۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
تنها راهکاری که می‌تواند مشکلات را از بین ببرد تولید است
رئیس مرکز تجاری جهانی ایران:

تنها راهکاری که می‌تواند مشکلات را از بین ببرد تولید است

سبزعلی پور، رئیس مرکز تجاری جهانی ایران گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را تحریم‌ها به ما تحمیل کرده و بخشی هم بر اثر سوء مدیریت‌ها است. اگر تولید در کشور راه بیفتد و چرخ تولید به خوبی بچرخد، قطعا بخش اعظمی از مشکلاتمان حل می‌شود.

به گزارش بازار، محمد سبزعلی پور با اشاره به انتخاب شعار سال توسط رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری برای هر سال شعاری را در نظر می‌گیرند و این شعار را با توجه به همه جمیع جهاتی که هست و تمام اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داده و اقداماتی که انجام شده و عملکردهایی که بوده و اتفاقاتی که نتایج آن عملکردها بوده، همه اینها را در نظر می‌گیرند و برای سال آینده شعار جدیدی را انتخاب می‌کنند.

 شعارهای سال به صورت احساسی انتخاب نمی‌شود
وی با تاکید بر اینکه این شعارها به صورت احساسی انتخاب نمی‌شود، تصریح کرد: این شعارها کارشناسی شده است و برای سال بعد شعاری در نظر می‌گیرند که حتما نیاز است در آن زمینه اتفاقاتی در آن بخش رخ دهد که تمام امکانات را به آن جهت بسیج کنند و هدف را مشخص کنند.

رئیس مرکز تجاری جهانی ایران با اظهار به اینکه تنها راهکاری که می‌تواند مشکلات را از بین ببرد تولید است، توضیح داد: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را تحریم‌ها به ما تحمیل کرده و بخشی هم بر اثر سوء مدیریت‌ها است. اگر تولید در کشور راه بیفتد و چرخ تولید به خوبی بچرخد و کارآفرینان و تولید کنندگان و صادرکنندگان بتوانند امیدوارانه به کارشان ادامه دهند، قطعا بخش اعظمی از مشکلاتشان حل می‌شود، بیکاری‌ها حل می‌شود، معضلات اجتماعی از بین می‌رود.

وی افزود: مقام معظم رهبری به این نکته خیلی خوب واقف هستند و می‌دانند تولید بسیار مهم است و از سال ۱۳۹۸ به این قضیه پرداختند و سال ۱۳۹۸ را سال «رونق تولید» اعلام کردند. سال ۱۳۹۸ قرار بر این بود تا تولید ما رونق پیدا کند یکسری اقداماتی انجام شد اما آن طور که باید و شاید در پایان سال راضی کننده نبود و تولید ما رونقی نگرفت. در سال ۱۳۹۹ با توجه به همان اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاده بود، مقام معظم رهبری دوباره تولید را مدنظر قرار دادند و در سال ۱۳۹۹ این بار «جهش تولید» شعار سال قرار دادند.

سبزعلی پور اظهار کرد: جهش تولید یعنی تولید جهش پیدا کند و رشد و شکوفایی و رونق پیدا کند. در اصل همان شعار را به شکل دیگری تاکید کردند و بر رویش پافشاری کردند. سال ۱۳۹۹ هم که قرار بر این بود که دوباره روی تولید متمرکز شویم و دولت تمام توانش را بر روی این قضیه بگذارد و مشکلات از بین برود و تولید بیش از پیش افزایش پیدا کند و راه بیفتد باز هم عملکردها راضی کننده نبود و آن طور که باید و شاید چرخ تولید درشان ایران و ایرانی به حرکت در نیامد. باز مقام معظم رهبری برای سال جدید یعنی سال ۱۴۰۰ تولید را مجدا در دستور کار قرار دادند.

شعار سال ۱۴۰۰ فرمولی برای رفع موانع تولید است
وی متذکر شد: تفاوت شعار امسال با سال‌های دیگر این است که آن سال‌ها فقط رونق تولید و سپس جهش تولید را مد نظر داشت و راهکار و نحوه اینکه به چه شکلی و چه کارهایی باید انجام شود را بر عهده مجری یعنی دولت می‌گذارد اما در سال جدید می‌فرمایند سال «تولید پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» یعنی جدای از اینکه تاکید می‌کنند باید چرخ تولید در این مملکت بچرخد، پشتیبانی و حمایت‌ها از تولید، کارآفرینان، صادرکنندگان و تولید کنندگان را تاکید می‌کنند و احترام گذاشتن به آن‌ها و همچنین مانع زدایی.

رئیس مرکز تجاری جهانی ایران اظهار کرد: رهبر انقلاب می‌فرمایند تمام سدها و بروکراسی‌ها و موانع و مشکلاتی که بر سر راه کارآفرینان و تولیدکنندگان و صادر کنندگان و کارخانجات و صنایع تبدیلی وجود دارد، اینها را هرچه سریع تر از سر راه این بخش از اقتصاد بردارند.

وی با بیان اینکه در شعار امسال همه جهات در نظر گرفته شده است، گفت: می‌توان گفت بیش از سال گذشته و سال ۱۳۹۸ به تولید پرداخته است و چند سال در یک سال تجمیع شده و می‌توان گفت شعار امسال بیش از سال‌های گذشته اهمیت دارد و پر اهمیت در نظر گرفته شده و اگر به این شعار پرداخته و محقق شود، بخش اعظمی از مشکلات کشور مرتفع خواهد شد.

در جهت تحقق شعار سال، دولت دوازدهم کاری از پیش نخواهد برد
سبزعلی پور با اظهار به اینکه اگر قرار بر این باشد که این شعار و خواسته محقق شود توامان با همکاری با یکدیگر و همه مسئولین مملکتی در راس آن‌ها قوه مجریه باید دست به دست هم بدهند و بتوانند این موانع و پشتیبانی‌ها را انجام دهند تا این شعار محقق شود، افزود: منتها در اولویت دولت در راس است. از عمر دولت دوازدهم بیش از سه چهار ماه باقی نمانده و نمی‌تواند کار خارق العاده‌ای انجام دهد. هرچند آقای روحانی به هیئت دولت دستور دادند تا همین فردا شروع کنند و کار را انجام دهند ولی باید گفت اگر می‌توانستید در این ۸ سال انجام می‌دادید. بنابراین این دولت نمی‌تواند.

وی متذکر شد: از این دولت این خواسته را دارم که در این سه چهار ماه باقی مانده هیچ کاری نکند و مشکلی ایجاد نکند. این خودش بالاترین خدمتی است که دولت آقای روحانی در تحقق این شعار انجام می‌دهد.

رئیس مرکز تجاری جهانی ایران با اشاره به اینکه بخش اعظم کار بر عهده دولت جدید است، گفت: دولت جدید فارغ از اینکه چه کسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود بایستی در اولویت تیم جوان، بدون حاشیه، سالم، کارآمد، متعهد، متخصص، مدیر و مدبر، فراجناحی را برای حضور در هیئت دولت و سرپرستی وزارتخانه‌ها انتخاب کند تا فقط به فکر منابع ملی باشند و نه به فکر منافع شخصی خودشان و تلاش خودشان را برای رفع مشکلات اقتصادی و ارتقاء سطح معیشت و زندگی مردم به کار بگیرند.

وی افزود: دومی قدمی که باید رئیس جمهور منتخب و تیم اقتصادی‌اش در جهت رفع موانع کسب و کار بردارد این است که بزرگان و فعالان اقتصادی را در کارها مشارکت دهد و با آن‌ها جلسه بگذارد و هم فکری کند و از مشکلات صنعت و بخش‌های مختلف با خبر شود و این موانع را برطرف کند.

نیازمند خانه‌تکانی در بخش‌های اقتصادی هستیم
سبزعلی پور اظهار کرد: سومین کار این است که دستگاهایی مانند گمرک، سازمان مالیاتی، استاندارد، اتاق بازرگانی، ادارات صنعت و معدن استان‌ها، سفارتخانه‌ها و سازمان توسعه تجارت را خانه تکانی کند و تفکر کارمندان و مدیران آن‌ها تفکری تولیدی و صادراتی شود. از طرفی دولت از خام فروشی دست بردارد و به سمت صادرات غیر نفتی برود. در مرحله بعد نرخ ارز را تا حدودی تثبیت کند که حداقل ثبات در نرخ ارز هم اتفاق بیفتد.

وی به وظایف قوه مقننه اشاره و عنوان کرد: نمایندگان مجلس باید قوانین قدیمی را به روز کنند و بیشتر به قوانینی که دولت در جهت تسهیل و بهتر چرخیدن چرخ تولید نیاز دارد، بپردازند و فعالتر شوند.

رئیس مرکز تجاری جهانی ایران در رابطه با قوه قضائیه گفت: این قوه همان طوری که با فساد دارد مبارزه می‌کند باید با رانت خواران و کسانی که دارند به این مملکت لطمه می‌زنند، مدیرانی که دل کارآفرینان را خالی می‌کنند و آن‌ها را ناامید می‌کنند برخورد کند تا کشور ما در کوتاهترین زمان ممکن نسیم خوش رشد و توسعه اقتصادی را از بابت شعار سال به خودش ببیند.

کد خبر: ۸۰٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha