۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
گسترش زراعت چوب در بوشهر؛ دانش بنیانی ‌ها پای کار می آیند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

گسترش زراعت چوب در بوشهر؛ دانش بنیانی ‌ها پای کار می آیند

بوشهر- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، زراعت چوب در استان بوشهر گسترش می‌یابد.

بازار؛ گروه استان‌ها: به دنبال افزایش نیازهای بشر به چوب، هجوم گسترده‌ای برای برداشت چوب از جنگل‌ها و منابع طبیعی صورت گرفته است که خطر بزرگی برای منابع طبیعی محسوب می‌شود.

تامین چوب برای سوخت، مصنوعات چوبی، کاغذ و... میزان استفاده از چوب در زندگی را افزایش داده و خطر نابودی درختان و جنگل‌ها روز به روز بیشتر احساس می‌شود.

یکی از اقدامات مهم برای تامین چوب بدون ضربه زدن به جنگل‌ها، اجرای برنامه‌های طرح زراعت چوب است که می‌تواند نقش مهمی در کاهش قطع درختان جنگلی و طبیعی داشته باشند.

کشت گونه‌های سریع الرشد برای صرفه جویی ارزی برای جلوگیری از واردات چوب و کمک به حفاظت و صیانت از عرصه‌های جنگلی از جمله اهداف طرح زراعت چوب است.

طبق برنامه ششم توسعه، ۷۵ هزار هکتار کاشت نهال در اراضی و عرصه‌ها برای اجرای طرح توسعه زراعت چوب پیش‌بینی شده است. این زراعت در اراضی ملی، دولتی و اراضی شخصی اجرا می‌شود.

بر اساس این طرح ابزارهای تشویقی برای زارعین و متقاضیان در نظر گرفتیم که یکی از این ابزارها توزیع نهال رایگان از گونه اصلاح نژاد شده توسط موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع است.

پرداخت تسهیلات بانکی با سود ۱۳ درصد و تنفس ۴ ساله، یکی دیگر از ابزارهای تشویقی سازمان جنگل‌ها است که زارعین و متقاضیان می‌توانند از هر دو ابزار نهال رایگان و تسهیلات بانکی هم استفاده کنند.

استان بوشهر به علت قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک کشور، شرایط سختی برای درختکاری و توسعه جنگل‌ها دارد و ضروری است که درختان موجود حفظ شده و برای توسعه جنگل‌های دست کاشت در استان تلاش شود.

زارعت چوب تقویت می‌شود
غلامرضا منتظری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: چوب یکی از نیازهای اساسی در جوامع مختلف است که کاربردهای فراوانی در بخش‌های مختلف دارد.

وی با اشاره به ضرورت تامین چوب در کنار حفظ جنگل ها بیان کرد: یکی از برنامه‌های کشور اجرای طرح ملی تنفس جنگل‌های هیرکانی شمال است که باید حفاظت و حراست لازم از این جنگل‌ها انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به شرایط مناسب استان برای توسعه زراعت چوب بیان کرد: کشاورزان متقاضی کشت درختان چوب ده در زمین‌های کشاورزی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

کشت درختان چوب‌ده
وی افزود: در صورتی که متقاضیان مجوز برداشت آب داشته باشند، کشت درختان چوب ده در زمین‌های کشاورزی و به شکل بادشکن اطراف مزارع و اراضی ملی دارای استعداد فراهم می‌شود.

منتظری با اشاره به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه زراعت چوب گفت: طرح اولیه توسط یک شرکت دانش بنیان برای زراعت چوب با فاضلاب به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ارائه شده است.

برنامه توسعه زراعت چوب در شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم از طریق آبیاری با آب فاضلاب، پساب شهری و آب‌های نامتعارف در دستور کار قرار دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: در همین راستا برنامه توسعه زراعت چوب در شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم از طریق آبیاری با آب فاضلاب، پساب شهری و آب‌های نامتعارف در دستور کار قرار دارد.

وی یکی از راهکارهای حفظ جنگل‌ها و مراتع را توسعه زراعت چوب دانست و اضافه کرد: یکی از هدف‌های کاشت درخت به ویژه به روش دست کاشت در اراضی ملی بهره‌برداری از چوب آنها است.

گسترش زراعت چوب در بوشهر؛ دانش بنیانی ‌ها پای کار می آیند

حفاظت از درختان بومی
منتظری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای حفاظت و حراست از منابع طبیعی و درختان در نقاط مختلف استان بیان کرد: انتظار می‌رود جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز همکاری لازم در این زمینه را داشته باشند.

وی با اشاره به استحصال چوب از گونه‌های کنوکارپوس، کهور پاکستانی و اکالیپتوس در استان بوشهر گفت: در برخی موارد از گونه گز شاهی نیز چوب استحصال می‌شود.

برداشت چوب از درختان بومی و کهن دیر زیست ناحیه رویشی خلیج فارس و عمانی موجود در استان و ذخیره‌گاه‌های جنگلی، فضاهای سبز شهری و روستایی ممنوع است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد:‌ بیشترین میزان بهره‌برداری از این درختان نیز در محدوده‌های شخصی و دارای مالکیت خصوصی در پادگان‌ها، دانشگاه‌ها، فضای سبز شهری، باغ‌ها و اراضی کشاورزی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود برداشت چوب از درختان بومی و کهن دیر زیست ناحیه رویشی خلیج فارس و عمانی موجود در استان و ذخیره‌گاه‌های جنگلی، فضاهای سبز شهری و روستایی انجام نشود.

جایگزینی گونه‌ها
منتظری با اشاره به واگذاری عملیات توسعه، نگهداری و بهره‌برداری از فضای سبز حاشیه جاده‌ها به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: مجوز برداشت در محدوده فضای سبز شهری با شهرداری‌ها است.

وی از تلاش برای جایگزینی گونه‌های جدید به جای کنوکارپوس در سطح شهرهای استان اظهار کرد: کنوکارپوس از گونه‌های مزاحم محسوب می‌شود و فضای زیست محیطی مخالف این گونه است.

گسترش زراعت چوب در بوشهر؛ دانش بنیانی ‌ها پای کار می آیند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با انتقاد از عملکرد غیرتخصصی پیمانکاران راهداری و نظارت نامناسب در هرس درختان حاشیه جاده‌های استان تصریح کرد: در این زمینه شاهد نگاه اقتصادی و درآمدزایی هستیم که پذیرفتنی نیست.

توسعه فضای سبز
وی از صدور مجوز حمل سه هزار و ۱۰۰ مترمکعب چوب در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: سال گذشته برای دو هزار و ۴۰۰ مترمکعب مجوز حمل چوب صادر شده بود.

منتظری با اشاره به نقش مهم درخت‌ها و جنگل‌های دست‌کاشت در توسعه فضای سبز، تثبیت ماسه‌های روان و مقابله بیابان زایی افزود: در منطقه چاهکوتاه بوشهر، عیسوند دشتستان، کلر و کمالی گناوه، عامری و بیدو دیلم، دیر و دشتی جنگل‌های دست‌کاشت داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: جنگل‌های طبیعی استان بوشهر نیز در شهرستان‌های دشتستان، دشتی، جم و تنگستان واقع شده است.

کد خبر: ۸۰٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha