۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
رفع موانع تنها راه رونق تولید
یادداشت؛

رفع موانع تنها راه رونق تولید

بوشهر- «برای حرکت به سوی رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار و رهایی از اقتصاد نفتی چاره‌ای نیست جز اینکه همه موانع پیش روی تولید از سر برداشته شود».این جملات بخشی از یادداشت مهدی شمسی فعال حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای رسانه بازار است.

مهدی شمسی؛ بازار: برای نجات اقتصاد کشور باید به رهنمودهای مقام معظم رهبری در این چند سال که تولید را چراغ راه تعالی توسعه کشور دانسته‌اند توجه ویژه ای صورت گیرد.

برای اداره بهتر کشور نباید تنها به اقتصاد نفتی بسنده کرد و به این امید نشست که شاید روزی تحریم برداشته شود؛ بلکه باید به بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید کمک کرد تا چرخ اقتصاد کشور بهتر و سریع‌تر بچرخد اما تولید در کشور ما دچار موانعی است که  اجازه رونق و گسترش آن را نمی‌دهند.

لزوم اصلاح قوانین و بروکراسی‌ها
خیلی از موانع تولید در ساختار قانونگذاری ما وجود دارد که باید قوانین ضد تولید خصوصاً قوانینی که فرآیند اخذ مجوز ها و نحوه ارائه تسهیلات را برای کسب و کارها و رونق تولید مشخص می کنند، اصلاح و بازبینی شوند و از تصویب قوانین هیجانی و غیر عملیاتی باید پرهیز کرد.

بروکراسی‌های موجود در کشور باعث شده تا بخش خصوصی نتواند به صورت فعالانه در امر گسترش و بروزآوری تولید سهیم باشد و این بروکراسی‌های دست و پا گیر باعث ناکامی تولید شده است

به طور مثال علیرغم تصویب قانون رفع موانع تولید در مجلس، این قانون به درستی اجرا نشد و هنوز مشکلاتی در بخش تولید و تولید کنندگان وجود دارد که حل‌نشده باقی مانده است. لازم است مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولید ملی و متناسب با شعار امسال قوانینی پایدار و عملیاتی تصویب کند.

یکی دیگر از موانع رونق تولید بروکراسی‌های موجود در کشور است که باعث شده تا بخش خصوصی نتواند به صورت فعالانه در امر گسترش و بروزآوری تولید سهیم باشد، این بروکراسی‌های دست و پا گیر باعث ناکامی تولید شده است.

تمام قوانین باید به طوری وضع شود که مردم را نسبت به تولید گرایی و مولد واقع شدن هدایت کنند تا به صورت طبیعی در میان اقشار مختلف مردم جامعه تولید به عنوان افتخار ملی رسمیت یافته و به باور جمعی تبدیل شود.

رفع موانع تنها راه رونق تولید

ارائه مشوق برای تولیدکنندگان
یکی دیگر از موانع عظیم رشد تولید در کشور، سازمان های دولتی هستند که به فراخور موقعیت و اختیاراتی که دارند قوانین را به نفع خودشان تفسیر می کنند و به هر نحو، مشکلی را بر دوش تولیدکنندگان می گذارند از همین رو باید قوانین بازدارنده در خصوص تفسیر های موسع هر یک از سازمان ها به نفع خود وضع شود تا رفتارهای این گونه به کمترین مقدار ممکن کاهش یابد.

باید قوانین بازدارنده در خصوص تفسیر های موسع هر یک از سازمان ها به نفع خود وضع شود تا رفتارهای این گونه به کمترین مقدار ممکن کاهش یابد

تولید کنندگان باید از انواع مشوق های لازم بهرمند باشند تا با انگیزه کافی قدم در میدان پرزحمت تولید گذارند و این مسئله عاملی باشد برای تشویق و هدایت اقشار مختلف مردم تا بخش بزرگی از پتانسیل های اقتصادی کشور به سمت فعالیت‌های تولید محور گسیل شود.

جلوگیری از واردات بی‌رویه
واردات بی رویه یکی دیگر از موانع رونق و گسترش تولید است که باید از واردات بی رویه پرهیز شود زیرا به غیر از اینکه منابع محدود ارزی کشور را از بین می‌برد، باعث می شود که چرخ تولید در این کشور خوب نچرخد که باید با وضع مقررات و نظارت دقیق و شفاف فقط بخش بازرگانی و واردکنندگان را مجاز به واردات کالایی کرد که تولید آن در داخل مقدور نبوده یا مقرون به صرفه نباشد.

مانعی که همه تولید کنندگان کم و بیش با آن سرکار دارند نظام بانکی کشور است. نظام بانکی را باید در چارچوب معینی قرار داد و با تضمین های محکم، هرگونه انحراف منابع پولی کشور جلوگیری به عمل آورد.

اصلاح سیستم بانکی
همچنین باید بانک‌ها را در خصوص تخصیص منابع پولی به بخش بازرگانی ملزم به اخذ مجوز از شورای اقتصاد تا فقط به مقدار حقیقی کشور کرد و آن هم در خصوص کالاهایی که عدم توان تولید آنها در کشور محرز است بانک ها بتوانند گشایش اعتبار و یا تخصیص پرداخت تسهیلات کنند و مابقی منابع بانکی صرف گسترش تولید شود.

تولید اصل و ریشه است و با رونق تولید چرخه اقتصاد سریعتر و بهتر می چرخد اما نقطه مقابل تولید که ترمز گسترش اقتصاد ملی است، دلالیسم وجود دارد که به مثابه خوشه چین است و فقط زحمت تولیدکننده را با سود چند برابر برداشت می‌کند و باعث تلاطم، بی ثباتی و ناامنی در بازار و اقتصاد می شود

باید با اصلاح سیستم بانکی اجازه نداد که شبکه دلالیسم کشور سودی بیشتر از تولید داشته باشد و مالیات کمتری نیز پرداخت کند. البته در رونق تولید حذف سود مرکب که یکی از عوامل عدم رونق تولید است را نیز باید مورد توجه ویژه قرار داد زیرا سود مرکب باعث می شود که تولید کننده ای که بدهکار است، بر بدهی جرائم سال‌های گذشته هم سود تعلق گیرد که این تولید کننده بدهکار را بدهکار تر می کند.

باید با اتکا به توان داخل و با پشتیبانی به موقع تمام مشکلات و نارسایی پیش روی تولید مرتفع شود و با همراهی ملت شریف ایران از فرصت ها و ظرفیت‌های خدادادی و استعداد نخبگان به بهترین نحو ممکن در راستای توسعه کشور و تحقق رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار بهره برد.

مقابله با دلالی
باید به این نکته توجه شود که تولید اصل و ریشه است و با رونق تولید چرخه اقتصاد سریعتر و بهتر می چرخد اما نقطه مقابل تولید که ترمز گسترش اقتصاد ملی است، دلالیسم وجود دارد که به مثابه خوشه چین است و فقط زحمت تولیدکننده را با سود چند برابر برداشت می‌کند و باعث تلاطم، بی ثباتی و ناامنی در بازار و اقتصاد می شود که این مانع بزرگ نیز باید با برنامه ریزی و سیاست های صحیح و قانونگذاری روشن و مبین از میان برداشته شود.

برای حرکت به سوی رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار و رهایی از اقتصاد نفتی چاره ای نیست جز اینکه تمامی موانع پیش روی تولید را از سر برداشته و برای به حرکت درآوردن چرخ های آن، از کشاورزی و معدن و صنعت حمایت شده و زنجیره وسیعی از خدمات را نیز در بر می گیرد، مورد توجه ویژه باشد. چرا که فقط در این صورت می توان به استفاده بهینه از ظرفیت های غیرقابل انکار اقتصادی ایران زمین امیدوار بود.به قول حضرت حافظ: «گرچه راهیست پر از بیم زمان تا بر دوست ... رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی»

کد خبر: ۸۰٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha