۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۳
زنانی که در قاب زیبایی، ثروت خلق می‌کنند/ گذر از تار و پود مشکلات
بازار گزارش می‌دهد؛

زنانی که در قاب زیبایی، ثروت خلق می‌کنند/ گذر از تار و پود مشکلات

سنندج- زنان بافنده و طراح فرش دستباف در کردستان با همت و خلاقیت خود از گره مشکلات بر تار و پود فرش می گذرند و هنری را تولید می کنند که در دنیا زبانزد خاص و عام است.

بازار؛ گروه استان ها: ۹۰ هزار نفر بافنده در کردستان شناسایی شدند که از این تعداد براساس آخرین پایش انجام شده ۶۰ هزار نفر فعال و مابقی غیر فعال هستند؛از این تعداد بافنده ۱۲ هزار نفر زیر پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند و حدود ۳۵ هزار نفر هم متقاضی استفاده از بیمه هستند.

بیشتر این بافندگان را زنان و دختران تشکیل دادند به گونه ای که فقط در ناحیه منفصل نایسر سنندج حدود هشت هزار نفر بافنده فرش و تابلوفرش وجود دارد که تعدادی از این افراد در قالب کارگاه و تعدادی هم در خانه مشغول به انجام این هنر گرانبها هستند.

کردستان از گذشته های دور همواره یکی از مناطق تولیدکننده فرش دستباف بوده و همه زنجیره های تولید را داشته است ولی به مرور زمان و با تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی مردم  حلقه هایی از زنجیره تولید آن هم چون فرآوری پشم، نخ ریسی و پرداخت فرش در این استان حذف شده است.

یکی از کارگاه ها و واحدهای تولید تابلوفرش دستباف در کردستان که بیش از چهل سال سابقه فعالیت در حوزه فرش را دارد همه حلقه های تولید فرش بجز مرحله پرداخت را با نیروهای جوان که عمدتا دختران و زنان هم هستند، تشکیل داده است.

زنانی که قاب زیبایی خلق می‌کنند/ گذر از تار و پود مشکلات

بیش از ۹۰ درصد نیروهای کارگاه تولیدی سنندج را بانوان تشکیل داده است
مدیر کارگاه تولید فرش و تابلو فرش نظرپور در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه صفر تا صد طراحی تابلوفرش ها در این واحد انجام می شود، اظهار داشت: یکی از بخش های بسیار مهم در تولید تابلوفرش طرح، بافت و رنگ است که همه این مراحل در این واحد تولیدی انجام می شود.

مسعود نظرپور با اشاره به اینکه آزمایش رنگ هم در این واحد انجام می شود، اضافه کرد: برای طراحی تابلوفرش ها جهانی فکر می کنیم تا بتوانیم به سایر کشورها هم آنرا صادر کنیم.

وی با بیان اینکه پنج نفر در این واحد به کار طراحی مشغول هستند، افزود: خلاقیت و ایده پردازی از مولفه های اساسی در طراحی تابلوفرش است که این مهم در نیروهای شاغل در این کارگاه وجود دارد و این را می توان در نتیجه کارهای تولیدی بخوبی مشاهده کرد.

مدیر کارگاه تولید فرش و تابلو فرش نظرپور با بیان اینکه ۳۰ نفر در این کارگاه کار می کنند، گفت: ۸۰ نفر هم در خانه اقدام به بسته بندی نخ می کنند و ۷۰۰ نفر هم بافنده داریم.

نظرپور با اعلام اینکه سالانه به طور متوسط یک هزار و ۵۰۰ مترمربع فرش و تابلوفرش تولید می کنند، یادآور شد:سال هایی هم بوده هم چون سال ۹۸ که سه هزار مترمربع فرش و تابلو فرش تولید کردیم.

زنانی که قاب زیبایی خلق می‌کنند/ گذر از تار و پود مشکلات

داشتن علاقه و ذوق هنری شرط موفقیت در طراحی فرش است
آرینا صادقیان یکی از طراحان تابلو فرش در این کارگاه تولیدی به خبرنگار بازار اظهار داشت: به همراه دیگر طراحان شاغل در این کارگاه دوره آموزشی طراحی فرش و رنگریزی را گذرانده ایم.

این بانوی هنرمند سنندجی و چهار نفر همکار طراح تابلو فرش  او در این واحد تولیدی فارغ التحصیلان کارشناسی رشته های گرافیک، نرم افزار کامپیوتر و معماری هستند که به واسطه علاقه ای که به هنر فرش داشتند جذب این کار شدند.

وی با بیان اینکه داشتن پیش زمینه هنری و اطلاعات و آگاهی در خصوص بوم شناسی، جغرافیا و خط هم از الزامات فعالیت در حوزه طراحی فرش و تابلوفرش است، یادآورشد: بی شک هر کسی در رشته ای که به آن علاقه دارد کار کند موفق خواهد شد و نتیجه خوب و رضایت بخشی بدست می آورد.

نرگس ملایی یکی از بافندگان فرش دستباف ساکن ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۱۰ سال است که در حوزه فرشبافی کار می کند، اظهار داشت: از ۱۲ سالگی شروع به فرشبافی کردم و اکنون مهارت لازم را در تولید این هنر زیبا بدست آوردم.

وی اضافه کرد: اگر چه سن و سالی ندارم ولی به دلیل کار زیاد و فرشبافی هم چون یک فرد میانسال از درد کمر و ضعف بینایی رنج می برم با این وجود همچنان در این حوزه کار می کنم تا در تامین هزینه های زندگی کمک خرجی برای خانواده ام باشم.

ملایی که تا کلاس پنجم ابتدایی تحصیل کرده است، افزود: ما نیز همانند دیگر افراد شاغل در عرصه های مختلف انتظار داریم با افزایش هزینه های زندگی دستمزد ما هم که همه وجود خود را برای کارمان گذاشتیم، زیاد شود ولی متاسفانه این محقق نشده است.

وی یادآور شد: اگر نسبت به پایین بودن دستمزدمان هم اعتراض کنیم در پاسخ به ما گفته می شود که کسی شما را مجبور به کار کردن نکرده است تمایلی ندارید اعلام کنید دار و نقشه قالی را به فرد دیگری واگذار می کنیم ما هم به دلیل نیازی که به این درآمد داریم نمی توانیم از آن بگذریم.

کردستان دارای طرح فرش بیجار و سنندج است که هراین دو طرح ثبت ملی شده و در آستانه جهانی شدن هم قرار دارند که این مهم گواهی بر ظرفیت و استعداد تولید این هنر دستباف ارزشمند در این خطه از ایران اسلامی است.

  ۱۷۶ پروانه بهره برداری کارگاه های تولیدی فرش دستباف و سه مجوز تاسیس احداث مجتمع های تولید فرش دستباف در کردستان صادر شده است.

زنانی که قاب زیبایی خلق می‌کنند/ گذر از تار و پود مشکلات

تشکیل حلقه های تولید فرش دستباف نیاز به استفاده از تکنولوژی های روز دنیا است
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه همه نسبت به اهمیت فرش و اینکه یکی از هنرهای قدیمی استان است، آگاه هستند، اظهار داشت: توسعه و تقویت این هنر اصیل ایرانی مستلزم مشارکت و فعالیت مستمر فعالان این حوزه و صادرات آن به خارج از کشور و افزایش درآمد و ارزآوری حاصل از آن است.

محمد دره وزمی یکی از ظرفیت های استان را تولید پشم ذکر و  اضافه کرد: در سال یک هزار و ۶۰۰ تن پشم در استان تولید می شود که از این میزان حدود یک هزار و ۳۰۰ تن آن در زمینه تولید فرش قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه تشکیل همه حلقه های تولید فرش نیازمند بهره مندی از تکنولوژی های رو دنیا است، گفت: برای رقابت در بازار باید همه حلقه ها از فرآوری پشم، رنگرزی، طراحی نقشه تا بافندگی و پرداخت فرش به بهترین وجه انجام شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: یکی از برنامه ها و استراتژی های این سازمان کامل کردن همه زنجیره های تولید فرش دستباف در استان بوده است البته در این راستا بیش از ۸۰ درصد این کار به خود فعالان این حوزه بر می گردد.

دره وزمی اضافه کرد: ما به عنوان دستگاه دولتی جواز مورد نیاز متقاضیان فعالیت در حوزه تولید فرش را صادر می کنیم و حمایت های مالی و هماهنگی و تعامل با سایر دستگاه ها در راستای رفع مشکلات فعالان این حوزه را انجام می دهیم.

بانوان در خانواده هایی که برای بهبود وضعیت معیشت خود می خواهند کار کنند و هیچ سرمایه ای هم برای خرید ملزومات و تجهیزات لازم را ندارند بهترین گزینه همکاری با یکی از کارگاه های تولید فرش است چراکه همه ابزار کار اعم از دار قالی و نخ و دیگر وسایل مورد نیاز در اختیار آنها قرار داده می شود.

این بانوان با همت و توان خود به خلق قاب های زیبایی از فرش و تابلو فرش می پردازند که هم برای خود و خانواده‌شان و هم برای کارگاهی که چندین نفر از وجود آن ارتزاق و هم برای استان و کشور درآمدزایی و سود آوری می کنند.

شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی که کشور با آن دست به گریبان است موجب رشد مشاغل خانگی به ویژه در بین بانوان شده  و در این بین فرش‌بافی یکی از پرطرفدارترین فعالیت ها به ویژه در روستاها و مناطق حاشیه شهرها است.

هرچند افزایش هزینه های مربوط به تامین مواد اولیه بر روی قیمت نهایی تولید فرش دستباف هم تاثیر فراوانی گذاشته است ولی متاسفانه در دستمزدی که به بافندگان داده می شود افزایشی اتفاق نیافتاده و همین هم یکی از عوامل نارضایتی و گله مندی بافندگان شده است و امید می رود در راستای حفظ این هنر  توجه ویژه ای به بافندگان شود.

کد خبر: ۸۰٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha