۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
ریزش مجدد «لیر» در برابر دلار
با برکناری رییس بانک مرکزی ترکیه رقم خورد؛

ریزش مجدد «لیر» در برابر دلار

برکناری رییس بانک مرکزی ترکیه باعث ریزش مجدد لیر در برابر دلار شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، براساس گزارشی از بلومبرگ، برکناری رییس بانک مرکزی ترکیه توسط رییس جمهور این کشور باعث افزایش نگرانی ها از اعمال مجدد تمایلات شخصی اردوغان در عرصه سیاست های بانک مرکزی ترکیه شده و این مساله به ریزش مجدد لیر دامن زده است.

به عقیده تحلیل گران، دلیل اصلی برکناری ناجی اقبال افزایش سریع نرخ بهره بوده که احتمالا از نظر اردوغان بیش از حد لازم بوده است. وی جای خود را به شهاب کاویجوغلو خواهد داد.

کاویجوغلو استاد درس بانکداری در دانشگاه مرمره و از ستون نویسان روزنامه طرفدار دولت - ینی شفق - است که در مطلبی در همین روزنامه گفته بود دیدن ثبات اقتصادی در نرخ بهره بالا توسط بانک مرکزی و سایر نهادهای ترک باعث تاسف است به ویژه در زمانی که نرخ بهره در بسیاری از کشورها در سطح صفر  درصدی یا منفی قرار دارد.

بسیاری از نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول به ترکیه هشدار داده اند کاهش شدید نرخ بهره دارای عواقب تورمی ویرانگری برای ترکیه خواهد بود و به نظر می رسد افت ارزش پول ملی و بالا باقی ماندن نرخ تورم سیاست گذاران ترک را به افزایش تورم مجاب کرده است.

مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به بالا ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود ریزش محسوسی را تجربه کند تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۷.۲ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۱۴ درصد افزایش به ۷.۲۱۵ لیر رسید.

 ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵۰ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است.

رییس جدید بانک مرکزی ترکیه وعده داده است با استفاده از ابزارهای پولی در اختیار این نهاد هدف ثبات قیمت دایمی را محقق کند.

 در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۵۸۷ لیر و هر پوند معادل ۹.۹۹۹  لیر اعلام شد.

کد خبر: ۸۰٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha