۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
قدرت‌گیری آسیا در صنایع پالایشگاهی امریکا را نگران کرد|سرمایه گذاری گسترده هند و چین
بازار گزارش می‌دهد؛

قدرت‌گیری آسیا در صنایع پالایشگاهی امریکا را نگران کرد|سرمایه گذاری گسترده هند و چین

در سال ۲۰۲۰ زمانیکه دنیا درگیر بحران کرونا بود و توان تولید نفت کم شده بود، چین سرمایه گذاری زیادی در تولید فراورده های پالایشگاهی کرد و توانست به عنوان بزرگترین تولید کننده فراورده های پالایشگاهی در دنیا شناخته شود.

بازار؛ گروه بین الملل: در سالی که دنیا درگیر همه گیری کرونا و چالشهای مرتبط با آن بود، سرمایه گذاری های چین برای قدرت نمایی در بازار جهانی ادامه داشت. طبق گزارش ارایه شده توسط اداره اطلاعات انرژی امریکا در این سال ظرفیت تولید پالایشگاهی در این کشور آسیایی رشد کرده است و هم اکنون چین بزرگترین کشور در صنایع پالایشگاهی در دنیا است.

آمارها نشان می دهد از ابتدای همه گیری چین ظرفیت های پالایشگاهی خود را افزایش داد و هم اکنون توانسته است جایگاه اول این فهرست را به خود اختصاص دهد. در این سال تقاضا برای فراورده های پالایشگاهی در امریکا تنزل یافته است که ریشه در کاهش فعالیت در صنعت نفت و تولید آن دارد.

در این سال فعالیت شرکتهای نفتی در امریکا تنزل پیدا کرد و توان تولید پالایشگاه ها هم کم شد در حالیکه وقتی چین شاهد کاهش تقاضا برای نفت و کاهش قیمت آن در بازار جهانی بود، سرمایه گذاری در افزایش تولید فراورده های پالایشگاهی بیشتر شد و دولت بودجه زیادی به این بخش اختصاص داد. نتیجه این سیاستها کاهش ظرفیت تولید پالایشگاهی در امریکا و افزایش ظرفیت تولید در چین بود.

چین  در حال ساخت چهار پالایشگاه است
بر مبنای گزارش ارایه شده توسط وب سایت اویل پرایس ساخت حداقل ۴ پالایشگاه بزرگ در چین در سال ۲۰۲۰ شروع شده است که اصلی ترین محصول تولیدی در این پالایشگاه ها را فروارده های پلاستیکی تشکیل خواهد داد، تولید پروپیلن و اتیلن هم در دستور کار قرار دارد.

این وب سایت پیش بینی کرده است تا انتهای سال جاری باز هم امریکا جایگاه  اول دنیا از نظر ظرفیت تولید پالایشگاهی را تصاحب خواهد کرد ولی به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری در چین و احتمال بهره برداری از انها در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، می توان این طور ارزیابی کرد که امریکا مدت زیادی نخواهد توانست در این موقعیت باقی بماند. امریکا باید افزایش قدرت چین در عرصه های اقتصادی و صنعتی را بپذیرد و در مقابل این تغییر معادله قدرت اقتصادی در دنیا جبهه گیری نکند.

نفت ایران، یکی از گزینه های چین برای تامین نیاز پالایشگاه
 تلاش چین برای تبدیل شدن به یک قدرت برتر در عرصه پالایشگاهی در دنیا زمینه را برای افزایش تقاضا برای نفت فراهم کرده است. این کشور پیش از تحریم ایران، اصلی ترین وارد کننده نفت از ایران بود و بر طبق گزارشهای موجود از ابتدای سال جاری هم واردات نفت را از ایران افزایش داده است.

برخی رسانه ها که به سیاست چین در مورد خرید نفت از ایران علیرغم تحریم نفتی انتقاد کرده بودند به نقل از مقامات چینی نوشتند: «تا کنون امریکایی ها هیچ عکس العملی در مورد افزایش خرید نفت چین از ایران نشان نداده اند به این معنا که آنها مخالفتی با این سیاست ندارند.»

برخی این اظهار نظر را به معنای چراخ سبز امریکا در مسیر لغو تحریم نفتی ایران می دانند و برخی از نزدیک شدن ایران و چین و حرکت به سمت اهداف مشترک صحبت می کنند ولی هرچه باشد می توان این طور بیان کرد که نیاز روز افزون نفت چین می تواند تغییر زیادی در بازار نفت دنیا ایجاد کند و قیمت این محصول ارزشمند طبیعی را افزایش دهد.

هند هم در صنعت پالایشگاهی سرمایه گذاری می کند
اما چین تنها کشور آسیایی نیست که برای افزایش ظرفیت تولید فراورده های پالایشگاهی سرمایه گذاری می کند. اخیرا هند هم خبر از افزایش سرمایه گذاری در این زمینه داده است. طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت اویل پرایس هند ۴.۵ میلیارد دلار  برای توسعه پالایشگاه پانیپت سرمایه گذاری کرده است و قرار است این پالایشگاه جدید در سپتامبر سال ۲۰۲۴ مورد بهره برداری قرار بگیرد.مقامات هند توسعه صنعت پالایشگاهی را کلید توسعه اقتصادی و صنعتی در هند می دانند و بر این باورند که این سرمایه گذاری بخش مهمی از اهداف توسعه صنعتی در کشور را دنبال می کند.

در نتیجه این سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری ظرفیت تولید در این پالایشگاه هندی دو سوم افزایش پیدا می کند و به ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. هند سومین کشور وارد کننده نفت در دنیا است و برای پاسخگوی به نیاز روزافزون مردم کشور برای فراورده های پتروشیمی، طرح  افزایش ۶۰ درصدی ظرفیت طی ۴ سال آینده را در دستور کار قرار داده است.

در صورت اجرا شدن این طرح ها می توان این طور ارزیابی کرد که قدرت کشورهای آسیایی در بازار محصولات پتروشیمی در دنیا از قدرت امریکا بیشتر خواهد شد و این قاره کهن یک گام به تصاحب جایگاه برتر در این صنعت نزدیک می شود.

کد خبر: ۸۰٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha