۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۳
دشواری فعالیت در بازار ارزهای مجازی؛ بیت کوین بزرگترین اختراع بشر در عصر مدرن
بازار گزارش می‌دهد؛

دشواری فعالیت در بازار ارزهای مجازی؛ بیت کوین بزرگترین اختراع بشر در عصر مدرن

در این روزها قیمت ارزهای مجازی نوسانات زیادی را تجربه می کند. نوسان هایی که ریشه در اعتماد سرمایه گذاران به این بازار دارد. اما سوال این است که دشواریهای اصلی فعالیت در این بازار چیست؟

بازار؛ گروه بین الملل: اهمیت بیت کوین ها در اقتصاد دنیا هر روز بیشتر می شود به خصوص که شرکتهای بزرگ سرمایه گذار هم به این بازار روی آورده اند.

«ری دالیو»، بنیانگذار گروه بریج واتر که یکی از شرکتهای سرمایه گذار است در مورد بازار بیت کوین ها گفت: «بیت کوین یکی از بزرگترین اختراعات دنیا است» و او به همه مشتریان شرکت و سرمایه گذاران توصیه می کند برای حفظ سرمایه ها و دارایی های خود در مقابل نوسانات ارزش پولهای کاغذی به بازار ارزهای مجازی روی بیاورند.

 وی در نامه ای به بلومبرگ نوشت: «اختراع کردن یک نوع جدید پول از طریق سیستم های کامپیوتری و نرم افزارها که بیش از ده سال هم در اقتصاد دنیا بماند و هر روز هم بر محبوبیت آن اضافه شود، یک موفقیت بزرگ اقتصادی دردنیا است . باید در نظر داشت که هم اکنون بازارهایی که ارزش سرمایه گذاری داشته باشند و ساختاری مشابه بازارطلا داشته باشد بسیار کم است و بدون شک بیت کوین یکی از این بازارها است.»

قیمت گذاری روی بیت کوین کار دشواری است
دالیو بر این باور است که ارزش گذاری بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی کار دشواری است. ارزهای مجازی این پتانسیل را دارند که سرمایه گذاران را ثروتمند کنند  و از طرف دیگر این خطر وجود دارد که با تخریب سیستم مالی و پولی موجود در دنیای امروز، مشکلات زیادی برای اقتصاد جهان به وجود بیاورد.

از طرف دیگر ارزهای مجازی در مقابل هکرها بسیار آسیب پذیر هستند و در بسیاری از کشورهای دنیا محدودیتهای دولتی برای مبادله انها وجود دارد دلیل این مساله هم تلاش دولتها در کنترل عرضه پول در بازار است که با وجود بیت کوین ها این سیاست قابل اجرا نیست.

دالیو بر این باور است که سرمایه گذاری در بازار بیت کوین ها یک سرمایه گذاری بلندمدت است و می تواند  ارزش دارایی ها در شرایط غیر قابل پیش بینی آینده را حفظ کند. البته این خطر هم وجود دارد که ارزش سرمایه گذاری در این بازار در دراز مدت کاهش پیدا کند و سرمایه گذاران باید با توجه به این احتمال، سرمایه گذاری خود را انجام دهند.

نگرانی ها در مورد بازار بیت کوین چیست
فعالان  حوزه سرمایه گذاری در مورد سرمایه گذاری در بازار بیت کوین نظرات مختلفی ارایه داده اند. باید در نظر داشت که در ابتدا تصور می شد بیت کوین ها ابزاری برای سفته بازی هستند ولی امروزه دیگر این دیدگاه وجود ندارد و بسیاری از این ارز مجازی به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها نام می برند و یک سرمایه گذاری ایده آل در شرایط بحرانی می دانند.

نکته دیگر این است که در شرایطی که دارایی های زیادی که ویژگی هایی شبیه طلا داشته باشد و به عنوان منبع حفظ ارزش استفاده شود وجود ندارد، این احتمال وجود دارد که بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی بتوانند بخش بزرگی از نیاز بازارهای سرمایه ای را پاسخ دهند.

از طرف دیگر ارزهای مجازی امکان نگهداری  توسط مالک را دارد و هم اکنون اندازه بازار آن کوچک است و فرصت زیادی برای رشد در بازار ارزهای مجازی وجود دارد. به همین دلیل است که انتظار می رود بازار بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی فرصت های زیادی برای رشد داشته باشد و هم از نظر ارزش و هم از نظر پذیرش در میان مصرف کنندگان امکان رشد برای آنها وجود داشته باشد.

ریسک های فعالیت در بازار بیت کوین چیست
مرکز سرمایه گذاری بلک واتر در گزارشی در مورد ریسک های سرمایه گذاری در این بازار هم نوشت. بر طبق این گزارش یکی از بزرگترین ریسک های موجود در این بازار از محل عرضه آن ایجاد می شود زیرا تعداد محدودی بیت کوین  می تواند استخراج شود و همین مساله ارزش بیت کوین را افزایش می دهد ولی باید در نظر داشت هیچ مانعی برای ایجاد و استخراج ارزهای مجازی جدید وجود ندارد و در صورتی که ارزهای بهتری استخراج و عرضه شوند، احتمال اینکه جایگزین بیت کوین شوند بسیار زیاد است. همین مساله ریسک سرمایه گذاری در این بازار را افزایش می دهد.

نکته دیگر خطر هک شدن  کیف پول های الکترونیک است. در این گزارش با اشاره به اینکه سیستم های  وزارت دفاع  امریکا هک شده است، آمد: «زمانی که سیستم های وزارت دفاع بزرگترین  اقتصاد دنیا در برابر هکرها آسیب پذیر است، چگونه می توان انتظار داشت بیت کوین یا دیگر ارزهای مجازی و کیف پول الکترونیک شما قابل هک شدن نباشد. در واقع اگر یک سرمایه گذار در این مورد نگرانی نداشته باشد، بدون شک خیلی ساده لوحانه به این سرمایه گذاری نگریسته است.»

کد خبر: ۸۰٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha