۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
فراز و نشیبهای بازار نفت در سالی که گذشت| قیمت نفت در سال جاری افزایش خواهد یافت
بازار گزارش می‌دهد؛

فراز و نشیبهای بازار نفت در سالی که گذشت| قیمت نفت در سال جاری افزایش خواهد یافت

از ابتدای همه گیری کرونا تا کنون قیمت نفت در بازار نوسان زیادی داشت و انتظار می رود در سال جاری هم ما شاهد افزایش قیمت این منبع انرژی باشیم.افزایش قیمت نفت با افزایش تورم همراه خواهد بود که روی اقتصاد دنیا تاثیر زیادی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار نفت در یک سال گذشته چالشهای زیادی را تجربه کرد . افت تقاضا و نوسان های مداوم قیمت نفت در سال گذشته از مسایلی بود که مد نظر تمامی پژوهشگران قرار گرفت. طبق گزارشهای موجود قیمت نفت از سطح منفی در اوریل سال قبل  تا نزدیک به ۷۰ دلار در تا ماه گذشته نوسان داشت و هم اکنون  به مرز ۶۴ دلار رسید. حال سوال این است که قیمت در ماه های آتی به چه وضعی می رسد؟

به گزارش وب سایت coversation در پساکرونا قیمت نفت رابطه ای مستقیم با روند بازسازی اقتصادی، قیمت اوراق قرضه و نرخ تورم دارد. یکی از شاخص های بسیار مهم و تاثیرگذار روی قیمت نفت را می توان نرخ تورم دانست.

از طرف دیگر پیش بینی می شود در پسا کرونا به دلیل تزریق های کلان کشورهای صنعتی به اقتصاد، فشار تورم  فزایش خواهد یافت و به همین دلیل انتظار می رود روند افزایش قیمت نفت هم ادامه داشته باشد.

افزایش قیمت نفت برای کشورهای صنعتی که اغلب وارد کننده این منبع انرژی هستند می تواند بحران های زیادی به وجود بیاورد و باعث افزایش هزینه فعالیتهای اقتصادی شود. رشد هزینه ها در زمانی که اقتصاد با چالشهای زیادی روبرو است می تواند فشار مضاعفی به اقتصاد دنیا وارد کند و از قدرت کشورهای صنعتی در احیای اقتصاد و بازسازی آسیبهای ناشی از کرونا بکاهد.

انتظار می رود درسال جاری ما شاهد افزایش نرخ تورم و در نتیجه افزایش قیمت نفت باشیم که این مساله می تواند روی رنند بازسازی اقتصاد دنیا هم تاثیرگذار باشد.

کشورهای در حال توسعه چه تاثیری از بازار نفت می پذیرند
در کشورهای در حال توسعه ای که اقتصاد وابسته به صادرات نفت و دیگر منابع طبیعی دارند، افزایش قیمت نفت می تواند مزیت زیادی برای آنها داشته باشد. به عنوان مثال در کشورهای حاشیه خلیج فارس که در سال های قبل به دلیل کاهش قیمت نفت با افزایش کسری بودجه و کمبود بودجه های لازم برای اجرای طرح های توسعه ای در کشور روبرو شده بودند، خبر افزایش قیمت نفت خبر بسیار خوبی است و حتی از پتانسیل ها و توانایی های خود برای ممانعت از کاهش قیمت این منبع انرژی هم استفاده می کنند.

در بسیاری از کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط که اقتصادی وابسته به صادرات نفت دارند از قبیل کشورهای اندونزی و نیجریه، بودجه سال جدید به دلیل کاهش تقاضای نفت و کاهش قیمت آسیب زیادی دید.این کشورها توان پرداخت هزینه های تامین اجتماعی را ندارند و به همین دلیل از افزایش قیمت نفت استقبال می کنند.

در کشور نیجریه در سال ۲۰۲۰ که قیمت نفت تنزل پیدا کرده بود، دولت مجبور به اجرای طرح کاهش ارزش پول ملی شد تا زمینه را برای تقویت نرخ رشد اقتصادی فراهم کند و توان تامین هزینه های جاری کشور را به دولت بدهد.

کشورهای زیادی در این سال مجبور به کاهش ارزش پول ملی برای اجرای طرح های اقتصادی داخلی کشور شدند و در صورتیکه قیمت در سال جایر رشد کند، می توانیم انتظار داشته باشیم وضعیت بازار ارز در کشورهای در حال توسعه بهبود پیدا کند.

کشورهای وارد کننده  نفت برای مقابله با بحران چه می کنند
 کشورهای در حال توسعه واردکننده نفت در سال گذشته شرایط خوبی داشتند زیرا قیمت نفت در این سال پایین بود.با افزایش قیمت نفت در سال جاری و احتمال افزایش تورم شرایط سختی برای این کشورها ایجاد خواهد شد.

باید در نظر داشت کشورهای این گروه در سال قبل به دلیل همه گیری کرونا مانند دیگر کشورهای دنیا با مشکلات اقتصادی روبرو شدند و افزایش تورم و افزایش قیمت نفت درسال جاری می تواند چالش مضاعفی برای آنها باشد.

به همین دلیل شماری از کشورها تصمیم به افزایش نرخ بهره بانکی گرفتند تا ابزاری برای مقابله با تورم داشته باشند. یکی از این کشورها ترکیه است که در ماه جاری نرخ بهره بانکی را ۲ درصد افزایش داد و پیش بینی می شود در ماه های آتی هم نرخ بهره در این کشور با سرعت بیشتری رشد کند.

افزایش قیمت نفت برای هر گروهی که بد باشد، برای شرکتهای تولیدکننده نفت مزیت زیادی دارد. در واقع شرکتهای تولید کننده نفت در روزهایی که قیمت روند افزایشی دارد انگیزه لازم برای سرمایه گذاری بیشتر در زمینه اکتشاف و استخراج نفت را به دست می اورند که  گامی نادرست در مسیر رسیدن به هدف کاهش انتشار کربن در دنیا و رسیدن به جایی است که میزان انتشار به صفر برسد.

افزایش قیمت نفت باعث افزایش سرمایه گذاری در فعالیتهای اکتشافی و تولید در کشورهای در حال توسعه می شود و در نتیجه سرمایه گذاری در تولید منابع انرژی احیا شدنی در دنیا کاهش پیدا می کند و این کشورها از مسیر حرکت به سمت اقتصاد کم کربن منحرف می شود.

کد خبر: ۸۰٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha