۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
۷۰ درصد تجهیزات مخابرات در لایه انتقال، بومی است
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران:

۷۰ درصد تجهیزات مخابرات در لایه انتقال، بومی است

سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: ۷۰ درصد تجهیزات ما در لایه انتقال و حدود ۳۵ درصد در لایه دیتا، بومی سازی شده و در لایه دسترسی این میزان بسیار کمتر است.

به گزارش بازار، مجید سلطانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر در تامین تجهیزات شرکت مخابرات خودکفا شده ایم؟ افزود: این موضوع در لایه‌های مختلف شبکه متفاوت است، مثلا در لایه انتقال شرکت‌های دانش بنیان و تولید کننده‌ای پا به عرصه وجود گذاشتند که ما در قبل از انقلاب هیچ عملکردی در این بخش نداشته ایم.

وی گفت: حدود ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز ما در لایه انتقال بومی است و از داخل خرید می‌کنیم؛ اما در لایه دیتا فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد آن بومی سازی شده است.

سلطانی در ادامه به شرایط سخت شرکت مخابرات برای تهیه این تجهیزات به ویژه تجهیزات خارجی اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که در سال ۱۴۰۰ مشکلات مان را در بخش منابع تا حدی حل کنیم.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: علت اینکه در لایه دیتا در مقایسه با لایه انتقال در موضوع بومی سازی، توفیقات کمتری داشته ایم به سبب پیچیدگی فناوری‌های لایه دیتاست و دلیل دیگر اینکه شرکت‌هایی که باید این‌ها را خریداری کنند به دلیل اینکه در سال‌های گذشته درآمدشان کفاف سرمایه گذاری برای خرید را نداشته است، آن طور که باید به اهدافشان دست نیافتند.

وی گفت: هم اکنون تولید کنندگان و شرکت‌های دانش بنیان آماده‌ای را داریم که، چون مصرف کننده توان مالی ندارد تا قرارداد منعقد کند، شاهد روی دست ماندن کالای تولید کنندگان هستیم و البته در بحث صادرات این تجهیزات نیز آن طور که باید قدم بر نداشتیم.

سلطانی افزود: کشورها و شرکت‌های خارجی معمولا مصرف داخلی شان را با صادراتشان تنظیم می‌کنند و این طور است که دچار مشکل نمی‌شوند، اما شرکت‌های دانش بنیان مخصوصا آن‌ها که سرمایه کمی دارند به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مانند شرکت مخابرات یا FCP (ارتباطات ثابت) یا برخی اپراتورها مانند ایرانسل و همراه اول وابسته اند، چرا که این شرکت‌ها توان سرمایه گذاری دارند و می‌توانند شرکت‌های دانش بنیان و کارخانجات داخلی از سرمایه آن‌ها بهره‌مند شوند.

وی گفت: در لایه دسترسی (Access)، چون تیراژ تولید کنندگان خارجی خیلی بالاست هر چه تیراژ بالاتر می‌رود، قیمت پایین‌تر می‌آید و حتی یک تولید کننده در کشور ما اگر بخواهد در لایه دسترسی تولیداتی داشته باشد، چون به آن تیراژ نمی‌تواند برسد، قیمت تمام شده اش بالا می‌رود و توان رقابت ندارد.

سلطانی افزود: البته در این شرایط برخی از نیازهای خود را در لایه دسترسی از داخل تامین می‌کنیم، یعنی با وجود همه مشکلات سازندگان و تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان ما ایستاده اند و تولید می‌کنند و اگر در لایه دسترسی بتوانیم توان مالی شرکت‌های ارائه کننده خدمات را ارتقا دهیم و قراردادهای عمده‌ای ببندیم، قطعا شرکت‌های تولید کننده داخلی تشویق می‌شوند و قیمت شان را کاهش و کیفیت شان را افزایش می‌دهند.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: حالا در این شرایط اگر ما هم توان قرارداد با صنعت را نداشته باشیم این صنعت در کشور ما رشد نمی‌کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به لحاظ فناوری چقدر با جهان فاصله داریم گفت: از لحاظ سطح فناوری و ارائه سرویس و بکارگیری فناوری فاصله‌ای نداریم، مثلا تجهیزات مورد استفاده ما در لایه‌های انتقال، دیتا و سوئیچ به روز است، اما تجهیزاتی هم داریم که نیاز به نوسازی است یعنی ما باید سرمایه و آورده‌های خوبی داشته باشیم.

وی گفت: تصمیم داریم در سال ۱۴۰۰ بخشی از تجهیزاتی را که نیازمند نوسازی است با خرید از داخل تامین و یا از تجهیزات شرکت‌های معتبر خارجی استفاده کنیم و ما باید پاسخگوی نیاز مردم باشیم.

سلطانی افزود: در موضوع ارتباطات سیار هم، اکنون همانند دیگر نقاط جهان از فناوری ۴G استفاده می‌کنیم و البته فناوری ۵G هم در برخی کشورها جا افتاده است که در کشور ما هم اپراتور همراه اول متعلق به شرکت مخابرات است، اقدامات آزمایشی و اصلاح سایت‌های آن را کلید زده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت مخابرات ایران چه نقشی در تحقق شبکه ملی اطلاعات دارد؟ افزود: شرکت مخابرات در لایه هسته مرکزی شبکه تا مردم در این بخش نقش ایفا می‌کند و اگر شرکت مخابرات نتواند نقش خود را در این خصوص ایفا کند، همانند این است که منبع خوبی را بسازیم، اما مردم به آن منبع دسترسی نداشته باشند.
سلطانی گفت: وظیفه شرکت مخابرات این است که این ارتباط را با سرعت و کیفیت و با هزینه‌های مناسب به آن منبع وصل کند.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران افزود: عمده دسترسی مردم به شبکه ملی اطلاعات از طریق شرکت مخابرات ایران انجام می‌شود، چرا که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در باند پهن از زیرساخت مخابرات استفاده می‌کنند و هم اکنون سهم شرکت مخابرات در باند پهن ۵۵ درصد و بقیه متعلق به شرکت‌های FCP (ارتباطات ثابت) است.

وی با اشاره به اینکه ما هم اکنون در کشور صاحب ۱۷ شرکت ارتباطات ثابت واجد پروانه هستیم گفت: این ۱۷ شرکت هم اکنون برای ارائه خدمات به مردم از زیرساخت مخابرات استفاده می‌کنند و ما در همین ارتباط جلسات زیادی با شرکت‌های ارتباطات ثابت داشته ایم تا برای سال ۱۴۰۰ بتوانیم قدم‌های خوبی برداریم.

سلطانی افزود: برخی فکر می‌کنند شرکت مخابرات ایران رقیب شرکت‌های FCP هستند و یا مسائلی میان این شرکت‌ها وجود دارد که ما در جلساتی دور هم جمع شدیم تا بتوانیم برای سال ۱۴۰۰ هم افزایی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: جلسات تخصصی مان را شروع کرده ایم و هدفگذاری ما این است که غیر از شبکه مخابرات که به مردم خدمت می‌دهد استفاده از شبکه زیرساخت مخابرات نیز تسهیل شود، چرا که همه بازیگران این صنعت باید با هم هماهنگ باشند تا مردم منتفع شوند.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر در مسیر عدالت دسترسی به شبکه‌های ارتباطی در سراسر کشور قدم برداشته اید؟ گفت: شرکت مخابرات ایران زیرساخت اپراتور سیار برای ارتباطات روستایی را فراهم می‌کند و ما در سال ۹۹ در بحث ارتباطات روستایی ۵ هزار کیلومتر فیبر نوری کشیدیم و این هم کار شرکت مخابرات بود یعنی درست است که نهایتا سایت سیار نصب می‌شود، اما این سایت باید با جایی ارتباط داشته باشد و آن ارتباط را شرکت مخابرات ایران از طریق فیبر نوری دایر می‌کند و حتی آماده سازی فیزیکی سایت هم به عهده شرکت مخابرات ایران است.

وی افزود: در این بخش همراه اول و ایرانسل روش کار متفاوتی با هم دارند، چرا که شرکت همراه اول متعلق به مخابرات است و به محض اینکه مخابرات استان، برنامه‌ای در بحث شهری و روستایی تعریف کند همراه اول وارد عمل می‌شود و ایرانسل هم بر اساس ابلاغیه‌هایی که از سوی وزیر ارتباطات به او می‌شود، از طریق ارتباطات روستایی ورود می‌کند.

سلطانی تصریح کرد: در سال ۹۹، همراه اول ۱۷۰۰ سایت در کشور اصلاح کرد که هم در بخش روستایی و هم شهری بود که این تعداد سایت برابر با عملکرد سال ۹۵ تا ۹۸ بوده است.

وی گفت: ما در این بخش باید سرمایه گذاری بیشتری در بخش زیرساخت‌های سیار و ثابت داشته باشیم و هدفگذاری همه کشورها، تقویت زیرساخت و ارتباطات ثابت است و ارتباطات سیار هم از زیرساخت‌های ثابت بهره برداری می‌کند.

کد خبر: ۸۰٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha