۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
لزوم هم‌سویی دولت و مجلس برای افزایش جذابیت‌های تولید
نماینده مردم تهران در مجلس مطرح کرد

لزوم هم‌سویی دولت و مجلس برای افزایش جذابیت‌های تولید

خاندوزی، نماینده مردم تهران تاکید کرد: دولت و مجلس در سال ۱۴۰۰ باید دست بدست هم داده تا جذابیت فعالیت‌های تولیدی افزوده شوند و از طرفی جذابیت‌های واسطه و سوداگری را بکاهند.

به گزارش بازار، احسان خاندوزی در راستای شعار سال اظهار کرد: ادبیات اقتصادی می‌گوید انسان‌ها به سمت منافع خود حرکت می‌کنند که اگر در یک سیستم اقتصادی، منفعت کار تولیدی، کشاورزی، صنعتی، صادرات و... کمتر از سایر فعالیت‌ها اعم از غیر تولیدی باشد، کمتر کسی به سمت تولید متمایل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر منفعت کار اقتصادیِ مولد بیشتر باشد و سود کمتری از فعالیت‌های سوداگرانه کسب کنید، به ناچار برای کسب سود بیشتر به سمت تولید سوق خواهید یافت و بازار تولید رونق می‌گیرد.

خاندوزی با ابراز تاسف نسبت به مشکلات تولیدی طی دهه‌های متمادی در کشور گفت: سوداگری کم هزینه تر است و لذا بسیاری از نقدینگی‌ها ترجیح می‌دهند وارد فعالیت تولیدی نشوند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: هرچه رهبری بفرمایند و در اسناد کشور تاکید شده باشد، انگیزه بسیاری از فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند وارد حوزه واسطه گری شوند.

خاندوزی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس در سال ۱۴۰۰ باید دست بدست هم داده تا جذابیت فعالیت‌های تولیدی افزوده شوند و از طرفی جذابیت‌های واسطه و سوداگری را بکاهند.

این نماینده مجلس از جمله راهکارهای مصداقی، به ساز و کار مالیاتی اشاره کرد که جذابیت‌های غیر تولیدی را کاهش می‌دهد و در اینباره گفت: ارزهای خارجی و امثال آن درآمدهایی دارد که باید بصورت شفاف روشن شود.

خاندوزی با بیان اینکه در کشورهای دیگر مالیات اندکی از فعالیت‌های تولیدی دریافت می‌شود، اظهار کرد: ما سعی داریم سودآوری فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی را افزایش و دلالی را در کشور کاهش داد.

وی از جمله دیگر اقدامات را دریافت مالیات از درآمد سرمایه عنوان کرد و گفت: پایه مالیاتی در انگلستان ۵۰ سال وجود دارد و در ایران، کوتاهی بسیاری در این زمینه داشته‌ایم و مجلس یازدهم تلاش کرد طرحی را در این راستا بنویسد.

خاندوزی خاطرنشان کرد: امیدواریم سال ۱۴۰۰ با تصویب این طرح، یکی از موانع پیش روی تولید در کشور برداشته شود.

کد خبر: ۸۰٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha