۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
تولید، عامل افزایش ارزش پول ملی| برای برداشتن تحریم تمام توانمان را به کار خواهیم گرفت
رئیس جمهور:

تولید، عامل افزایش ارزش پول ملی| برای برداشتن تحریم تمام توانمان را به کار خواهیم گرفت

حجت الاسلام روحانی، رییس جمهور با تاکید براین که بیانات رهبر انقلاب بهانه را از کشورهای ۱+۵ گرفته است، گفت: بالاترین مقام کشور ما با لحن و بیان صریحی گفتند اگر شما به تعهدات به طور واقعی و جدی برگردید ما هم به همه تعهدات بازمی‌گردیم.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در اولین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۰ افزود: برای این که تحریم ظالمانه از روی سر ما برداشته شود یک دقیقه را هم از دست نخواهیم داد. معتقدیم که اگر طرف مقابل یعنی کشورهای ۱+۵ تصمیم بگیرند و به میدان بیایند و حاضر شوند به همه تعهدات خود عمل کنند همانطور که چند بار رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که اگر آنها دست از تحریم بردارند و برای ما روشن شود این کار واقعی است، ما هم به همه تعهدات برجامی بازمی گردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: به نظر من این کلام و نکته بسیار مهمی است. یعنی ما به دنیا می گوییم به خاطر سه سال ظلمی که به ما شد هنوز حاضریم که اگر تعهد کامل از طرف شما ببینیم به تمام تعهدات برگردیم. فعلا قصد مطرح کردن مساله خسارت ها را هم نداریم که در این سه سال چقدر به ما آسیب زده شده است که سرجای خود مسوولان کشور آن را دنبال خواهند کرد. بنابراین کلام واضح و روشن است.

وی با تاکید بر این که بیانات رهبر انقلاب بهانه را از کشورهای مذاکره‌کننده گرفته است که بگویند «ما ممکن است به تعهداتمان عمل کنیم اما شما عمل نکنید»، گفت: بالاترین مقام کشور ما با یک لحن و بیان بسیار صریحی گفتند اگر شما به تعهدات به طور واقعی و جدی برگردید ما هم به همه تعهدات بر می گردیم، حتی ایشان یک مورد را هم استثنا نکردند. بنابراین معیار بین ما و شما برجام است. شما به کل برجام عمل کنید ما هم به کل برجام عمل می‌کنیم. این هدف اول ما در این چهار ماه است که دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بار اصلی پیگیری این هدف بر دوش وزارت امورخارجه است اما همه بخش های دولت در این زمینه همکاری کنند. بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت خانه های اقتصادی و غیراقتصادی همه در این راه آماده باشند.

روحانی با تاکید بر این که ماه‌های پایانی دولت، ذره‌ای حرکت در راه منافع ملی را کندتر نخواهد کرد، گفت: به مردم ایران می گویم همانطور که در سال ۹۲ شروع کردیم با همان روحیه و تلاش ادامه خواهیم داد و یک روز هم برای ما فرق نمی کند تا روز ۱۲مرداد تلاش خواهیم کرد و بسیاری از پروژه ها به اتمام می رسد و در زمینه برداشتن تحریم هم ما تمام توانمان را به کار خواهیم گرفت.

رییس جمهوری با بیان این که در زمینه مبارزه با کرونا هم دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد، افزود: کرونا در سال ۹۹ خسارت های بسیار زیادی بر کشور وارد کرد. هنوز هم با خسارت‌های کرونا مواجه هستیم.

وی با اشاره به سفرهای نوروزی مردم گفت: وزیر گردشگری ما به صراحت گزارش داد ۷۵ درصد تخت های هتل‌ها و مراکز اقامتی ما در ایام عید خالی است بنابراین کرونا هنوز بر زندگی مردم تاثیر می گذارد. دیروز فرمانده راهور اعلام کرد که میزان سفر امسال نسبت به سال ۹۸، ۱۶ درصد کم شده است و این در حالی بود به خاطر سیل در سال ۹۸ سفر کم شده بود.

روحانی با تاکید بر این که هنوز مخمصه و مشکلات کرونا ادامه داردف گفت: دولت همه توان خود را برای مبارزه با کرونا به کار می گیرد و از مردم می خواهیم که در سفر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در زمینه واکسن خارجی و داخلی هم امیدواریم در ماه های آینده شرایط بهتری داشته باشیم.

رییس جمهوری ادامه داد: هدف مهم دیگری هم که رهبر معظم انقلاب برای سال جدید تاکید کردند باز هم موضوع تولید است. تولید برای ما خیلی اهمیت دارد، اگر بخواهد اقتصاد ما حرکت کند و اشتغال در مسیر درست قرار بگیرد و قیمت‌ها متعادل شود و در کنار آن ارزش پول ملی بالا برود همه به بستگی به تولید دارد. به عنوان مثال، ارزش پول ملی بخشی به مسایل داخلی، تولید و تورم بر می‌گردد و بخشی مربوط به مساله ارز خارجی است که هر دو تاثیر بسزایی دارد. البته در شرایط فعلی تاثیر ارز خارجی بسیار مشهود است، اگر ارز خارجی به اندازه کافی در اختیار ما نباشد به طور طبیعی همه چیز گران می‌شود.

وی با تاکید بر این که از هر نظر باید به مساله تولید توجه شود، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند امسال هم به پشتیبانی و هم به رفع مانع توجه کنید. هر دو این مساله حایز اهمیت است و ما از اولین جلسه اقتصادی که در روز اول فروردین برگزار کردیم بر روی این موضوع بحث کردیم.

روحانی یادآور شد: سال ۹۹ سال بسیار سختی بود که بعدها اقتصاددان‌ها و آنهایی که بر روی مسایل سیاسی و اجتماعی کار می کنند همه ابعاد این قضیه را مدنظر قرار دهند. سالی که در آن با تحریم شدید، جنگ اقتصادی، ‌ اقدامات غیرانسانی دولت ترامپ و بعد دولت جدید آمریکا که هنوز تغییر محسوسی از آن نمی بینیم، مواجه بودیم.   بنابراین درسال ۹۹ خیلی به مردم فشار آمد اما در عین حال طرح‌های بسیاری نیز در سال گذشته در استان‌های مختلف افتتاح شد که بخشی از آن در قالب برنامه پنجشنبه‌ها صورت گرفت که امسال هم افتتاح معروف به پنجشنبه ها را ادامه می‌دهیم.

رییس جمهوری گفت: افتتاح طرح‌های بسیار مهمی در زمینه آب و برق، ‌ تصفیه خانه فاضلاب، آب و برق روستایی و نیروگاه داشتیم. تولید نفت و گاز و پتروشیمی افزایش پیدا کرد. افتتاح پالایشگاه بیدبلند ۳ و نیم میلیارد دلار ارزش داشت که خود یک شهر است. وقتی به این پالایشگاه بیدبلند در فضای مجازی نگاه کنید یک شهر درست شده است و کار بسیار بزرگ و عظیمی صورت گرفته است.

کد خبر: ۸۰٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha