۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
مشاغلی که طی ۵ سال آینده منسوخ خواهند شد را بشناسید
با ظهور فناوریهای نوین؛

مشاغلی که طی ۵ سال آینده منسوخ خواهند شد را بشناسید

در سالهای آینده باید با برخی مشاغل خداحافظی کنیم. درا ینجا ۸ شغل که طی ۵ سال آینده منسوخ میشوند را معرفی میکنیم.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «د لدرز» نوشت: اگر به دنبال یک شغلی هستید، نگاه مداوم به آینده امنیت شغلی بسیار مهم است. برخی از بخشها و صنایع خاص به سرعت با اقتصاد ما در حال رشد هستند، با این حال بسیاری دیگر به سرعت از بین میروند.

در طی همه گیری کرونا، بسیاری از کارمندان متوجه شدند که شغل آنها ضروری توسط دولت تلقی نمی شود و آنها یا مجبور به کار در خانه یا از کار بیکار شده اند.

به دلیل بی ثباتی بازار و صنایع شغلی که به سرعت در حال تغییر هستند، قبل از تصمیم گیری برای ایجاد تغییرات اساسی در زندگی، ضروری است که امنیت شغلی فعلی یا آینده خود را ارزیابی کنید. آنچه ما در سال گذشته مشاهده کرده ایم، فشار سریع برای بهره بردن اتوماسیون و هوش مصنوعی  بوده است. به همین دلیل، بسیاری از مشاغل معمول ممکن است به زودی از بین بروند. در همین راستا انتظار میرود که  ۸ شغل طی ۵ سال آینده دیگر منسوخ می شوند؛ که بدین شرح هستند:


۱. رانندگان تاکسی
با افزایش محبوبیت برنامه های اشتراک گذاری مانند Uber و Lyft، رانندگان تاکسی سنتی که در یک شرکت تاکسی کار می کنند با ناامنی شغلی روبرو خواهند شد. چراکه اداره  کردن یک شرکت تاکسیرانی بسیار گرانتر از اشتراک خودرو است، از طرفی سرویس های تاکسی معمولی نمی توانند با مدل های قیمت گذاری حمل و نقل جدید رقابت کنند.

۲. پاسخگویی در حوزه خدمات بانکی
آخرین باری که وارد یک بانک فیزیکی شده اید و درخواست  یک سرویس مالی را توسط یک بانکدار یک انجام داده اید چه زمانی  بوده است؟ باید بگوییم که اتوماسیون و هوش مصنوعی به سرعت جایگزین این شغل دیرینه می شود. این در حالی است اکثر وام ها می توانند از طریق یک برنامه تکمیل شده و چک ها مستقیماً از طریق تلفن همراه شما واریز شوند. همچنین برای معاملات نقدی، دستگاه های خودکار می توانند کارهای پیچیده تری را که قبلاً توسط یک انسان انجام شده است، انجام دهند. از این رو این شغل هم در معرض خطر دارد.

۳. صندوق داران
همیشه ممکن است به یک یا دو صندوقدار در فروشگاه برای بررسی قیمت و سایر مشکلات معمول خرید نیاز باشد، اما  باید گفت که این نوع شغل هم با تهدید روبرو است. چراکه دستگاه های اتوماتیک پرداخت  و حرکت به سمت ارز دیجیتال به سرعت مشاغل صندوقداران را خودکار می کند.

۴. بازاریاب تلفنی
یکی دیگر از شغلهای در معرض خطر،  بازاریاب های تلفنی هستند. در حال حاضر، بیشتر مکالمات بازاریابی تلفنی به شیوه اتوماسیون انجام می شود و با این حال، کسانی که در صنعت بازاریابی تلفنی هستند فعالانه به دنبال راه هایی برای خودکار کردن روند انسانی فعلی هستند.

۵. تعمیرکاران ساعت
دو نگرانی قابل توجه در مورد مشاغل تعمیرات ساعت وجود دارد؛ اول، بسیاری از افراد به سراغ ساعت های هوشمندی می روند که با تلفن های آنها ادغام می شود وهر مشکلی در مورد ساعت های هوشمند معمولاً برای یک تعمیرکار ساعت سنتی بسیار پیچیده است  و دوم، از آنجا که اتوماسیون جای بسیاری از صنایع تولیدی را می گیرد  و هزینه های تعمیر ساعت افزایش می یابد  در نتیجه ساعت های سنتی ارزان تر می شوند.

۶.اپراتورهای مطبوعات چاپی
رسانه های چاپی با ورود رسانه های دیجیتال در میان افراد کم رنگ شده است. در حالی که هنوز مجلات و روزنامه ها به مقدار کم چاپ می شوند، اما انتظار میرود  پنج سال آینده به صورت گسترده ای محتوای کاملاً دیجیتالی بیشتر خودش را آشکار کند. با وجودی که برای برخی از نشریات مورد نیاز هنوز اپراتورهای چاپخانه مورد نیاز خواهند بود، اما بیشتر آنها منسوخ خواهد شد.

 

۷. رانندگان اتوبوس
وسایل نقلیه بدون راننده بسیار رایج شده و ما مطمئن هستیم که حمل و نقل عمومی نیز به زودی دنبال رو این روند خواهد شد. از این رو پیش بینی میشود برای افزایش کارایی و کاهش هزینه های دولت، به زودی رانندگان سنتی اتوبوس با حمل و نقل بدون راننده جایگزین می شوند.

۸. کتابداران
با حرکت به سمت رسانه های دیجیتال، کتابخانه ها به سمت کیوسک های خود سرویس دهنده می رود  ونقش سنتی کتابدار به سرعت در حال کمرنگ شدن است.

در نهایت، به نظر می رسد بهتر است با تمرکز بر روند صنعت و آینده اتوماسیون، می توانیم مشاغلی را که در این حوزه بیشتر کاربرد دارند را بهتر بیابیم و با خیال آسوده تر در آن شغل مشغول به کار شویم.

کد خبر: ۸۰٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha