۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
 تغییر نرخ ارز به شدت تولید را اذیت می‌کند
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

تغییر نرخ ارز به شدت تولید را اذیت می‌کند

زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قوه مجریه، مقننه و قوه قضائیه باید در راستای تحقق شعار سال به وظایف خود برای رفع مشکلات و موانع تولید عمل کنند.

به گزارش بازار، محسن زنگنه افزود: از سال ۹۵ مقام معظم رهبری با شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل عملا در حوزه اقتصاد تمرکز کردند و اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید در سال بعد باعث شد که محور اساسی شعار سال مبنایش تولید قرار گیرد و در سال‌های بعد رونق و جهش تولید از ارکان مهم شعار سال محسوب شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان چرایی تاکید رهبر معظم انقلاب بر امر تولید گفت: تولید چهار ظرفیت را برای کشور به دنبال دارد؛ تولید، ایجاد ثروت می‌کند و کشورهایی که تولید بیشتری دارند صاحب ثروت بیشتری هم می‌شوند.

زنگنه ادامه داد: تولید اشتغال ایجاد می‌کند و باعث پایدار شدن منابع دولت می‌گردد. همچنین تولید باعث مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکان‌های خارجی می‌شود؛ کشوری مانند ایران که همواره مورد تهدید و تکان‌های خارجی بوده و این تکان‌ها بر ارکان اقتصادی از جمله نرخ ارز آن اثر دارد، باید در بحث تولید قوی شود.
وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب موفقیت‌هایی که در امر تولید انتظار داشتند را در سال‌های گذشته ندیدند در شعار امسال به دو موضوع پشتیبانی و مانع زدایی پرداختند.

نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی به مصداق‌های موضوع پشتیبانی در امر تولید اشاره کرد و گفت: رفع آثار تغییر نرخ ارز که به شدت تولید را اذیت می‌کند باید صورت گیرد؛ اقدامات دولت و بانک مرکزی نیز باید به گونه‌ای باشد که در تکان‌های خارجی تاثیری در نرخ ارز نداشته باشیم.

وی نرخ تسهیلات ارز و پشتیبانی از تامین نقدینگی در بخش خصوصی را یکی دیگر از مصداق‌های پشتیبانی در جهش تولید دانست و گفت: همچنین جریمه مالیاتی و مباحث تامین اجتماعی و بیمه که به شدت بخش تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد، باید اصلاح شود.

زنگنه ادامه داد: واردات و صادرات باید در جهت سیاست‌های بازرگانی باشد، هم اکنون به نفع جریان تولید نیست و در یکی دو سال اخیر در امر تولید اختلال ایجاد کرده است، مشوق‌های مالیاتی حذف شده که این امر خود تولید را مختل می‌کند.

وی تقویت بازار سرمایه و بورس را در جهت حمایت از تولید از دیگر عوامل پشتیبانی تولید عنوان کرد و گفت: بازار سرمایه باید در جهت حمایت تامین منابع برای تولید باشد و نباید اجازه داد که به بحث سفته بازی و در انحصار چند نفر یا چند شرکت قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه به رفع موانع تولید که در شعار سال امسال با عنوان مانع زدایی به آن اشاره شده است پرداخت و گفت: اولین مانع در امر تولید مجوزها و استعلاماتی است که گاهی به ۱۰۰ عدد هم می‌رسد که در بازار تولید اختلال ایجاد می‌کند، در این رابطه مجلس شورای اسلامی در قانون مجوزها ورود پیدا کرده و از سال گذشته در کمیسیون جهش تولید مطرح شده است که امیدواریم در بهار ۱۴۰۰ این قانون در صحن مطرح و نهایی شود.

وی تامین نبودن زیرساخت‌هایی همچون آب و برق را در مناطق تولیدی از موانع تولید عنوان کرد و گفت: وجود رانت، تعارض، فساد، تغییر مکرر قوانین و عدم ثبات بخشنامه ها، ضعف سیاست‌های مدیریتی و ناکارآمدی، وعده‌های بی ثمر مسئولین، بروکراسی اداری و عدم توجه به زنجیره تولید و آمایش سرزمینی از دیگر موانع تولید است که باید در راس اقدامات در سال ۱۴۰۰ قرار گیرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی کشور باید از تولید پشتیبانی کند، برخی مشاغل خاص که از دادن مالیات معاف هستند باید بار مالیاتی بخش‌های تولیدی را به دوش بکشند که این امر یک انضباط مالی در بودجه دولت ایجاد می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطر نشان کرد: بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت تعاون، وزارت جهاد کشاورزی، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه همگی در امر پشتیبانی و مانع زدایی سهیم هستند که باید هر یک تکالیف خود را در بخش‌های مختلف احصاء کرده و به دنبال رفع آن‌ها و تحقق شعار سال باشند.

کد خبر: ۸۰٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha