۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
عملیات ابتکاری باعث صرفه‌جویی در چاه‌های نفت منطقه خارگ شد
رئیس خدمات فنی چاه‌های نفت خارگ:

عملیات ابتکاری باعث صرفه‌جویی در چاه‌های نفت منطقه خارگ شد

بوشهر- رئیس خدمات فنی چاه‌های نفت منطقه خارگ گفت: با تلاش و ابتکار همکاران متخصص این واحد، مسدودکننده سرچاهی از درون چاه KG-۲۹ خارج و این اقدام باعث صرفه‌جویی قابل توجهی از نظر مالی و تولید شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره، حسنعلی ریاضی‌پور افزود: چاه KG-۲۹ در روزهای پایانی شهریورماه، توسط دکل فتح ۴۲ تعمیر و پس از تغییر در رشته درون‌چاهی جهت امکان استفاده از عملیات گازرانی تکمیل شد. بلافاصله عملیات نصب خط لوله جریانی و گازرانی این چاه به دلیل تغییر در تجهیزات سرچاهی آغاز و در نهایت پس از پایان آزمایش هیدرواستاتیک خطوط لوله، چاه آماده بهره‌برداری شد.

وی گفت: با آغاز عملیات گازرانی و عدم جریان چاه مشخص شد که مسدودکننده تجهیزات سر چاهی (Back Pressure Valve) داخل چاه قرار داشته و همین امر موجب جریان نداشتن چاه شده است. با بررسی‌های انجام شده و پس از بررسی فشار چاه مشخص شد فشار بسته چاه psi۸۵۰ است که بازیافت مسدودکننده را با مشکلات زیادی مواجه می‌نمود.

ریاضی‌پور گفت: پس از برگزاری جلسات فنی در منطقه و همفکری کارکنان واحد خدمات فنی چاه‌های نفت و مهندسی تکمیل چاه، ابزار مناسب برای بازیافت مسدودکننده(B.P.V) از داخل چاه آماده و پس از آزمایش کارگاهی به محل چاه انتقال داده شد. در نهایت پس از برپایی وسایل، مسدودکننده از داخل تجهیزات سر چاهی بیرون آورده شد و چاه با ظرفیت تولید هزار و ۵۰۰ بشکه نفت در روز، آماده بهره‌برداری شد.

وی با اشاره به نکات حائز اهمیت این عملیات گفت: در صورت انجام ندادن این کار، بازیافت مسدودکننده نیازمند استقرار دکل حفاری و هزینه‌های تعمیر مجدد بر روی این چاه می‌بود که با انجام این عملیات تخصصی، صرفه‌جویی قابل توجهی از نظر مالی و تولید صورت پذیرفت.

کد خبر: ۸۰٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha