بر اساس داده های جهانی منتشر شده،  بازار جهانی ذرت در سال ۲۰۲۰ به ۱.۱۱ میلیارد تن رسیده است در حالی که در سال ۲۰۱۹ این مقدار ۱.۰۹ میلیارد تن بوده است

افزایش تقاضا برای خوراک دام و اتانول؛ محرک بازار جهانی ذرت
بازار جهانی ذرت با افزایش کاربردهای ذرت در صنایع مصرف نهایی هدایت می شود. در واقع  ذرت کاربردهای گسترده ای در تولید نشاسته ذرت دارد که این صنعت به سرعت در حال رشد است و غالبا در تولید مواد غذایی، کاغذ، اتانول، شیرین کننده ها و همچنین در تولید خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد. با این تفاسیر تقاضای روزافزون بازار برای همه این محصولات انگیزه ای برای بازار کلی ذرت است. از سوی دیگر به طور خاص افزایش تقاضا برای خوراک دام و همچنین اتانول منجر به افزایش تولید این محصول شده است.

ارزش ۳۶.۷ میلیارد دلاری بازار واردات ذرت در ۲۰۱۹| آسیا؛ بزرگترین وارد کننده ذرت 
دادهای جهانی مربوط به بخش واردات ذرت در سالهای اخیر نیز بیانگر این است که خرید جهانی ذرت وارداتی در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۳۶.۷ میلیارد دلار بوده است. این در شرایطی است که خریدهای بین المللی ذرت از سال ۲۰۱۸ تا  ۲۰۱۹ به میزان ۲.۲ درصد کاهش یافته است.

رشد ۵.۳ درصدی <a class=بازار جهانی ذرت تا ۵ سال آینده| ایران؛ هفتمین وارد کننده در دنیا" height="402" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/03/27/4/72152.jpg" width="600" />

بر اساس این گزارشات جهانی منتشر شده، در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کشورهای آسیایی بیشترین هزینه را برای خرید ذرت انجام داده اند به طوری که به عنوان مثال در ۲۰۱۹ کشورهای آسیایی ۴۲.۱ درصد از کل هزینه های جهانی را انجام داده اند و خریدهایی به ارزش ۱۵.۴ میلیارد دلار در بخش ذرت به ثبت رسانده اند.

همچنین در این سال کشورهای اروپایی در جایگاه دوم وارد کننده ذرت قرار گرفته اند و سهمی ۲۷ درصدی داشته اند و آمریکای لاتین نیز با سهمی به میزان ۱۱.۵درصد سومین وارد کنندگان این محصول محسوب می شوند.

در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ سه کشور مصر، ایران و چین روند نزولی در وارد ات ذرت داشته اند

کاهش ۹.۴ درصدی واردات ذرت به ایران  از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹
گزارشات منتشر شده همچنین بیانگر این است که کشور ایران در سال ۲۰۱۹ وارداتی به ارزش ۱.۳۶ میلیارد دلار داشته است و هفتمین کشور وارد کننده این محصول در دنیا محسوب می شود. به عبارت دیگر ۱۵ کشور «ژاپن، مکزیک، کره جنوبی، ویتنام، هلند، ایران، ایتالیا، آلمان، مصر، چین، کلمبیا، تایوان، پرو و مالزی» مجموعا ۶۴.۹ درصد از کل ذرت وارد شده در سال ۲۰۱۹ را خریداری کرده اند.

این داده های همچنین حاکی از این است که در میان این کشورها، در بخش واردات ذرت ایتالیا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ رشدی به میزان ۷۰.۶ درصد، آلمان ۵۵.۴ درصد رشد، پرو ۳۸.۳ درصد و اسپانیا ۳۷.۶ درصد رشد داشته است.

همچنین ۳ کشور «مصر، ایران و چین» روند نزولی در واردات ذرت را به ثبت رسانده اند به طوری که مصر ۳۸.۳ درصد، ایران ۹.۴ درصد و چین ۴.۲درصد کاهش واردات را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ داشته است.

کد خبر: ۸۰٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha