۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
افزایش قیمت باتری، خطری جدی برای بازار خودروهای الکتریکی است
تولید باتری های تازه برای خودروهای الکتریکی؛

افزایش قیمت باتری، خطری جدی برای بازار خودروهای الکتریکی است

افزایش تقاضا برای باتری های خودروهای الکتریکی در دنیا زمینه را برای افزایش قیمت مواد اولیه و در نهایت افزایش قیمت باتری ها فراهم کرده است. قیمت باتری سازنده ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه تولید خودروهای الکتریکی است.

بازار؛ گروه بین الملل: انتشار دی اکسید کربن در اثر سوخت بنزین در خودروها و نقش آن در افزیش دمای زمین مساله ای بود که در سالهای اخیر مورد توجه قرار داشت و باعث شد تا سرمایه گذاری برای تولید خوردوهای الکتریکی در دنیا بیشتر شود.

شرکتهای خودروسازی در تلاش هستند تا قیمت خودروها را به پایین ترین سطح ممکن برسانند تا مردم بیشتری توان خرید خوردوهای الکتریکی را داشته باشند ولی در این روزها روند حرکت قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری خودروهای الکتریکی بر خلاف انتظاربود.

افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی در دنیا زمینه را برای افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده برای تولید باتری های خودروهای الکتریکی فراهم کرده است. طبق گزارش منتشر شده توسط موسسه گلدمن ساکس در نتیجه افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری های الکتریکی، قیمت تمام شده باتری ها در دنیا بالغ بر ۱۸ درصد رشد کرده است و سودآوری شرکتهای تولید کننده باتری و شرکتهای تولید کننده خودروهای الکتریکی کاهش پیدا کرد.

طبق این گزارش قیمت باتری ها بین ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه تمام شده تولید خودروهای الکتریکی را تشکیل  می دهد و به همین دلیل نوسانات قیمتی آن می تواند روی قیمت خودروها در بازار تاثیر معنا داری داشته باشد.

طبق گزارش گلدمن ساکس انتظار می رود ظرف سه ماه آینده قیمت نیکل در بازار جهانی ۶۰ درصد و قیمت کبالت ۱۰۰ درصد رشد کند که در صورت تحقق این پیش بینی ما شاهد دو برابر شدن قیمت باتری های الکتریکی مورد استفاده در تولید خودروها خواهیم بود. 

از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا کنون قیمت مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری ها روند افزایشی داشته است  و از آنجا که در این روزها تقاضا برای باتری های الکتریکی در دنیا بالا است، احتمال افزایش ذخیره شدن این مواد اولیه در کشورها برای تامین نیاز داخل بسیار زیاد است. این سیاست سبب شده است تا عرضه این مواد اولیه به بازار جهانی افزایش پیدا کند و در نهایت قیمت باتری رشد کند.

رشد قیمت نیکل چه تاثیری روی قیمت باتری داشت
اما سوال این است که افزایش قیمت نیکل چه تاثیری روی قیمت تمام شده باتری ها داشته است. طبق گزارش ارایه شده توسط گلدمن ساکس  در صورتیکه قیمت هر تن نیکل در بازار جهانی به مرز ۵۰ هزار دلاربرسد که قیمتی تاریخی، قیمت باتری های تولیدی به طور متوسط یک هزار دلار افزایش پیدا می کند و قیمت تمام شده خودروهای الکتریکی که از این باتری ها استفاده می کنند ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت تمام شده خودروهای الکتریکی می تواند بستر را برای کاهش تقاضا برای آنها فراهم کند و روند حرکت به سمت خودروهای کم آلاینده در دنیا را آهسته کند.

گلدمن ساکس پیش بینی کرده است از دهه بعدی میلادی خودروهای الکتریکی اصلی ترین خودروهای مورد استفاده در دنیا باشند و تقاضا برای خودروهای بنزینی دردنیا کاهش چشمگیری پیدا کند.

در این دهه قیمت خودروهای الکتریکی در بازار جهانی کمتر از خودروهای بنزینی خواهد بود و در تمامی دنیا ایستگاه های شارژ باتری خودرو جایگزین پمپ بنزین ها می شوند.

تولید نوع تازه ای از باتری شروع شد
اما  افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید باتری های خودروهای الکتریکی به خصوص نیکل سبب شد تا سرمایه گذاری برای تولید باتری های تازه در دنیا افزایش پیدا کند. این باتری های تازه که در یک سال اخیر تلاش زیادی برای تولید آن انجام شده است باتری های لیتیوم فسفات آهن یا LFP نام دارد که می تواند جایگزین خوبی برای باتری های موجود باشد.

شرکتهای خودروسازی تسلا و شرکت خودروسازی XPENG کشور چین که در زمینه تولید باتری های الکتریکی فعال است در میان اصلی ترین و بزرگترین سرمایه گذاران در این زمینه هستند و استفاده از این نوع تازه از باتری ها در محصولات تولیدی این شرکتها شروع شده است.

در تولید این باتری تازه  از نیکل یا کبالت  استفاده نمی شود ولی میزان انرژی ذخیره شده در باتری هم نسبت به باتری های قبلی کمتر است. در واقع شارژ این باتری های جدید با سرعت بیشتری پایان پیدا می کند و نیاز خودروها برای شارژ باتری بیشتر از باتری های قبلی است.

سی ان بی سی در این مورد نوشت: «این باتری های تازه در اولین گام های توسعه قرار دارند و وضعیتشان مانند شرایطی است که در سالهای قبل برای باتری های لیتیوم یونی تجربه کرده بودیم. بدون شک افزایش مطالعه در مورد این باتریها و ایجاد تغییراتی که ریشه در تحولات علمی و تکنولوژیکی دارد می تواند بستر را برای تقویت توان آنها فراهم کند و بستر ساز رشد  تولید باتری های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی در دنیا شود.»

کد خبر: ۸۰٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha