۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
نفت؛قیمت همه چیز را تعیین می‌کند | فارکس؛ بازار درآمد روزانه است
مدرس بازار مالی در گفتگوی تفصیلی با بازار؛

نفت؛قیمت همه چیز را تعیین می‌کند | فارکس؛ بازار درآمد روزانه است

دکتر امیر آبادی مدرس بازارهای مالی می‌گوید: کسانی که قصد معامله‌گری در فارکس را دارند، به غیر از تحلیل تکنیکال باید قیمت نفت را بررسی کنند.

وحید بلالی؛ بازار: «سودآورترین بازار مالی کدام است؟» امیر آبادی مدرس بازار مالی می‌گوید "همه بازارها خوب است و ما بازار بدی نداریم و همه چیز به فرد سرمایه‌گذار بستگی دارد. "  هبستگی بازارهای مالی در دنیا و تنوع روز افزون این بازارها، سبب پیچیدگی در سرمایه‌گذاری شده است، بنابراین افراد به خصوص طیف جوان به دنبال سودآورترین باز مالی برای پولدار شدن می‌گردند.

تجربه سرمایه‌گذاری در ایران نشان می‌دهد هر بازاری که در حال رشد است استقبال بیشتری از سوی مردم می‌شود، به عنوان مثال در ابتدای سال زمانی که بازار سهام در حال رشد بود، حجم زیادی از نقدینگی به سمت این بازار حرکت کرد و یا الان که رمز ارزها در حال رشد هستند، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به آن نشان دادند، بازدهی مهمترین شاخص افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری می‌گردند در رابطه با اینکه بیشترین بازدهی در ایران در کدام بازار است با دکتر امیر آبادی مدرس بازار مالی به گفتگو نشستیم که در ادامه آن قسمت اول آن را می‌خوانید.

اگر کسی بگوید کدام بازار بهتر است؟ من می‌گویم همه بازار خوب هستند و آنچه که مهم این است، اینکه شما چه کسی هستید و شما چه علم و دانش داردید

*با توجه به کاهش ارزش پول ملی، بازدهی کدام بازار مالی(بورس، طلا، ارز، فارکس، رمز ارز و غیره) مطمئن‌تر است؟
قبل از پاسخ دادن به این سوال شما از کسی که چنین مسئله‌ای در ذهن دارد می‌پرسم، شما از بازارهای مالی چه می‌دانید، آیا شما رابطه بین نفت، طلا و دلار را متوجه می‌شوید، آیا شما روانشناسی بازار و معامله‌گری را درک می‌کنید؟ آیا شما چیزی در مورد تحلیل تکنیکال می‌دانید و آیا شما مدیریت سرمایه و ریسک را متوجه می‌شود؟

همه بازارها خوب هستند ما بازار بدی نداریم. مردم ما در ایران این گونه هستند، تا چیزی در حال حرکت به سمت بالا هست به سمت آن هجوم می‌آوردند، مثلا زمانی که طلا در حال رشد است، به سمت طلا حرکت می‌کنند، اما سوال این است که چه چیزی باعث شده طلا بالا برود؟ قاعدتا رهبری بازارهای مالی نفت است و زمانی که نفت به سمت بالا حرکت می‌کند، مسلما طلا پشت سر آن حرکت خواهد کرد و طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن، شاهد حرکت مردم به سمت خود است.

در کل اگر کسی بگوید کدام بازار بهتر است؟ من می‌گویم همه بازار خوب هستند و آنچه که مهم این است، اینکه شما چه کسی هستید و شما چه علم و دانش داردید؟

*در ایران همیشه گفته می‌شود بهترین و بالاترین بازده را بازار مسکن دارد.
برای بررسی بازار مسکن باید نگاه ۵ ساله به آن داشت؛ این بازار بسیار نزدیک به مباحث ریاست جمهوری است، یعنی هر چهار سال یک بار خارج از بحث تورم، قیمت مسکن به یکباره حرکت می‌کند و  معمولا بنا به تجربه‌های دوران مختلف ریاست جمهوری، در دوران ریاست جمهوری برای ۴ساله دوم انفجار در مسکن رخ می‌دهد. مسکن برای دراز مدت خوب است اما برای کسی که اهل معامله‌گری در بازار مالی است این بازار پیشنهاد نمی‌شود.

*اگر ما به عنوان یک معامله‌گر بخواهیم درآمد روزانه یا هفتگی داشته باشیم کدام بازار را پیشنهاد می‌دهید؟
بازارهای مالی متعدد است؛ با این پیش فرض که اگر یک شخص تمام مباحث مربوط به بازارهای مالی مثل تحلیل تکنیکال و بنیادی و همچنین روانشناسی بازار را می‌داند بنده در چنین شرایطی اگر این شخص بخواهد در بحث معامله گری ورود پیدا کند  بازار غیر متمرکز "فارکس" را پیشنهاد می‌دهم چرا که این بازار جدا از اینکه به طور تقریبی روزانه ۵.۵ تیرلیون دلار گردش مالی دارد و می‌تواند به راحتی نوسانگیری کند.

به عبارت دیگر بنده بازار فارکس را برای کسی که تمایل به نوسانگیری روزانه دارد پیشنهاد می‌دهم، با این فرض که اطلاعات لازم در مورد این بازار را داشته و برای خود  مدیریت ریسک و سرمایه تعریف کرده باشد.

یک معاله گر باید بداند که عوامل تاثیر گذار بر قیمت نفت چیست؟ این عوامل خارج از بازارها مالی است و به روابط سیاسی کشورهای تولید کننده و کشورهای مصرف کننده بزرگ مثل چین، هند و آمریکا بستگی دارد

*الان که شما فارکس را به عنوان یک بازار برای نوسانگیری معرفی کردید نکاتی را که سرمایه‌گذار باید به آن توجه داشته باشد تا کال مارجین(از بین رفتن سرمایه) نشود، چیست؟
این سوال را می‌پرسم، شما فکر می‌کنند تحلیل تکنیکال چند درصد به سرمایه‌گذار کمک می‌کند؟ تنها ۱۰ درصد کار این بازار مربوط به مباحث تکنیکال می‌باشد و ۹۰ درصد آن روانشناسی بازار و روانشناسی معاله‌گری و همچنین  مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک است، یعنی ۹۰درصد خارج از بحث تکنیکال است.

برای درک بیشتر بنده یک مبحث را باز می‌کنم، فرض کنید شخص معامله‌گر فارکس یک معامله را باز کرده و با تکنیکال به این نتیجه رسیده که این معامله مناسب است، در این زمان این معامله گر باید برای انجام یک معامله درست، به موضوعات بنیادی بپردازد که در این راستا ما باید رابطه بین نفت، طلا، دلار و ارزهای رایج در جهان را بررسی کنیم.

 برای شروع کار ما می‌خواهیم به بخش کوچکی از مسئله همبستگی متقابل بین بازارهای مالی جهان بپردازیم و رابطه بین نفت، طلا، دلار و ارز رایج ببین کشورهای مختلف را بررسی کنیم.

بازار نفت یکی از اصلی ترین بازارهای مالی جهان است که در رابطه با سایر بازارها پیشرو است به گونه‌ای که تغییرات نفت باعث تحول در دیگر بازارها می‌شود و جالب این است که عکس این موضوع هم صادق نیست و این مسئله بررسی تحولات نفت را چندین برابر می‌کند، نا گفته نماد که تنها تا ۱۰ سال آینده نفت به عنوان لیدر بازارهای مالی جهان نقش ایفا می‌کند. یک معاله گر باید بداند که عوامل تاثیر گذار بر قیمت نفت چیست؟ این عوامل خارج از بازارها مالی است و به روابط سیاسی کشورهای تولید کننده و کشورهای مصرف کننده بزرگ مثل چین، هند و آمریکا بستگی دارد در نتیجه کسی که قصد سرمایه‌گذاری روی طلا یا دلار آمریکا  و یا قصد معامله‌گری بر روی جفت ارز  و غیره را دارد، جدا از بحث تکنیکال باید روند نفت را بررسی کند.

 بر اثر گران شدن نفت سهام بسیاری از کشورهای و ارزهای رایج ضربه می‌بینند، از این بین می‌توان به سهام شرکت‌های خودروسازی اشاره کنیم که نفت از فاکتور تاثیر گذار بر قیمت آن‌ها است. علاوه بر آن با گران شدن نفت ارز رایج کشورهای که مصرف کننده بزرگ نفت هستند دچار تزلزل می‌شوند و باعث ضعف ارز رایج آن کشور می‌گردد، به عنوان مثال، ین ژاپن و دلار آمریکا در اثر گران شدن قیمت نفت دچار افت می‌شوند.

بر عکس دلار آمریکا و ین ژاپن، دلار کانادا با افزایش ارزش نفت قوی‌تر می‌شود چرا که کانادا از صادر کنندگان نفت است

در این شرایط اگر یک معامله گر بخواهد روی دلار معامله باز کند، بعد از تحلیل تکنیکال باید  شرایط نفتو تاثیرگذاری آن را مد نظر قرار دهد، مثلا  فردی با تحلیل تکنیکال به این نتیجه رسیده که بازار (فارکس) می‌خواهد بر روی معاملات دلار بر گردد اما این اتفاق رخ نمی‌دهد در نتیجه فرد، کارگزاری را مشکل این موضع می‌داند و بعد از یک مدت که این اتفاق تکرار شد، پلن معاملاتی خود را تغییر می‌دهد و فکر می‌کند مشکل خارج از داستان است در حالی که باید به مسائل بنیادی از جمله روند قیمت نفت توجه داشته باشد بنابراین این فرد باید مسائل روانشناسی و بنیادی را بررسی کند.

*امکان دارد برای روشن‌تر شدن موضوع چند مثال در مورد تاثیرات قیمت نفت بر ارز رایج کشورهای بزنید؟
بله؛ آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت، اقتصادی به شدت حساس در برابر نفت دارد و این تغییر و تحول در نفت  در ارز رایج این کشور تاثیر گذار است، برای مثال بعد از طوفان کاترینا که در آمریکا اتفاق افتاد، اثرات مخربی بر پالایشگاه کلیدی این کشور وارد کرد و قیمت نفت افزایش پیدا کرد و ما دیدم که متاثر از قیمت نفت، دلار داشت حرکت می‌کرد(نفت به سمت بالا و دلار به سمت پایین).

 ژاپن، ۹۸ درصد از نفت خود را خارج از مرزها خودش تامین می‌کند و این نشان می‌دهد اقتصاد به شدت حساس نسبت به نفت دارد و هر گونه تغییر در نفت اقتصاد آن را تحت شعاع قرار می‌دهد و تغییرات قیمت نفت سبب تغییر ین این کشور خواهد شد.

اما بر عکس دلار آمریکا و ین ژاپن، دلار کانادا با افزایش ارزش نفت قوی‌تر می‌شود چرا که کانادا از صادر کنندگان نفت است، در نتیجه فردی که دلار کانادا را ترید می‌کند بعد از مباحث تکنیکال باید روانشناسی بازار و مباحث بنیادی را بررسی کند و صرفا به تکنیکال اکتفا نکند.

کد خبر: ۸۰٬۰۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha