۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
عملیاتی شدن واقعی قانون اقتصاد مقاومتی راه حلی برای رفع موانع تولید است
وزیر سابق بازرگانی:

عملیاتی شدن واقعی قانون اقتصاد مقاومتی راه حلی برای رفع موانع تولید است

آل اسحاق، وزیر سابق بازرگانی اظهار کرد: اگر ما در همه حوزه ها پشتیبانی های عملیاتی و واقعی را انجام دهیم و سنگ های در بین راه را برداریم به وضعیت مطلوب خواهیم رسید.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق با اشاره به سال ۱۳۹۹ که سال جهش اقتصادی بود، گفت: در سال گذشته حرکتی انجام شد ولی جهش اقتصادی در زندگی مردم ملموس نبود.

وی با اظهار به اینکه اگر بخواهیم علل و عوامل اینکه چرا آن جهش با سرعت لازم انجام نشد و چه باید کرد، عنوان کرد: ما درحوزه اقتصاد و به ویژه تولید با چالش هایی رو به رو بودیم؛ اولین مشکلی که بخش تولید داشت، فضای کسب و کار بود. یعنی محیطی که کسب و کار باید در آن رشد پیدا کند و جهش بگیرد. این فضا مناسب نبوده و نیست. رتبه ما در فضای کسب و کار در میان ۱۸۰ کشور نزدیک به ۱۳۰ است.

وزیر سابق بازرگانی افزود: با این رتبه یعنی کار سختی در پیش داریم. البته مجلس قانون فضای کسب و کار را مصوب کرده اما انجام نشده است. اولین قدم اقتدار و عزم لازم برای اعمال قانون فضای کسب و کار و راحت کردن فضای کسب و کار است.

وی تامین بخش تولید را از دیگر چالش ها بیان کرد و گفت: تولید هم در حوزه تامین نظام مالی و هم در حوزه تامین مواد اولیه و قطعات مشکل دارد. در حوزه نظام مالی، تولید نیاز به سرمایه گذاری در بلند مدت دارد و عمده مشکلات جهت گیری و فراگیر بودن تسهیلات بانکی است یعنی نوعی انحصار در نظامی مالی بانکی است و قسمت اعظم تسهیلات سهم فعالین اقتصادی محدودی است که واحدهای بزرگ هستند و واحدهای کوچک و متوسط کمترین بهره را می برند.

یحیی آل اسحاق با بیان اینکه ما در نظام واردات با چالش رو به رو هستیم، اظهار کرد: در نظام واردات، هم بروکراسی حاکم، گمرک، قوانین و مقررات و استاندارد و هم قاچاق کالا و حضور رقبای خارجی در داخل اجازه رشد تولید داخل را نمی دهند.

وی نظام صادرات را از دیگر چالش ها مطرح کرد و توضیح داد: تولید هم در فروش داخلی با مشکل رو به رو است؛ در فروش داخل، برگشت پول، قدرت خرید مردم با وضعیت و مشکلاتی که دارند، تولیدکنندگان نمی توانند محصولشان را بفروشند و به موقع برگردانند و در صادرات هم ما رقبای بزرگی در سطح منطقه و جهان داریم. اگرچه ظرفیت ۳۰۰ میلیارد دلاری برای صادرات کشور داریم ولی بیش از ۱۵ میلیارد بهره نمی گیریم و دلیل عمده اش فضایی است که با رقبا داریم و پشتیبانی هایی است که آن ها از فعالین شان می کنند از جمله پشتیبانی های حقوقی، نرم افزاری و اعمال اقتدار.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه همه این موانع و مشکلات قابل رفع است، خاطر نشان شد: اگر ما در همه حوزه ها پشتیبانی های عملیاتی و واقعی را انجام دهیم و سنگ های در بین راه را برداریم که این قضیه هم وظیفه قانونی دولت است به وضعیت مطلوب خواهیم رسید. در قانون اقتصاد مقاومتی نیز آمده است که اگر همه به این وظیفه خود عمل کنند موانع تولید از بین خواهد رفت.

کد خبر: ۸۰٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha