۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱
شیرینی گران کام خریداران نوروز را تلخ کرد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

شیرینی گران کام خریداران نوروز را تلخ کرد

مشهد- عید نوروز با آئین‌های شاد به همراه صرف آجیل و شیرینی گره‌خورده است اما نوروز ۱۴۰۰ به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت‌ها ازجمله شیرینی موجب شده تا کام بسیاری از هم‌وطنان به دلیل گرانی هنگام خرید شیرینی تلخ شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی مانند کاکائو، شکر، پودر نارگیل، خامه؛ روغن و سایر مواد موجب شده تا قیمت شیرینی از کیلویی ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان حالا به قیمت‌های ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان برسد.

خرید یا پخت شیرینی‌های سنتی همچون  نخودی، باقلوا، برنجی، نان چایی، پادرازی، چرخی، نان برنجی در بین بیشتر مردم برای ایام نوروز مرسوم است اما با توجه به شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا نیز همه فعالیت‌ها تحت تأثیر قرارگرفته و از طرفی هم بیشتر صنوف با کسادی بازار مواجه هستند و افزایش قیمت چند برابری در بیشتر اقلام شب عید به‌ویژه شیرینی هم در بازار مشهود است.

قیمت‌های باورنکردنی
در همین راستا یکی از شهروندان خریدار شیرینی دریکی از قنادی‌های شهر مشهد به ما می‌گوید: قیمت شیرینی یزدی و معروف به حاج خلیفه به کیلویی ۱۱۰ هزار رسیده است و لذا برداشتن دو جعبه شیرینی برای عید ۴۰۰ تومان هزینه برمی‌دارد.

این شهروند مشهدی بابیان اینکه شیرینی‌های خامه‌ای به کیلویی ۸۰ هزار تومان رسیده است، اظهار می‌کند: سود سهام عدالت که به‌حساب شهروندان واریز شد کفاف خرید یک جعبه شیرینی را هم نمی‌دهد.

شیرینی گران کام خریداران نوروز را تلخ کرد

وی بابیان اینکه پخت شیرینی در خانه نیز دیگر صرفه اقتصادی ندارد می‌افزاید: مغز گردو کیلویی ۳۰۰ هزار تومان؛ کره کیلویی ۱۱۰ هزار تومان و مغز پسته ۳۵۰ هزارتومانی اجازه تهیه شیرین خانگی را هم دیگر به خانواده‌ها نمی‌دهد و لذا بسیاری از خانواده‌ها خرید شیرینی را هم مانند سایر کالاها از سبد خرید خود حذف کردند.

افزایش قیمت‌ها
احسان سلطانی صاحب یکی از همین شیرینی فروشی‌ها بابیان اینکه در آستانه سال نو چاره‌ای به‌جز افزایش قیمت نداشتیم به ما می‌گوید: این در حالی است که افزایش دستمزد کارگر هم افزایش پیدا کرده  و لذا درصورتی‌که همچنان مواد اولیه موردنیاز قنادان تخصیص داده نشود و مجبور باشند ا از بازار آزاد تهیه کنند بازهم مجبور به افزایش قیمت هستیم.

این تولیدکننده بابیان اینکه در طی سال گذشته مجبور بودیم از سود خود بگذریم تا مشتری‌ها را از دست ندهیم افزود: واقعیت این است که دیگر امکان مقاومت نداشتیم و در حال ورشکستگی بودیم.

وی بابیان اینکه یکی از مواد اصلی و البته تأثیرگذار در قیمت شیرینی شکر  است و لذا قنادان شکر موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند که هزار تا دو هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب است.

سلطانی هم‌چنین با اشاره به اینکه سهمیه روغن قنادان بسیار کاهش داشته است می‌افزاید: قنادان روغن موردنیاز را هم از بازار آزاد تهیه می‌کنند و لذا تمامی این قیمت ها بر روی قیمت محصول نهایی سربار شده است .

وی به ما می‌گوید: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، انتظار داریم سهمیه شکر، روغن و آرد برای هر قنادی تأمین شود تا نیازی به افزایش قیمت شیرینی به دلیل تهیه مواد اولیه از بازار آزاد نباشد ولی زمانی که مواد اولیه نباشد، قناد مجبور است این مواد را از بازار آزاد تهیه کند و خواه‌ناخواه افزایش قیمت خواهیم داشت.

این تولید کننده اذعان می‌کند: اگرچه نوروز ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داریم و کمی خرید مردم در مقایسه با سال گذشته قابل‌توجه بود اما رونق سال‌های گذشته را نداشت زیرا بنا بر گفته مشتری ها شیرینی گران است.

بازگشت کارگاه‌های نیمه تعطیل به چرخه تولید
در همین راستا رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان مشهد بابیان اینکه متأسفانه شیوع بیماری کرونا از سال گذشته تاکنون تبعات ناخوشایندی را برای این صنف به همراه داشته است به بازار گفت: هم‌زمان با شیوع کرونا در سال گذشته فروش واحدهای صنفی به صفر رسید و حتی بسیاری از شیرینی‌هایی که برای نوروز ۱۳۹۹ از قبل و برای عرضه به بازار تهیه‌شده بود متأسفانه بلااستفاده ماند و به فروش نرسید.

محمد فرزانی بابیان اینکه این موضوع موجب شد تا تعدادی از کارگاه ها تعطیل و یا به حالت نیمه تعطیل دربیایند اضافه کرد: نوروز امسال خوشبختانه بازار کمی رونق گرفته و بسیاری از همین کارگاه‌های نیمه تعطیل به چرخه کار بازگشتند اما گرانی شیرینی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه خود عاملی برای کاهش خرید مردم است.

شیرینی گران تمام می‌شود
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی مشهد در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت شیرینی دو تا سه برابر شده است اظهار می‌کند: با افزایش مواد اولیه و مصرفی در تهیه شیرینی طبیعی است که قیمت محصول تولیدشده افزایش می‌یابد.

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: به‌طور مثال قیمت شکر در سال گذشته کیلویی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما در حال حاضر قیمت شکر به کیلویی ۱۲ هزار تومان در بازار رسیده است.

وی بابیان اینکه سایر اقلام مصرفی مانند آرد و به‌ویژه روغن که نقش اساسی در تولید دارند به نحو غیرقابل‌باوری افزایش داشته است اظهار می‌کند: سال گذشته یک حلب روغن ۱۷ کیلویی ۱۲۰ نهایت ۱۶۰ هزار تومان قیمت داشت و این در حالی است که قیمت همین روغن امسال به حلبی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است لذا با افزایش سه تا ۶ برابری برخی اقلام مصرفی مانند شکر و روغن و خامه چگونه می‌توان شیرینی را ارزان تولید کرد؟

فرزانی بابیان اینکه اعضای این اتحادیه هم از جنس همین مردم بوده و از گرانی هیچ دل‌خوشی ندارند بیان  می‌کند:  به‌جرئت می‌توانم بگویم که سود همکاران من امسال نسبت به سال گذشته تعدیل‌شده است چون متأسفانه توان خرید مردم به‌شدت کاهش پیداکرده است.

شیرینی گران کام خریداران نوروز را تلخ کرد

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی مشهد بابیان اینکه با افزایش قیمت‌ها به‌طور طبیعی تعداد مشتری هم کاهش پیدا می‌کنند می‌افزاید: در همین راستا مطمئن باشید که هیچ‌یک از همکاران ما راضی به این گرانی نیستند.

وی در خصوص تفاوت قیمت برخی از شیرینی‌ها از یک مغازه تا مغازه دیگر نیز توضیح می‌دهد: در حال حاضر هر کیلو شیرین‌تر از کیلویی ۲۵ هزارتا ۶۰ هزار تومان متغیر است و لذا این موضوع به دلیل گران‌فروشی و یا کم‌فروشی نیست بلکه این فاصله قیمتی به دلیل مواد به‌کاررفته  و کیفیت مواد بکار رفته است.

مشکلات پیش پای تولید کنندگان
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان مشهد با اشاره به اینکه این صنف برای تولید با مشکلات بسیاری روبروست اظهار می‌کند: به‌طور مثال یکی از مهم‌ترین مشکلات ما تهیه آرد باکیفیت مناسب است.

فرزانی با اشاره به اینکه برای تهیه آرد در سامانه باید ثبت‌نام کنیم می‌افزاید: پیش از این ما در سامانه ثبت‌نام کرده و  آرد را خریداری کردیم ولی متأسفانه کارخانه پول ما را برگرداند لذا برای ارائه جنس خوب به مشتری به آرد باکیفیت نیازمندیم  و این موضوع موجب می‌شود تا آرد را از بازار آزاد تهیه کنیم.

وی بابیان اینکه برای سایر مواد مصرفی مانند روغن و حتی همین جعبه شیرینی با موانع بسیاری روبرو هستیم اظهار می‌کند: در حال حاضر ۸۰۰  واحد صنفی در صنف قنادان در مشهد حضور دارند که تاکنون سعی کردند نیروهای خود را در این شرایط سخت حفظ کنند لذا لازم است تا برای حفظ این مشاغل حمایت‌های لازم نیز در دستور کار قرار گیرد.

سود اصناف
در حالی که برخی از شهروندان بر این تصورند که گرانی ها بر سود فروشندگان و تولید کنندگان می افزاید اما واقعیت اینست که اصناف از گران شدن کالاها سود نمی‌برند زیرا  یک فرد صنفی سرمایه اش کالاهای واحد صنفی آن است هرچه این اجناس گران شود جایگزین کردن کالاها برایش سخت‌تر می‌شود بنابراین گران شدن کالا به منزله سود بردن بیشتر نیست و رشد اقتصادی ندارد، اصناف هم می‌خواهند قیمت کالا مناسب بوده تا بتوانند عرضه بیشتری داشته باشند.

کد خبر: ۸۰٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha