۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۰
خط ونشان مرغ برای بازار؛ از کمبود تا گرانی لحظه ای
بازار گزارش می دهد

خط ونشان مرغ برای بازار؛ از کمبود تا گرانی لحظه ای

ساری- توزیع ۳۰۰ تن مرغ با نرخ مصوب هم نتوانست آشفته بازار این کالا را در مازندران مدیریت کند و مرغ هر روز برای بازار خط ونشان می کشد.

بازار؛ گروه استان ها: مرغ کیلویی ۱۵ هزار تومانی نوروز سال قبل به مرز ۴۰ هزار تومان در مازندران رسید و هر روز از وزن مرغ کم و بر قیمتش افزوده می شود.

پیدا کردن مرغ با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومانی در بازارهای مازندران به یک رویا تبدیل شده است و تجربه دونرخی شدن برای تنظیم بازار مرغ نیز همانند دیگر کالاها جواب نداده است.

بیش از دو هزار و ۴۰۰ مرغداری در مازندران وجود دارد که بهار پارسال به دلیل فروش نرفتن تولیدات و روی دست ماندن، برخی مزرعه داران، جوجه های مرغ را به چاه می انداختند و زنده به گور می کردند.

مرغ که سال گذشته با هر بار لج کردن بر قیمتش افزوده می شد، نوروز امسال اولین کالایی بود که جیب مردم و بازار واکنش نشان داد و مصوبات کاغذی تنظیم بازار را زیر پاگذاشت.

کمتر مرغ فروشی در مازندران پیدا می شود که بخواهد مرغ با قیمت تنظیم بازار را عرضه کند و سهمیه تنظیم بازار هنوز که آفتاب سرنزده، در برخی فروشگاه های منتخب عرضه، به پایان می رسد.

مرغ یارانه ای نیست، هر کیلو ۳۹ هزار تومان
حوالی ظهر روزهای اولیه نوروز ۱۴۰۰ گشت زنی در مرکز ساری نشان می دهد که یا مرغ فروشی ها بسته هستند و یا عنوان می کنند مرغ یارانه ای نداریم. در یکی از مرغ فروش های ساری که تعدادی از شهروندان، عید دیدنی نوروزی را با صف ایستادن در این مکان، انجام می دهند، قیمت عرضه مرغ ۳۹ هزار تومان عنوان می شود.

یک شهروند ساروی که در صف خرید مرغ ایستاده است، به خبرنگار بازار می گوید برای خرید مرغ با قیمت تنظم بازار باید از ۶ بامداد در صف ایستاد و آن قدر صف شلوغ وطولانی است که مرغ به تمام متقاضیان نمی رسد.

خط ونشان مرغ برای بازار؛ از کمبود تا گرانی لحظه ای

مهدی قاسمی با انتقاد از نحوه کشتار مرغ های تنظیم بازار خواستار نظارت بیشتر ناظران شرعی بر روند ذبح و کشتار مرغ شد و گفت: کمبود مرغ در استانی که به اظهار مسئولان، قطب تولید مرغ بوده جای تامل دارد.

بازار مرغ در تمامی مناطق مازندران یکرنگ است، ربطی به شرق و غرب ندارد، مرغداران حاضر به فروش مرغ با قیمت مصوب تنظیم بازار نیستند و مصوبات کاغذی و پشت میزی را قبول ندارند

بازار مرغ در تمامی مناطق مازندران یکرنگ است، ربطی به شرق و غرب ندارد، مرغداران حاضر به فروش مرغ با قیمت مصوب تنظیم بازار نیستند و مصوبات کاغذی و پشت میزی را قبول ندارند. در بازار نوشهر در یک راسته دو مرغ فروشی وجود دارد که یکی از آن چند روزی بسته است و مغازه دار دیگری که در حال تمیز وخردکردن مرغ برای مشتریانش است، می گوید: مرغ تنظیم بازار چند روز درمیان و در ساعت خاصی توزیع می شود.

این مغازه دار قیمت مرغ را ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان می کند و می گوید: مرغداران معتقدند هزینه های تولید و تامین نهاده های طیور بالا است و فروش با قیمت تنظیم بازاری صرفه ندارد.

اوضاع روغن هم نابسامان است
اوضاع و احوال دیگر کالاهای اساسی از جمله روغن و شکر هم در مازندران مطلوب نیست و با تعطیلی فروشگاه های بزرگ زنجیره ای در شهرهای کوچک به مناسبت عید نوروز، پیدا کردن روغن در دیگر فروشگاه ها امری محال است.

یک شهروند بابلی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه فروشگاه های کوچک فاقد روغن هستند، افزود: این درحالی است که فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ نیز در روزهای اول عید تعطیل بوده و تهیه روغن بسیار سخت شده است.

توپ مسئولان در زمین مردم
در حالی که مازندران با کسری شدید مرغ وروغن مواجه است، اما مسئولان همواره و همیشه از نبود مشکل و پر بودن ذخایر کالاهای اساسی خبر می دهند و توپ کسری اقلام و کالاها را به زمین تقاضای بیش از حد نیاز مردم می اندازند.

خط ونشان مرغ برای بازار؛ از کمبود تا گرانی لحظه ای

حسین اصغرزاده معاون سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره افزایش بی رویه قیمت مرغ نیز گفت: توزیع مرغ منجمد از جمله کارها برای تنظیم   بوده و ۴۰۰ تن مرغ منجمد در استان توزیع شده است.

اصغرزاده یادآور شد: روزانه حدود ۳۰۰ تن مرغ با نرخ مصوب در بازار توزیع می شود و در کنار آن شکر با قیمت مصوب نیز در استان با نرخ ۸۷ هزار ریالی توزیع شده است.

معاون بازرسی سازمان صمت مازندران درباره رصد بازار با اظهار اینکه طرح کنترل و نظارت بر بازار تا ۱۵ فروردین ادامه دارد، گفت: در این طرح دستگاه های مختلف همکاری دارند و برای مراکز توزیع اقلام شب عید و کالاهای اساسی نظارت می کنند.

هر دوره ۱۲ میلیون قطعه مرغ در مرغداری های مازندران تولید می شود و ۶۰ درصد تولیدات استان برای تنظیم بازار روانه بازار تهران می شود و کمبود مرغ در روزهای گذشته در مازندران سبب شده تا سهمیه ارسال مرغ به پایتخت کاسته شود.

سهمیه ارسال مرغ به تهران کسر شد
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه روزانه ۳۰۰ تن مرغ برای بازار تهران ارسال می شد، افزود: به دلیل کمبود، سهمیه ارسال مرغ به تهران کاسته شده است.

وی خرید بیش از نیاز را دلیل کسری مرغ بیان کرد و گفت: میزان نیاز واقعی استان در روز ۱۸۰ تن بوده در حالی که اکنون بیش از ۳۰۰ تن مرغ توزیع می شود.

افزایش قیمت نهاده ها و اخلال در تامین آن سبب شده تا روزانه بر نرخ مرغ در مازندران افزوده شود و به گفته مرغداران هزینه تولید هر کیلوگرم مرغ در استان به دلیل افزایش هزینه ها به مرز ۳۰ هزار تومان رسیده است.

کد خبر: ۸۰٬۲۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha