۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۵
چگونه چین توانست در حوزه مسئولیت اجتماعی پیشرفت کند
اهمیت مسئولیت اجتماعی در پساکرونا؛

چگونه چین توانست در حوزه مسئولیت اجتماعی پیشرفت کند

مسئولیت اجتماعی در دوره پساکرونا از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود زیرا دولتها در این دوره با بحران های اقتصادی روبرو خواهند بود و رشد بدهی ها هم مانع از این می شود که بتوانند در ارائه خدمات اجتماعی فعال باشند.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا روی بخش های مختلف زندگی مردم تاثیر گذاشته است و تاثیر آن روی انجام مسولیتهای اجتماعی شرکتها چشمگیر بود. به گزارش وب سایت csr.ir یه نقل از نشریه شاین منتشر شده در کشور چین نوشت: «شرکتهای چینی در سالهای اخیر مسولیتهای اجتماعی خود را تعریف کرده بودند و مشخص بود که هر شرگت در کدام حوزه فعالیت می کند ولی به نظر می رسد همه گیری کرونا تغییرات زیادی در این ساختار ایجاد کرده است. بررسی ها نشان داده است بودجه مسئولیتهای اجتماعی تخصیص یافته توسط شرکتها کاهش پیدا کرده است و سهم کمتری از این پولها برای انجام فعالیتهای خیریه اختصاص پیدا می کند در مقابل شرکتها طرح های مشترکی را برای انجام مسولیتهای اجتماعی تعریف کرده اند که اجرای انها می تواند باعث ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد شود و منافع زیادی را نصیب مردم کند.»

 بر مبنای این گزارش استفاده بهینه از بودجه مسولیت اجتماعی شرکتها در روزگاری که جهان با چالشهای بزرگی از قبیل چهارمین انقلاب صنعتی روبرو است و این چالش می تواند موجبی از بحران و بیکاری را برای کشور به همراه بیاورد یک ضرورت مهم در کشور چین است.

 انجام فعالیتهای عام المنفعه در پسا کرونا ضروری است
این نشریه به شرکتهای فعال در چین پیشنهاد کرده است تا با استفاده از ابزارهای مالی موجود، اقدام به انجام فعالیتهای عام المنفعه کنند و فعالیتهای داوطلبانه، ارایه خدمات آموزشی و ایجاد فرصتهای شغلی برای نیروهای کاری را در دستور کار خود قرار دهند. بر طبق این گزارش حمایت از نیروهای کاری یک شرکت و ارایه خدمات مالی به آنها می تواند به عنوان اولین و اصلی ترین مسولیت اجتماعی شرکتها محسوب شود و روزهای خوبی را برای کشور به همراه بیاورد.

نکته دیگر این است که دولت چین  تاکید کرده است توجه به مسایل زیست محیطی و سرمایه گذاری در حوزه های مرتبط با محیط زیست اولین و اصلی ترین طرحی است که در سال جاری اجرا خواهد شد و تمامی شرکتهای بزرگ وظیفه دارند بخشی از بودجه مسولیتهای اجتماعی خود را در این زمینه صرف کنند.

استفاده از انرژی های پاک در شرکت و کاهش انتشار کربن می تواند تاثیرات زیادی روی محیط زیست داشته باشد و به همین دلیل اجرای این طرح ها باید در دستور کار شرکتها قرار بگیرد.

چه چیزی باعث افزایش توجه شرکتها به انجام مسولیتهای اجتماعی شد
انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در چین قدمت زیادی ندارد و  از سال ۲۰۰۶ ما شاهد افزایش توجه به این مساله بودیم.به گزارش csr.ir بررسی ها نشان داده است علاوه بر اضافه کردن مفهوم مسولیتهای اجتماعی در قانون شرکتها در سال ۲۰۰۶ که توسط دولت انجام شد ولی زمینه را برای اجباری شدن انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها فراهم نکرد، زلزله ای که در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد هم تاثیر معنا داری در افزایش فعالیت شرکتها در این حوزه و افزایش سطح آگاهی مردم در این زمینه داشت.

در جریان این زلزله ۷۰ هزار نفر از جمعیت چین جان خود را از دست دادند و بالغ بر ۵ میلیون نفر بی خانمان شدند و بازسازی این مناطق و سکنی دادن به این جمعیت عظیم پروژه بزرگی برای شرکت بود. در این زمان بود که شرکتهای بزرگ با اهدا کردن بودجه بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار به حمایت از مردم پرداختند و توانستند گامی بزرگ در تعریف و تشریخ ضرورت انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها بردارند. در واقع بعد از این حادثه طبیعی بود که مردم و شرکتها و حتی دولت به موضوع مسولیتهای اجتماعی شرکتها توجه بیشتری کردند و میزان کمکهای مالی ارایه شده توسط شرکتها و میزان سرمایه گذاری آنها در زمینه آموزش و مهارت اموزی افزایش پیدا کرد.

از طرف دیگر بزرگتر شدن طبقه متوسط اقتصادی هم در این کشور تاثیرزیادی در این تحول بزرگ داشت. زیرا طبقه متوسط، طبقه ای آگاه و تحصیل کرده بودند و با علم روز آشنا بودند و این مطالبه را از شرکتها  داشتند که در مقابل مردم و جامعه مسئولیت پذیر باشند.

از طرف دیگر این گروه خواهان ارتقای استانداردهای زندگی خود بودند و شرکتها به عنوان اشخاص حقوقی فعال در جامعه را برای پیشبرد اهدافشان مسئول می دانستند.

بررسی تاریخچه فعالیت شرکتهای چینی در عرصه مسولیتهای اجتماعی نشان داده است که نقش دولت در این عرصه غیر قابل اغماض است. بر طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه «youmatter world» از یک طرف بخش زیادی از شرکتهای بزرگ چینی وابسته به دولت هستند و تاکید روی انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط دولت باعث شده است تا انها هم در این زمینه فعالیت بیشتری بکنند و از طرف دیگر بسیاری از شرکتهای بزرگ در این کشور برای جلب حمایت دولت از طرح های پیشنهادی آنها برای انجام مسئولیتهای اجتماعی حمایت می کنند مثلا زمانی که دولت چین طرح کاشت درخت برای مبارزه با آلودگی هوا را مطرح کرد اغلب شرکتهای بزرگ در این کشور وارد عرصه  سرمایه گذاری در این حوزه شدند و میلیونها درخت در کشور کاشته شد.

کد خبر: ۸۰٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha