۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
طارم در انتظار گازرسانی؛ طلوع گرمای امید در دومین تولید کننده بزرگ زیتون کشور
گازرسانی طارم سفلی از وعده تا عمل؛

طارم در انتظار گازرسانی؛ طلوع گرمای امید در دومین تولید کننده بزرگ زیتون کشور

قزوین- منطقه کوهستانی طارم سفلی دومین تولید کننده بزرگ زیتون اکنون بعد از سال‌ها چشم انتظاری در مسیر جدی گازرسانی قرار دارد، وعده‌ای که عملی شدن آن طلوع گرمای امید در جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفری ساکن در این منطقه است.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازارقزوین اگرچه به سرزمین چهارفصل معروف است و همواره میتوان ترکیبی جذاب و دلپذیر از انواع اقلیم های مختلف را در یک بازه زمانی مشاهده کرد اما همین تفاوت در اقلیم و موقعیت جغرافیایی موجب شده است تا خدمات رسانی به بخش هایی از این مناطق کندتر از حد معمول باشد.

منطقه کوهستانی طارم سفلی واقع شده در شمال و شمال غربی شهر قزوین و دامنه جنوبی البرز اگرچه دومین تولید کننده بزرگ زیتون در کشور محسوب می شود و در تولید میوه هایی نظیر انار و ذغال اخته صاحب جایگاهی ویژه است اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه، صعب العبور بودن مسیر و مشکلاتی که در خصوص راه ها وجود دارد از بسیاری از خدمات اولیه محروم هستند.

تامین آب شرب بهداشتی، گاز طبیعی و برق به عنوان اصلی ترین نیازها برای زندگی انسان همواره به عنوان یک چالش مطرح بوده است که پس از شیوع بیماری کرونا تامین اینترنت و خدمات ارتباطی نیز به این نیازها افزوده شده است.

این در حالی است که سیاست های محرومیت زدایی از مناطق روستایی، تامین زیرساخت های مورد نیاز و خدمات رفاهی در روستاها طی چند سال گذشته به صورت ویژه در دصتور کار قرار گرفته است، از این رو به گفته مسئولین تامین گاز طبیعی برای تمامی ۱۱۰ روستای این منطقه در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

زمستان سرد طارم بدون گاز طبیعی
موقعیت کوهستانی در کنار این که هزینه خدمات رسانی به این مناطق را افزایش داده و اقلیم سردی را برای این مناطق ایجاد کرده است. اقلیمی که تامین امکانات گرمایشی در آن بسیار مشکل است. این در شرایطی است که بسیاری از روستاهای منطقه به دلیل نوع خاص از تولیدات نیازمند ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده هستند که تامین گاز در بسیاری از موارد یک زیرساخت اساسی است که گازرسانی به این روستاها را به یک دغدغه و مطالبه جدی تبدیل کرده است.

موقعیت کوهستانی در کنار این که هزینه خدمات رسانی به این مناطق را افزایش داده و اقلیم سردی را برای این مناطق ایجاد کرده است

روح الله کشاورز دهیار یکی از روستاهای منطقه طارم است وی میگوید: مردم ما در تامین زیتون کشور سهم قابل توجهی دارند و بخش زیادی از روغن زیتون مورد نیاز توسط باغداران ما تامین می شود این در حالی است که زیرساخت های اولیه برای سکونت را در اختیار نداریم و بسیاری از جوانتر ها در حال ترک روستاها هستند.

وی افزود: سالمندان اکنون در بسیاری از روستاها تنها ساکنین محسوب می شوند که قطعا زمستان های سخت، عدم دسترسی به سیستم های گرمایشی و مشکلات زیرساختی موجب شده است تا بسیاری از این افراد از خیر کشاورزی و باغداری گذشته و به شهرها پناه ببرند که نه تنها اقتصاد منطقه را تهدید میکند بلکه با کاهش تولیدات ما در اقتصاد کشور و محصولات صادراتی ما نیز تاثیر گذار است.

۵۰ روستای منطقه طارم گاز ندارند
سهیلا طارمیان عضو شورای یکی دیگر از این روستاهاست، وی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: نامه نگاری ها برای گازرسانی به روستای ما از مدت ها قبل آغاز شده است اما همواره کمبود اعتبارات بهانه اصلی برای این مسئله بوده است با این حال اکنون وعده داده شده که گازرسانی به روستاهای این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.  قطعا گازرسانی به روستاهای این منطقه میتواند در افزایش تعداد ساکنین دائمی روستاها، توجه دوباره به کشاورزی و باغداری ما منجر شود.

لطف الله سیاهکلی رئیس مجمع نماینگان استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار در قزوین گفت: اگر امروز به فکر تامین خدمات رفاهی و زیرساختی برای ساکنین مناطق روستایی نباشیم در آینده نزدیک به بحران روستاهای خالی از سکنه، مشکلات اقتصادی ناشی از عدم پویایی و تولید در محیط روستا و سرریز جمعیت از شهرها مواجه خواهیم شد، مشکلی که اکنون سال ها است در شهرهای بزرگ مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه مطالعات روند مهاجرت ایرانیان به شهرها نشان از این دارد که طی چند سال گذشته با افزایش خدمات زیرساختی در محیط روستاها و تامین امکانات اولیه زندگی مهاجرت معکوس شکل گرفته است، ابراز کرد:  تاکید جدی نمایندگان مجلس بر افزایش خدمات رفاهی در روستاها موجب شده است تا گازرسانی به روستاهای مناطق کوهستانی در اولویت قرار گیرد که بر همین اساس گازرسانی به روستاهای طارم در اولویت قرار گرفته است.

مطالعات روند مهاجرت ایرانیان به شهرها نشان از این دارد که طی چند سال گذشته با افزایش خدمات زیرساختی در محیط روستاها و تامین امکانات اولیه زندگی مهاجرت معکوس شکل گرفته است

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین با بیان اینکه از مجموع بیش از ۱۱۰ روستای این منطقه تنها ۵۰ روستا باقی مانده است که گازرسانی به این روستاها در سال جاری با جدیت پیگیری می شود، ابراز کرد:  اگرچه مشکلات مالی و منابع محدود موجب شده است تا گازرسانی به مناطق محروم با مشکل مواجه شود اما اجازه نمیدهیم مسیر مسدود باقی بماند و با مدیریت منابع امیدواریم هرچه سریعتر بتوانیم این روستاها را گازرسانی کنیم.

گازرسانی به طارم نیازمند تامین ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است

امدیرعامل شرکت گاز استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: گازرسانی به طارم به دلیل موقعیت کوهستانی این منطقه نیازمند اعتبارات زیادی است که با پیش بینی های انجام شده بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر نیاز است.

اسماعیل مفرد بوشهری با بیان اینکه عبور از مناطق کوهستانی، نیاز به اجرای عملیات کوه بری و موقعیت خاص این منطقه و پراکندگی روستاها هزینه گازرسانی به این بخش را دوچندان کرده است این در حالی است که همین شرایط سرمای هوا را به دنبال دارد که نیاز به گاز را بیشتر کرده است، ابراز داشت:  برای گازرسانی به طارم سفلی چهار محول اصلی در نظر گرفته شده که در محور نخست از مسیر شیرین سو به نزدیک ۵۵۰ خانوار در ۱۰ روستا گازرسانی می شود، پس از آن از طریق گازرسانی در  محور یوزباش چای ۳۵۰ خانوار در ۵ روستا به گاز طبیعی متصل می شوند.

برای گازرسانی به طارم سفلی چهار محول اصلی در نظر گرفته شده که در محور نخست از مسیر شیرین سو به نزدیک ۵۵۰ خانوار در ۱۰ روستا گازرسانی می شود

وی با بیان اینکه در محور ونگین نیز گازرسانی به ۷ روستا و در محور وقور گازرسانی به ۱۷ روستا در نظر گرفته شده است، بیان کرد:  افزایش هزینه های مواد اولیه و عملیات گازرسانی موجب شده ازاست تا سرانه گازرسانی هر خانوار ایرانی از ۸ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد این در حالی است که محدودیت های زیادی در تامین اعتبارات وجود دارد. با این حال گازرسانی به مناطق روستایی بالای ۲۰ خانوار به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و تلاش میکنیم تا مردم در آسایش بتوانند از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند.

طارم در انتظار گازرسانی است

اگرچه تاکنون بارها اخبار مختلفی در خصوص تامین اعتبارات و وعده های متعددی برای گازرسانی این منطقه به گوش رسیده است اما رفع فاصله بین وعده تا عمل موجب شده تا مردم امید چندانی نداشته باشند، با این حال انتظار طارم برای گازرسانی انتظاری معقول و مطالبه ای جدی است که امیدواریم به زودی به عمل برسد.

مردم اما امید دارند که در سال 1400 این طرح ها به پایان برسد تا بتوانند از برکات آن استفاده کنند همچنین گاز رسانی می تواند به توسعه جمعیتی و اقتصادی استان نیز کمک کند.

کد خبر: ۸۰٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha