۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
اخبار امیدوارکننده در مورد رشد اقتصادی دنیا در سال جاری| تداوم تبعات کرونا تا ۲۰۲۴
آنکتاد پیش بینی کرد؛

اخبار امیدوارکننده در مورد رشد اقتصادی دنیا در سال جاری| تداوم تبعات کرونا تا ۲۰۲۴

جهان در این روزها برای تسریع روند واکسیناسیون تلاش می کند زیرا واکسیناسیون عمومی به معنای بازگشت به روزهای قبل از کرونا و تقویت نرخ رشد اقتصادی دنیا خواهد بود. انتظار می رود در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۴.۷ درصد رشد کند.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در دنیا جریان دارد و همین مساله به عنوان فاکتور مهمی برای تقویت نرخ رشد اقتصادی در سال جاری و بازگشت به وضعیت قبل از همه گیری کرونا در نظر گرفته می شود.

سازمان ملل در گزارش اخیر خود پیش بینی کرد در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۴.۷ درصد رشد می کند که نسبت به برآوردهای گذشته بیشتر خواهد بود. دلیل افزایش نرخ رشد اقتصادی دنیا نسبت به براوردهای قبلی را می توان عملکرد مناسب اقتصاد امریکا، سرعت بالای واکسیناسیون در دنیا و بازگشت اقتصاد دنیا به شرایط عادی در نیمه دوم امسال عنوان کرد. در پیش بینی قبلی سازمان ملل نرخ رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ برابر با ۴.۳ درصد اعلام شده بود.

طبق گزارش منتشر شده توسط آنکتاد، نرخ بازسازی  اقتصادی دنیا که از فصل سوم سال ۲۰۲۰ شروع شده است در سال جاری نیز با سرعت بالایی ادامه پیدا می کند. البته باید در نظر داشت رشد اقتصادی در سال جاری نامتوازن خواهد بود به این معنا که بعضی از کشورها با سرعت بیشتری رشد خواهند کرد و برخی از کشورها توان رشد چندانی نخواهند داشت.

کشورهایی که بالاترین نرخ واکسیناسیون را دارند یا توانسته اند بحران کرونا را کنترل کنند، بیشترین نرخ رشد اقتصادی را تجربه خواهند کرد ولی کشورهای فقیر که توان مقابله با بحران را نداشتند و نتوانستند واکسن لازم برای شروع واکسیناسیون را تامین کنند، کمترین نرخ رشد اقتصادی را در سال جاری تجربه خواهند کرد.

تاثیرکرونا روی اقتصاد دنیا پایدار خواهد بود
طبق گزارش آنکتاد همه گیری کرونا تاثیری ماندگار روی اقتصاد دنیا بر جای می گذارد و حداقل تا سال ۲۰۲۴ اقتصاد دنیا با تبعات این بحران دست و پنجه نرم خواهد کرد. اصلی ترین و مهمترین خطری که اقتصاد دنیا را در سالهای آتی تهدید می کند احتمال بازگشت به وضعیت انقباضی و اجرای سیاستهای ریاضتی اقتصادی است که در نتیجه افزایش بدهی های دولتی در اغلب کشورهای صنعتی ایجاد خواهد شد.

 بر مبنای این گزارش در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۵۵ میلیون شغل  در دنیا از بین رفت و ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا ۳.۹ درصد تنزل پیدا کرد که دلیل این مساله تعطیلی های گسترده در کشورهای مختلف برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بود.

با  توجه به این آمار  می توان تاثیر همه گیری کرونا روی اقتصاد را چشمگیر ارزیابی کرد زیرا افت زیادی در میزان درآمد مردم ایجاد شده است و آسیبهای اقتصادی وارد شده به کسب و کارها در مقیاس جهانی بود.این بحران ها در کشورهای در حال توسعه بیشتر و بزرگتر خواهد بود.

 اما به نظر می رسد روزهای بهتری در راه است زیرا سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی هم اخیرا خبر از تغییر پیش بینی خود در مورد رشد اقتصادی دنیا داد. این سازمان اعلام کرد در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۵.۶ درصد رشد خواهد کرد در حالیکه پیشتر نرخ رشد اقتصادی دنیا برابر با ۴.۳ درصد پیش بینی شده بود.

هند با نرخ ۵ درصد رشد خواهد کرد
یکی از کشورهایی که در جریان کرونا آسیب زیادی دید و شمار زیادی از مردم جان خود را از دست دادند، کشور هند بود. اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۰ با نرخ ۶.۹ درصد تنزل پیدا کرد ولی انتظار می رود در سال جاری اقتصاد با نرخ ۵ درصد رشد را شاهد باشد.

آنکتاد در گزارش خود نوشت: «هند کشوری بود که با بالاترین سرعت در سال گذشته منقبض شد و با توجه به اجرای طرح واکسیناسیون پیش بینی می شود با نرخ بسیار بالایی در سال جاری بازسازی شود.»

در مورد روند بازسازی اقتصادی هند در این سال می توان این طور بیان کرد: «در سال گذشته اصلی ترین مشکل برای اقتصاد دنیا کاهش تقاضا بود و به نظر می رود بازسازی تقاضا، از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و بازگشت مردم به کسب و کارها و بازشدن مرزهای کشورها عامل اصلی رشد اقتصادی و بازسازی  اقتصاد دنیا خواهد بود.»

آمارهای ارایه شده توسط دولت هند نشان می دهد زیان تجمعی درآمد  این کشور در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ نسبت به وضعیت قبل از همه گیری کرونا برابر با ۲۷.۷ درصد بود. در سال ۲۰۲۰ اقتصاد امریکا با نرخ ۳.۵ درصد منقبض شد و در سال جاری با نرخ ۴.۵ درصد رشد خواهد کرد. چین در سال جاری با نرخ ۸.۱ درصد رشد خواهد کرد ولی در سال گذشته هم این کشور انقباض را تجربه نکرده بود.در سال گذشته اقتصاد دنیا متحمل زیانی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد دلار بود.

کد خبر: ۸۰٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha