۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
خودکفایی ایران در تامین ماشین آلات تولید نان های حجیم| قیمت ماشین آلات اروپایی ۸ برابر ایرانی است
رئیس اتحادیه نان های حجیم در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

خودکفایی ایران در تامین ماشین آلات تولید نان های حجیم| قیمت ماشین آلات اروپایی ۸ برابر ایرانی است

کرمی، رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران با بیان اینکه ایران در تامین ماشین آلات تولید نان های حجیم به خودکفایی رسیده است، گفت: ایران به یکی از بزرگترین تولید کنندگان کیفی ماشین آلات پیشرفته تولید نان حجیم تبدیل شده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «محمد جواد کرمی» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بازار اظهار داشت: پیش از این ماشین آلات تولید نانهای حجیم و نیمه حجیم همواره از کشورهای اروپایی تامین می شد، اما هم اکنون این دستگاه ها با کیفیت بالاتری در کشورمان تولید می‌شود.

وی اظهارداشت: هم اکنون اگر یک واحد صنفی به دنبال راه‌اندازی تولید نانهای حجیم باشد، می‌تواند تمام ماشین‌آلات مورد نیاز واحد صنفی خود را از صنایع مختلف داخلی تهیه کند.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران بیان کرد: قیمت ماشین آلات تولید نانهای حجیم در مقایسه با دستگاههای کشورهای اروپایی بسیار کمتر است و اگر مقایسه کنیم قیمت یک بسته کامل تولید نان های حجیم داخلی اگر ۵۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد، مشابه خارجی آن بیش از ۴ میلیارد تومان ارزش دارد.

کرمی با بیان اینکه واقعا ماشین آلات ایرانی تولید نان های حجیم  نیمه حجیم از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، تاکید کرد:  برای تولید کنندگان نان های حجیم کانلا به صرفه است که سرمایه گذاران این حوزه بتوانند ماشین‌آلات مورد نیاز خود را از محصولات داخلی تامین نمایند.

طبق بررسی‌های مرکز پژوهشهای غلات ایران ضایعات نان های سنتی بیش از ۲۵ درصد است، اما ضایعات نان های حجیم و نیمه حجیم حدود ۳ درصد برآورد شده است

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران تصریح کرد: طبق بررسی‌های مرکز پژوهشهای غلات ایران ضایعات نان های سنتی بیش از ۲۵ درصد است، اما ضایعات نان های حجیم و نیمه حجیم حدود ۳ درصد برآورد شده است.

برخی از نان های حجیم ضایعات ندارد
این مقام مسئول در اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران با بیان اینکه حتی برخی از نان ها مثل نان تست ضایعاتی ندارد و به  طور کامل به مصرف می‌رسد، گفت: نان تست از جمله نان هایی است که هیچ ضایعاتی ندارد و دور ریختنی نیست و  در واقع ضایعات آن صفر درصد است.

کرمی افزود: دلیل اینکه ضایعات نان حجیم و نیمه حجیم بسیار اندک است این است که در فرایند تولید این نوع نان ها  در واحدهای صنفی کاملاً استانداردهای تولید نان رعایت می شود و  تخمیر اولیه و تخمیر ثانویه سلامتی این نان ها را تضمین می کند.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران  با بیان اینکه این نوع نان ها با حرارت غیرمستقیم تولید شوند، اظهارداشت: چون رطوبت این نوع نانها حفظ می‌شود، لذا ماندگاری آن نیز نسبت به نان های سنتی بسیار بیشتر است.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران با اشاره به برنامه توسعه پنجم توسعه کشور، اظهارداشت: برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف کرد که ۴۰ درصد تولید نان در کشور به تولید نان های حجیم و نیمه حجیم اختصاص یابد تا ضایعات نان در کشور به حداقل برسد، اما متاسفانه هم اکنون از این برنامه مهم بسیار عقب هستیم.

کرمی با اشاره به اهمیت برندسازی در تمام بخش‌های مختلف اقتصادی در دنیا از جمله نان‌های حجیم و نیمه حجیم یادآورشد: برندسازی در تمام بخش های اقتصادی دنیا یک مساله رایج است، ولی متاسفانه در ایران در این زمینه بسیار عقب هستیم و با توجه به اینکه در این بخش ما برندسازی را کامل انجام نداده ایم، این مساله سبب شده است که ما در این زمینه نقشه راه مناسبی را نداشته باشیم.

متاسفانه در ایران تاکنون در زمینه نان برند سازی نکردیم
به گفته کرمی، اگر ما بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب حدود ۳۰ واحد صنعتی تولید نانهای حجیم و نیمه حجیم را تحت یک برند قرار دهیم و یک مسئول فنی نیز بر این ۳۰ واحد نظارت کامل داشته باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که در این زمینه کشور به تدریج دارای برندهای معتبری در زمینه تولید نان های حجیم و نیمه حجیم باشد.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران گفت: در صورتی که ما نتوانیم در افزایش تولید نانهای حجیم و نیمه حجیم گام‌های اساسی برداریم باید برای تولید نان‌های سنتی سوپسید و یارانه های بیشتری را باید اختصاص دهیم.

ضروری است که طبق برنامه پنجم توسعه، ۴۰ درصد تولید نان در کشور اجرایی شود تا ضمن کاهش ضایعات نان های سنتی و کاهش پرداخت سوپسید به این بخش، تولید نان های صنعتی در کشور به صورت گسترده در تمام استان ها عملیاتی شود

این مقام مسئول در اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران تاکید کرد: بنابراین ضروری است که طبق برنامه پنجم توسعه، ۴۰ درصد تولید نان در کشور اجرایی شود تا ضمن کاهش ضایعات نان های سنتی و کاهش پرداخت سوپسید به این بخش، تولید نان های صنعتی در کشور به صورت گسترده در تمام استان ها عملیاتی شود.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران بیان کرد: ما معتقدیم که نان حجیم نان سالم با ضایعات بسیار کمتری است که هم به دولت و هم به مردم کمک می کند و نمونه آن نان‌های جو هستند که باعث کاهش دیابت می شود.

کرمی با بیان اینکه مصرف نان‌های حجیم و مرغوب باعث سلامتی بیشتر مردم خواهد شد، خاطر نشان کرد: با آموزش و فرهنگ سازی باید کودکان خود را طوری تربیت کنیم که مصرف  نان در کشور به طرف افزایش تولید نانهای حجیم و نیمه حجیم صنعتی باشد.

۲۰ درصد نان مصرفی مردم تهران به نان های حجیم اختصاص دارد
رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران در ادامه در پاسخ به خبرنگار بازار در خصوص اینکه هم اکنون متوسط مصرف نان های حجیم و فانتزی در تهران و سایر شهرهای ایران چقدر است، با اشاره به میزان مصرف نان های حجیم در تهران یادآور شد: هم اکنون در تهران به طور متوسط ۲۰ درصد مصرف نان به نان های حجیم و نیمه حجیم اختصاص دارد.

به گفته رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم تهران، بررسی های آماری نشان می دهد که به طور متوسط ۱۰ درصد مصرف نان در بین مردم به نان های حجیم و نیمه حجیم اختصاص دارد.

گفتنی است که مزیت های مصرف نان های حجیم با توجه به اینکه تولید این نوع نان ها در کارخانه و به‌ صورت صنعتی با استفاده از ماشین‌آلات خودکار ونیمه‌ خودکار تولید می شود لذا تولید دستی در این واحدهای صنفی وجود ندارد و موازین بهداشتی هم در روند تولید نان های حجیم، بیشتر رعایت می‌شود.

قابلیت نگهداری نان صنعتی به دلیل استفاده از بهبود دهنده، شیرخشک، مخمر نانوایی و عرضه به صورت بسته‌ بندی بیشتر است و اتلاف انرژی حرارتی در کارخانه‌های تولید نان صنعتی بسیار کمتر است.

ارزش تغذیه ای نان های حجیم بیشتر حفظ می شود
این نوع نان با حرارت غیرمستقیم پخته و ارزش تغذیه‌ای آن بیشتر حفظ می‌شود و یک کارگاه می تواند ۱۲۰ نوع نان را تولید کند و این مزیت بزرگی برای تولید نانهای حجیم نسبت به نان های سنتی است.

به ‌طور کلی نان ها در کشور ما به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند، یک گروه شامل نان‌های مسطح (سنتی) مانند نان لواش، سنگک، بربری و تافتون هستند و گروه دیگری نان‌های حجیم، نیمه حجیم و صنعتی هستند.

همان ‌طوری که از نام این نان‌ها استنباط می شود، این نان ها دارای حجم هستند و پف بیشتری نسبت به نان‌های مسطح دارند، مثلا نان‌های باگت، تست و یا ساندویچی، جزو نان‌های حجیم دسته ‌بندی می‌شوند.

کد خبر: ۸۰٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha