۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
اصلاح فضای کسب و کار و دوری از ۲ نرخی کردن ارز، از اقدامات مهم در پشتیبانی از تولید است
رئیس کل سابق بانک مرکزی:

اصلاح فضای کسب و کار و دوری از ۲ نرخی کردن ارز، از اقدامات مهم در پشتیبانی از تولید است

مظاهری، رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: اگر دولت بیاید یکی از مصادیق فعالیت های خودش را به عنوان پشتیبانی در نظر بگیرد باید فضای کسب و کار را اصلاح کند.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری تحلیل رهبر انقلاب در تحویل سال نو را جامع، مختصر و در عین حال کامل از آنچه اتفاق افتاده دانست و گفت: حرکتی انجام شده و مسیر رشد منفی تولید ناخالص برگشته و به سمت مثبت شدن حرکت کرده است و این نقطه قوت و امیدواری است که ما در فصل های پاییز و زمستان، رشد ناخالصی مان از منهای یک و دو درصد به مثبت نیم درصد و یک درصد رسیده است و امیدواریم تدام داشته باشد.

وی به نواقص و ضعف های موجود در سال ۱۳۹۹ اشاره و عنوان کرد: همان طوری که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند و در شعار سال نیز با عنوان «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» مطرح شده باید پشتیبانی و رفع موانع تولید با جدیت بیشتر دنبال شود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی به اقداماتی که در حوزه پشتیبانی نیاز است، اشاره و اظهار کرد: مهم ترین اقدام اصلاح فضای کسب و کار است. در دولت این مشکل وجود دارد که برای کنترل فعالیت های اقتصادی مسیرها و نقاط کنترلی و امضاهای طلایی بسیار زیادی درست شده که هر کدام در عین اینکه ممکن است یک کنترلی را برای یک دستگاهی فراهم کند اما یک مانعی را برای سرمایه گذاری ایجاد می کند و فضای کسب و کار را تنگ و خسته و کم رمق می کند.

وی تاکید کرد: اگر دولت بیاید یکی از مصادیق فعالیت های خودش را به عنوان پشتیبانی در نظر بگیرد باید فضای کسب و کار را اصلاح کند. همچنین دولت باید بیاید به هر دستگاه و سازمان دولتی که سیاست گذاری می کند این ماموریت را بدهد که هر هفته یک مانع را از موانع اقتصادی بردارد و به دولت و مردم هم گزارش دهد.

مظاهری افزود: این حرکت یک انگیزه برای کارمندان و دستگاه های دولتی می شود تا کار کنند و حتی به این فکر کنند چه می توانند انجام دهند که روان ترو راحت تر و بی دردسر تر اما سالم موانع را رفع کنند.
وی یکی دیگر از موانع را دوری دولت از دو نرخی کردن ارز بیان کرد و گفت: دو نرخی بودن ارز آفت سرمایه گذاری است. دو نرخی بودن علاوه بر ارز در حوزه های دیگر نیز تخریب ساز و مرجع فساد است و هزینه تولیدش بیشتر از سرمایه گذاری است که می شود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی متذکر شد: ما باید تجربه هشت ساله دوره دفاع مقدس را در نظر بگیریم و با نرخ واحد سیستمی را بگذارند تا برای همه با شرایط یکسان کالا عرضه شود. اگر هم نرخ را می خواهند آزاد کنند به افرادی که مستحق کمک هستند، با هر شکلی از جمله کوپتنی کمک کنند.

کد خبر: ۸۰٬۱۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha