۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
تعطیلی نیمی از هتل‌های مشهد؛ سهم مراکز اقامتی میزبانی از رکود است
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

تعطیلی نیمی از هتل‌های مشهد؛ سهم مراکز اقامتی میزبانی از رکود است

مشهد- ضریب اشغال تخت‌های مراکز اقامتی خراسان رضوی اگرچه به ۴۷ درصد رسیده است اما تعطیلی نیمی از هتل‌ها خود گواه این مدعاست که حال‌وروز این صنعت همچنان نامیزان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنا بر آمار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی مبنی بر ثبت ۱۳۱ هزار و  ۳۷۷ اقامت از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا پایان شب دوم فروردین‌ماه امسال در واحدهای اقامتی رسمی ازجمله هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، اقامتگاه‌های بوم گردی و مجتمع‌های گردشگری  اما  تعطیلی بسیاری از هتل‌ها نشان می‌دهد که این رقم مسافر قادر به جبران خسارت‌های وارده به مراکز اقامتی نیست.

مشهد مقدس تعداد یک هزار و ۷۴۱ واحد اقامتی در اختیار دارد که در حال حاضر به دلیل نبود مشتری و سایه‌اندازی کرونا تنها نیمی از آن‌ها و حدود ۹۴۴ واحد اقامتی فعال هستند و مابقی به دلیل شرایط کرونا و کاهش گردشگران مجبور به حذف فعالیت خود شده‌اند.

در همین راستا به‌منظور بررسی مشکلات و موانع پیش روی این صنعت در مشهد مقدس با محمد قانعی رئیس اتحادیه هتلداران مشهد که مدیریت هتل رفاه این شهر را نیز بر عهده دارد به گفت‌وگو نشستیم.

* استقبال از رزرو هتل برای ایام نوروز چگونه بود؟
خوشبختانه نوروز امسال محدودیتی برای فعالیت هتل‌ها ایجاد نشد و همین موضوع به افزایش میهمانان کمک کرد البته تأکید شده که پذیرش میهمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

این در حالی است که سال گذشته در اواخر اسفندماه و تا خردادماه  با محدودیت و ممنوعیت کار روبرو بودیم و لذا ضرر هنگفتی به این صنعت در مشهد مقدس وارد شد.

تعطیلی نیمی از هتل‌های مشهد؛ سهم مراکز اقامتی میزبانی از رکود است

گفتنی است باوجود اینکه دستورات ستاد مقابله با کرونا رعایت کاملاً رعایت می‌شود و ممنوعیتی برای کار و فعالیت‌های هتل‌ها نیست اما به دلیل کاهش سفرها و بیم از کرونا عملاً هتل‌هایی که فعالیت داشتند خالی از میهمان ماندند و متقبل ضرر و زیان شدند.

* پیش‌بینی شما از میهمانان نوروزی چه بود؟
با توجه به تردید و دودلی که برای سفر قبل از نوروز پیش آمد لذا همین عدم تکلیف برای سفرهای زمینی و با خودروی شخصی در رزرو هتل‌ها بی‌تأثیر نبود زیرا تا روزهای آخر سال بسیاری از هم‌وطنان نمی‌دانستند که سفر با خودروی شخصی مجاز است یا خیر از همین رو بسیاری از آن‌ها قادر به برنامه‌ریزی برای سفر و به‌تبع آن رزرو هتل نشدند.

قبل از سال تورها و آژانس‌ها تقریباً فعالیت خود را آغاز کردند اما به دلیل اینکه در زمان کرونا و تصمیم ستاد کرونا نمی‌توانستیم تبلیغی برای جذب میهمان و یا تشویق مردم برای رفتن به سفر داشته باشیم لذا طبیعی ابود که از تمامی فعالیت‌های تبلیغی و یا تشویقی محروم بودیم.

البته لازم به یادآوری است در حال حاضر اتحادیه فعالیت رسمی ندارد و لذا ما هیچ برنامه خاصی از طرف اتحادیه نداشتیم.

* عدم فعالیت رسمی از طرف اتحادیه به چه منظور است؟
اتحادیه تقریباً فعالیت‌هایش محدودشده  و لذا کار به سازمان میراث فرهنگی  واگذارشده که در واقع بیشترین دستورالعمل‌ها را سازمان میراث فرهنگی بر عهده دارد.

از طرف جامعه هتلداران اعلام شد که هر شخصی تمایل به افزایش نرخ دارد موارد پیشنهادی خود را اعلام کند اما واقعیت این است که این موضوع با استقبال چندانی روبرو نشد زیرا  همکاران ما نیز به دلیل شرایط اقتصاد  چندان مایل به افزایش نرخ‌ها نیستند و به اعتقاد من نیز شرایط اقتصادی فعلی کشش این افزایش را نخواهد داشت.

* با توجه به افزایش نرخ خدمات چقدر باید به نرخ هتل‌ها افزوده شود تا برای این صنف صرفه اقتصادی داشته باشد؟
برخی از همکاران تقاضای افزایش نرخ داشتند و این رقم  را بین ۲۵ الی ۳۵ درصد پیشنهاد دادند که جامعه هتلداران نیز در حال مصوب کردن این رقم  است اما به نظر من بازار کشش  این افزایش قیمت را در این شرایط اقتصادی ندارد.

مشهد دارای ۲۵۰ هتل دارای مجوز است که در ایام نوروز امسال تنها نیمی از آن‌ها بازگشایی شدند و به دلیل عدم صرفه اقتصادی به دلیل حجم اندک میهمانان لذا باقی هتل‌ها هنوز تعطیل و یا به حالت نیمه تعطیل هستند.

* خسارت وارده به هتل‌ها چقدر بوده است؟
برآورد دقیقی انجام‌نشده است اما به نظر من بیش از ده هزار میلیارد تومان خسارت به این صنف وارده شده است.

با سرازیر شدن مسافر و زائر نه‌تنها صنعت هتلداری که بسیاری صنایع و در کل اقتصاد شهری شکوفا خواهد شد. ما هیچ‌چیزی از استانبول و ایروان و تفلیس کم نداریم اما باوجوداینکه بسیاری از زیرساخت‌ها نیز فراهم است ولی برنامه‌ریزی و نگاه کلان سازمان میراث فرهنگی ایراداتی دارد که باید رفع شود.

تعطیلی نیمی از هتل‌های مشهد؛ سهم مراکز اقامتی میزبانی از رکود است

اگر این سازمان به‌عنوان وزارتخانه کار می‌کرد و مجبور به پاسخگویی به دولت و مجلس بود شرایط مطمئن باشید تفاوت می‌کرد.

همچنین به نظرم باید آستان قدس رضوی به‌عنوان متولی زیارت و در کنار آن سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان متولی گردشگری باید در یک تعامل مشترک با هماهنگی درصدد جذب حداکثری توریست و رفع مشکلات برآیند.

در این راستا فراهم‌سازی ساز وکار تفریحات مناسب با عرف و شرع در کنار زیارت از دیگر اقداماتی است که می‌تواند سبب جذب حداکثری توریست شود.

* خانه‌های شخصی تا چه حد برای صنعت هتلداری مشکل‌زا هستند؟
من واقعات نمی‌دانم زمانی که این‌همه هتل و هتل آپارتمان خالی وجود دارد چرا به باید خانه‌های شخصی در این شهر اقامتگاه مسافران شود؟ آن‌هم خانه‌های شخصی که غالباً بدون مجوز فعالیت می‌کنند. چندین  بار از مسئولان قضایی درخواست برخورد سفت‌وسخت کرده‌ایم اما هنوز این موضوع مشکل‌زا است.

* البته ظاهراً رقبایی نیز مانند هتل‌های دولتی و سازمانی هم دارید؟
بله.خوب هتل‌های وابسته به بخش دولتی اصلاً مشکلات مالی و این بحران را  درک نمی‌کنند. این هتل‌های شخصی‌ساز هستند که زیر بار مشکلات و عدم درآمد در حال ورشکستگی هستند. درواقع وقتی مسئولان خود بدون توجه به حجم عظیم هتل‌های خالی از مسافر این شهر به دنبال احداث واحدهای اقامتی ارزان‌قیمت و زائرسراهای دولتی هستند چه توقعی می‌توان داشت؟

* برای بازگشت به‌روزهای گذشته و رونق گرفتن صنعت هتلداری چه زمانی را پیش‌بینی می‌کنید؟
تاز مانی که  کرونا محو نشده و واکسیناسیون کامل انجام نشود لذا این شرایط همچنان به همین شکل ادامه خواهد داشت.

امیدوارم هر چه زودتر امکان واکسیناسیون برای تمامی مردم ایران و جهان فراهم شود تا مردم با ایمنی کامل مشهدالرضا(ع)  را مقصد سفر بدانند و آرزو می‌کنم مشهد که پایه شهرهای گردشگری است به‌زودی به حالت قبل از کرونا  بازگردد.

کد خبر: ۸۰٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha