۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
کاهش ۵۰ درصدی فروش مصنوعات طلا در سال ۹۹| قیمت طلای جهانی سال گذشته صعودی بود
نایب رئیس اتحادیه طلا در گفتگو با «بازار» بررسی کرد

کاهش ۵۰ درصدی فروش مصنوعات طلا در سال ۹۹| قیمت طلای جهانی سال گذشته صعودی بود

کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به وضعیت داد و ستد طلا در داخل و قیمت این فلز گرانبها در بازارهای جهانی در سال ۹۹ گفت: قیمت جهانی طلا در اوایل سال ۹۹ از محدوده ۱۴۰۰ دلار در هر اونس آغاز شد، ولی از اواسط همان سال با روند صعودی، قیمت طلا در بازارهای جهانی به دو هزار دلار در هر اونس رسید.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «محمد کشتی آرای» درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار بازار در تحلیل بازار طلا در سال گذشته، افزود: همزمان با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا و برکناری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور و بهتر شدن وضعیت اقتصاد بین المللی، روند کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه پیدا کرد.

با آغاز واکسیناسیون و امید به بهبودی در جهان روند نزولی قیمت طلا آغازشد
وی اظهارداشت: از طرفی افزایش ارزش دلار آمریکا در کاهش قیمت اونس جهانی طلا نیز موثر بود و با آغاز واکسیناسیون کرونا در بسیاری از کشورهای جهان و امید به بهبودی اقتصاد جهانی، روند نزولی قیمت طلا را در اواخر سال ۹۹ شتاب گرفت.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف جهان و نگرانی برای آینده اقتصاد جهانی در افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی بسیار موثر بود، گفت: افزایش قیمت ها و نوسانات اقتصادی سبب شد حتی در برخی از ماه های سال ۹۹ حباب سکه بیش از ۲ میلیون تومان نیز افزایش یابد و با کاهش قیمت طلا و ارز هم اکنون حباب سکه به بیش از ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران یادآورشد: از طرفی در سال ۹۹ به دلیل افزایش قیمت طلا و ارز در کشور، خرید مصنوعات طلا در کشور به شدت کاهش یافت و بازار طلا با رکود بی سابقه ای مواجه شد.

کاهش ۵۰ درصدی فروش مصنوعات طلا در کشور در سال ۹۹
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: در این شرایط به علت کاهش قابل توجه داد و ستد مصنوعات طلا در سال ۹۹ خرید و فروش مصنوعات در بازار نسبت به سال ۹۸ حدود ۵۰ درصد کاهش یافت و بازار مصنوعات طلا را در کشور به رکود برد.

کشتی آرای اظهار داشت: با ادامه این وضعیت بیشتر مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی های خود، روی خرید طلای خام و سکه سرمایه گذاری کردند و مردم به جای خرید مصنوعات طلا ترجیح دادند که سکه و طلای کم اجرت بخرند تا زیاد متضرر نشوند.

قیمت دلار ۱۳ هزار تومانی در اوایل سال ۹۹ به بیش از ۳۰ هزارتومان رسید
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به روند قیمت دلار در کشور بیان کرد: اوایل سال ۹۹ و همزمان با شیوع بیماری کرونا در جهان قیمت دلار در کشور بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان بود و قیمت اونس جهانی طلا ۱۴۰۰ دلار بود، اما با روند افزایش قیمت ها، دلار در بازار به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید.

نایب رئیس اتحادیه طلا وجواهر تهران اظهارداشت: در این شرایط سخت و با وجود التهابات و نوسانات قیمتها در بازار، قیمت سکه بهار آزادی را برای اولین بار در کشور به بیش از ۱۶ میلیون تومان افزایش یافت و در ادامه روند قیمت طلا و ارز در کشور همچنان در وضعیت صعودی باقی ماند.

با آغاز به کار بایدن رئیس جمهور آمریکا و امید به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و احیای برجام، قیمت ارز و طلا در بازار کاهش پیدا کرد و در روزهای پایانی سال شاهد کاهش قیمت دلار و سکه در بازار بودیم

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: با آغاز به کار بایدن رئیس جمهور آمریکا و امید به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و احیای برجام، قیمت ارز و طلا در بازار کاهش پیدا کرد و در روزهای پایانی سال شاهد کاهش قیمت دلار و سکه در بازار بودیم.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه پدیده جدیدی که اخیرا در بین مردم به خصوص در اواخر سال ۹۹ رواج پیدا کرده است، گفت: افزایش هدیه کارتهای بانکی در بین مردم رواج پیدا کرده است و مردم به جای خرید سکه و هدیه آن در ایام نوروز، کارت بانکی هدیه می دهند و این نیز در کاهش معاملات مصنوعات طلا و رکود بازار به خصوص در روزهای پایانی سال ۹۹ بسیار تاثیرگذار بود.

به گفته کشتی آرای، در حال حاضر و به تدریج با بهبود اقتصاد برخی از کشورهای جهان و آغاز رشد اقتصادی در جهان، قیمت اونس جهانی طلا نیز با ۳۰۰ دلار کاهش در هر اونس، هم اکنون در بازارهای بین المللی در محدوده ۱۷۰۰ دلار باقی مانده است.

سرمایه گذاران بزرگ در بازار طلا منتظر اعلام بازده سود اوراق قرضه هستند
با وجود آغاز سال نو و عید نوروزی در ایران و برخی از کشورهای منطقه بازارهای جهانی این هفته را آرام شروع کرد، چرا که سرمایه گذاران بزرگ برای خریدهای عمده طلا دست نگه داشته اند تا کمیته معاملاتی امریکا در مورد بازده سود اوراق قرضه ۱۰ ساله سیاست های خودش را اعلام کند.

قیمت طلا در چند روز گذشته در زیر سطح ۱۷۴۰ دلار در حال نوسان بوده است، اما در طول روزهای اول هفته جاری، در ساعات معاملاتی آسیا، از ضعف گسترده قیمت دلار و کاهش آن بیشترین استفاده را برد و چهارشنبه گذشته به بالاترین قیمت دو هفته اخیر یعنی ۱۷۵۵ دلار رسید

قیمت طلا در چند روز گذشته در زیر سطح ۱۷۴۰ دلار در حال نوسان بوده است، اما در طول روزهای اول هفته جاری، در ساعات معاملاتی آسیا، از ضعف گسترده قیمت دلار و کاهش آن بیشترین استفاده را برد و چهارشنبه گذشته به بالاترین قیمت دو هفته اخیر یعنی ۱۷۵۵ دلار رسید.

هرچند دلار و طلا هر دو سعی کردند روندهای صعودی خود را حفظ کنند، اما قبل از پایدار شدن این روند، هر دو جمعه گذشته را با کاهش قیمت به پایان رساندند. به هر حال طلای اونس جهانی  هفته را بالای قیمت ۱۷۴۰ دلار به پایان برد و توانست برای دومین هفته متوالی صعودی بماند.

با این حال با توجه به اینکه کمیته معاملاتی آمریکا اعلام کرده است قصد ایجاد تغییر در نرخ سود بازده اوراق ۱۰ را ساله ندارد، کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند که در آغاز هفته جاری رویداد اقتصادی مهمی رخ نخواهد داد، اما سرمایه گذاران به دقت بازده سود اوراق ۱۰ ساله را زیر نظر دارند و درصد سود این اوراق هم اکنون به مقاومت مستحکم ۱.۷۵ درصد رسیده و گذر از این مقاومت باعث تقویت طلا و دلار خواهد شد.

انتظار می رود از روز چهارشنبه آینده معاملات با قدرت بیشتری انجام گیرد. طبق گزارش اقتصادی آمریکا و اروپا تا به امروز در این روز از جانب تحلیلگر این دو منطقه، ihs markit، منتشر می شود، اما انتظار نمی رود بازار به آن واکنش خاصی نشان دهد، چرا که همچنان عمده ترین فاکتور برای سرمایه گذاران سود خزانه داری امریکاست.

اما در روز پنجشنبه گزارش رشد سراسری محصولات دولت فدرال (GDP) امریکا و از آن مهم تر گزارش درآمد و مخارج دولت فدرال (PCE) منتشر خواهد شد و بدون تردید بازار را تحت تاثیر قابل ملاحظه ای قرار خواهد داد، مگر اینکه ارزش مالی PCE روی ۱.۵ درصد ثابت بماند.

همه می دانند ارزش هر کالایی بر مبنای عرضه و تقاضا در بازار تعیین قیمت می شود، اما در باره طلا که یک قیمت واحد دارد عرضه و تقاضا چگونه در سراسر جهان می توانند با یکدیگر دیدار کنند؟ به دلیل وجود بانک های بزرگ طلا و بانک های مرکزی معاملات به گونه ای انجام می شود که در نهایت قیمت طلا در بازار جهانی یک قیمت واحدی داشته باشد.

نحوه تعیین قیمت طلا در بازارهای جهانی
اما نحوه تعیین قیمت طلا در بازارهای جهانی این گونه است که هر روز کاری قیمت جهانی طلا به صورت توافقی و در دو نوبت از طریق بانک های بزرگی که صاحبان شمش طلا هستند به صورت تلفنی تعیین می شود.

در واقع صبح و بعد از ظهر به وقت لندن (صبح نیویورک) ۵ بانک بزرگ شمش طلا در تماس های تلفنی با یکدیگر تعیین قیمت می کنند.

در این تماس های تلفنی رییس گروه، قیمتی را اعلام می‌کند و این پنج بانک با تماسی که با مشتریان خود می‌گیرند، در نهایت در زمان محدودی که شاید به ۱۰ دقیقه هم نرسد به یک قیمت توافقی برای خرید و فروش طلا دست پیدا می کنند و قیمت توافق شده به دنیا اعلام می شود و مبنای قیمت طلا در بازار قرار می گیرد در این معاملات، واحد معامله ۱۰ شمش طلا است.

وزن شمش های طلا حدود ۴۰۰ اونس است این شمش ها در یکی از بانک‌های شمش طلا در لندن تحویل می شود. قیمت توافقی بین پنج بانک بزرگ مبنایی قرار می گیرد تا دیگر بانکها و مشتریان عمده برا مبنای آن اقدام به خرید و فروش طلا کنند.

در سراسر روز نیز طلا در بورس های کالایی به قیمت لحظه ای خرید و فروش می شود، این قیمت ها در حاشیه قیمت توافق شده ۵ بانک مرکزی که به وقت صبح لندن تعیین شده تغییر می‌کند تا مجددا در بعد از ظهر قیمت توافقی بین پنج بانک بزرگ اعلام شود.

به این ترتیب قیمت‌های لحظه‌ای طلا در بورس‌های کالا انحراف کمی از قیمت‌های توافقی در لندن را خواهند داشت. البته خریداران کوچک و خرد امکان دسترسی به اونس طلا با این قیمت در بورس‌ های کالایی را ندارند و این قیمت مخصوص خریداران عمده است.

هر اونس طلا معادل ۳۱.۱ گرم است
یک واحد سنجش است که در گذشته و در روم باستان یک دوازدهم لیور بوده است این میزان درفرانسه یک شانزدهم لیور است که وزنی قریب به ۳٠ گرم برآورد می شود. در مجموع واحد اونس در دو قالب انگلیسی و امریکایی است در قالب انگلیسی هر اونس حدود ۲۸ گرم است و در واحد آمریکایی هر اونس معادل ۳۱.۱ گرم است. در بازار جهانی طلا هر اونس بر مبنای واحد امریکایی محاسبه می شود.

کد خبر: ۸۰٬۲۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha