۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
اقتصاد جهان در پسا کرونا با الگوی «وی شکل» رشد می‌کند
متعاقب سرعت بالای واکسیناسیون در کشورهای صنعتی؛

اقتصاد جهان در پسا کرونا با الگوی «وی شکل» رشد می‌کند

الگوی رشد اقتصادی دنیا در پسا کرونا مساله ای بود که بارها در یک سال اخیر مورد بحث قرار گرفت. حال پیش بینی می شود دنیا الگوی «وی شکل» را دنبال کند زیرا زمینه برای افزایش سریع نرخ رشد اقتصادی دنیا بعد از ایجاد ایمنی جمعی در کشورهای صنعتی وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: الگوی رشد اقتصادی دنیا بعد از پایان بحران کرونا سوالی است که از ابتدای همه گیری تا کنون بارها پرسیده شده است. برخی از الگوی وی شکل صحبت می کردند و برخی در مورد الگوهای دبلیو شکل، یو شکل و حتی تیک شکل صحبت می کردند.

پروفسور جیسون فورمان رییس سابق مشاوران اقتصادی سازمان توسعه اقتصادی چین و استاد دانشگاه هاورارد بر این باور است که احتمال تجربه الگوی رشد اقتصادی وی شکل در پسا کرونا بسیار زیاد است.

او در مورد دلیل این پیش بینی این طور گفت: «در درجه اول سرعت بالای تولید واکسن در دنیا و تلاش جهان برای تسریع روند واکسیناسیون نوید گذر از روزهای سخت و بازگشت به رشد  اقتصادی را می دهد. البته مساله توزیع ناعادلانه واکسن می تواند چالشی در این مسیر ایجاد کند ولی اگر در نظر بگیریم کشورهای صنعتی سهم زیادی در اقتصاد دنیا دارند، تسریع واکسیناسیون در این کشورها و بازگشت رشد به اقتصاد این کشورها می تواند زمینه را برای ایجاد الگوی رشد اقتصادی وی شکل فراهم کند.»

استاد دانشگاه هاروارد در مورد دومین دلیل پیش بینی الگوی وی شکل رشد اقتصادی در پسا کرونا گفت:«در جریان همه گیری کرونا بسیاری از کشورها از سیاست تزریق به اقتصاد استفاده کردند و تزریق در تعداد زیادی از کشورهای صنعتی هنوز هم ادامه دارد. در نتیجه این سیاست احتمال تعمیق رکود اقتصادی کاهش پیدا می کند و کشورها این امکان را خواهند داشت که افزایش نرخ رشد اقتصادی را تجربه کنند.

افت شدید ارزش تولید ناخالص داخلی در کشورهای صنعتی
طبق گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی در جریان همه گیری کرونا ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا و اتحادیه اروپا و ژاپن و بریتانیا با شدت بالایی تنزل پیدا کرده است. سرعت افت ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا بالاترین نرخ از سال ۱۹۴۶ تاکنون بود و این کشور رکورد بالاترین نرخ انقباض اقتصادی دنیا در سال جاری را به خود اختصاص داد. اما با وجود این بحران در اقتصاد، میزان درآمد قابل استحصال شمار زیادی از مردم امریکا به دلیل دریافت کمک مالی دولتی افزایش یافت و میزان مصرف انها نیز رشد کرد.

امریکا کشوری است که بدون شک در پسا کرونا با سرعت زیادی رشد اقتصادی را تجربه می کند. فورمان در این مورد می گوید: «زمانی که مردم بتوانند بدون نگرانی در مورد ابتلا به ویروس کرونا در رستوران ها دور هم جمع شوند، زمانی که مردم بتوانند از درامد ماهانه خود اطمینان داشته باشند و حساب بانکی انها فعال باشد و در نهایت  زمانی که بتوانند هزینه های جاری زندگی خود را بدون نگرانی تامین کنند، می توان انتظار داشت اقتصاد با سرعت بالایی رشد کند. اولین گام برای رسیدن به این موقعیت واکسیناسیون سراسری است و دومین مساله در مورد امریکا تزریق های مداوم دولت به اقتصاد و حفط نرخ بهره بانکی در سطحی نزدیک به صفر است. در نتیجه می توان با اطمینان در مورد  الگوی رشد اقتصادی وی شکل در امریکا در سال جاری صحبت کرد و بازگشت وضعیت اقتصادی این کشور به پسا کرونا در سال ۲۰۲۲ بسیار محتمل است.»

تجارت عامل تاثیرگذاری الگوی رشد «وی شکل» امریکا روی دیگر کشورها است
استاد دانشگاه هاروارد تاکید کرد کشورهایی که نتوانند به سرعت تمامی مردم را واکسینه کنند نمی توانند از الگوی رشد اقتصادی وی شکل برخوردار شوند. وی افزود: «رشد اقتصادی امریکا می تواند روی دیگر کشورهای دنیا و در نهایت اقتصاد جهان تاثیر مثبت داشته باشد. یک راه تاثیر گذاری این وضعیت را می توان تجارت امریکا با انها دانست. کانال های تجاری امریکا با دیگر کشورهای دنیا بعد از پایان بحران در امریکا فعال تر و سودآورتر می شود و در نهایت منافع حاصل از ان به کشورهای طرف تجارت با امریکا هم می رسد.»

راه دیگر تاثیر گذاری رشد اقتصادی  امریکا روی اقتصاد دنیا را می توان این طور بیان کرد؛ اول ارزش تولدی ناخالص داخلی امریکا رشد می کند و میزان درآمد کشور افزایش می یابد در نتیجه فشاری در جهت افزایش روی نرخ برابری ارز ایجاد می شود که به دنبال خود افزایش صادرات به امریکا را به همراه می آورد. از طرف دیگر پایین ماندن نرخ بهره بانکی امریکا هم روی ترازنامه های مالی و بانکی در امریکا و در نهایت میزان بدهی های خارجی تاثیر گذار است.

در نتیجه می توان این طور ارزیابی کرد که خروج بزرگترین اقتصاد دنیا از رکود می تواند به خروج اقتصاد دنیا از رکود و تقویت نرخ رشد اقتصادی این کشور بیانجامد که خبر بسیار خوبی برای اقتصاد دنیا است.

کد خبر: ۸۰٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha