۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
واکسن‌های غربی جهان را با هدف حفظ هژمونی تقسیم می‌کنند|رویکرد سیاسی اروپا و آمریکا به واکسن
گلوبال تایمز:

واکسن‌های غربی جهان را با هدف حفظ هژمونی تقسیم می‌کنند|رویکرد سیاسی اروپا و آمریکا به واکسن

ایالات متحده آمریکا استاد دستکاری ژئوپلیتیک است و از همه چیز به عنوان یک سلاح ژئوپلیتیک استفاده می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «وانگ ونون» با عنوان «واکسن های غربی جهان را با هدف حفظ هژمونی تقسیم می کنند» منتشر نموده است. ترجمه مقاله در ادامه می آید.

ذوق و شوق غرب در دوران جنگ سرد با سیاست زدگی واکسن ها آشکار می شود. به ویژه ایالات متحده آمریکا، خودخواهی خود را در توزیع واکسن و بهره برداری از واکسن ها به عنوان یک سلاح ژئوپلیتیک انجام می دهد که در نتیجه جهان را به دو اردوگاه تقسیم می کند - یکی واکسن های چینی و روسی و دیگری واکسن های ایالات متحده آمریکا و اروپایی.

باید گفت قدرت های بزرگ جهان مانند چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا و انگلیس واکسن های خود را تولید کرده اند، کشورهای غربی و رسانه ها این واکسن ها را در دو اردوگاه  قرار داده اند.

غربیها همانطور که به واکسن های خود می بالند، ایمنی و اثربخشی واکسن های چینی را زیر سوال می برند و چین و روسیه را به عنوان پیشگامان کمپین جهانی دیپلماسی واکسن؛ برچسب گذاری می کنند.

واکسن های تولید شده فایزر  و تولید آسترازنکا در انگلیس عمدتا در ایالات متحده و کشورهای ثروتمند اروپا استفاده می شود. واکسن های چینی و روسی در کشورهای در حال توسعه و کم درآمد در مناطقی از آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین استفاده می شود.

علیرغم اینکه ایالات متحده هنوز واکسن آسترازنکا را مجاز ندانسته است و فقط آنها را ذخیره می کند، احساسات زیادی از ملی گرایی واکسن بروز داده است. این در حالی است که تعدادی از کشورهای اروپایی واکسن استرازنکا را تأیید کرده اند اما هنوز به آن دسترسی ندارند.

در همین حال، ظاهراً خارج از ملاحظات سیاسی ژاپن منتظر دریافت واکسن فایزر است و کره جنوبی هم واکسن استرازنکا و هم فایزر را تایید کرده است. وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا اعتراف کرد که از روابط دیپلماتیک استفاده کرده است تا برزیل، یکی از کشورهای آسیب دیده از بیماری همه گیر COVID-19 را مجبور به رد واکسن ویروس روسی «اسپوتنیک وی» کند.

 بسیاری از کشورها نمی خواهند واکسن آنها توسط غرب انتخاب شود. وقتی کشورها واکسنی را انتخاب می کنند، قرار است عواملی مانند علم و ایمنی عمومی را به جای عناصر ژئوپلیتیکی نامربوط در نظر بگیرند.

«لی هسیان لونگ»، نخست وزیر سنگاپور هنگام مصاحبه با بی بی سی در این ارتباط گفت: ما از هر منبع واکسن استفاده خواهیم کرد. واکسن ها ملیت ندارند و اگر خوب باشند ما از آنها استفاده خواهیم کرد.

«زو ژیینگ»، دانشیار دانشکده مطالعات بین الملل در دانشگاه رنمین چین نیز گفت: یک سری حوادث نشان می دهد که وقتی غرب یا ایالات متحده آمریکا؛ چین را برای یک مسئله خاص گول می زنند، موضوع باید کاری باشد که می خواهد انجام دهد.

غرب واکسن ها را از دیدگاه تخصصی و علمی نمی بیند و اکنون می خواهد با استفاده از مزایای فن آوری خود چین را تحت فشار قرار دهد. در حالی که غرب چین را به شرکت در دیپلماسی واکسن متهم می کند، اما همان کسی که می خواهد در دیپلماسی واکسن شرکت کند غرب است.

آنچه حتی کنایه آمیزتر است این است که طبق گزارش رسانه ها، اتحادیه اروپا به طور علنی عرضه جهانی واکسن روسیه را رد کرد، اما در پشت صحنه به «اسپوتنیک وی» روی آورده است. واضح است که اتحادیه اروپا توانایی تهیه یک بازی ژئوپلیتیکی اختراع شده با واکسن ها را ندارد.

به عنوان یک قدرت بزرگ، پیشنهاد واکسن چین به سایر کشورها از روی مسئولیت و اخلاق بدون پیوستگی سیاسی است. به همین دلیل بسیاری از کشورها از واکسن های چینی استقبال کرده و از آن دفاع کردند. اگر نفوذ چین گسترش یابد، نتیجه طبیعی است. حتی برای ایالات متحده، که فقط چشم به رقابت های ژئوپلیتیکی و منافع شخصی خود دارد، دشوار است که استدلال کند کمک به نیازمندان ذاتاً چیز بدی نیست.

ایالات متحده آمریکا استاد دستکاری ژئوپلیتیک است و از همه چیز به عنوان یک سلاح ژئوپلیتیک استفاده می کند. آنچه اکنون می تواند انجام دهد این است که عزادار کاهش نفوذ خود در نتیجه خودخواهی خود شود.

همانطور که قبلا گفته شد؛ واشنگتن هنوز سیاست اول امریکا خود را دنبال می کند و قصد غرب برای تقسیم جهان با واکسن برای حفظ هژمونی خود است. با این حال، ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تنها خود را در یک پیله خودخواهانه غرق می کنند.

تصور کنید اگر عرضه جهانی واکسن در انحصار ایالات متحده آمریکا باشد، چند نفر دیگر می میرند؟ آیا ایالات متحده آمریکا اهمیت می دهد؟ پاسخ روشن است.

کد خبر: ۸۰٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha