۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تا قبل از انتخابات ۱۴۰۰ اتفاق خاصی در بورس رخ نخواهد داد
نظر متفاوت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

تا قبل از انتخابات ۱۴۰۰ اتفاق خاصی در بورس رخ نخواهد داد

کارشناس بازار سرمایه می گوید: در سال جدید بعید می دانم تا زمان برگزاری انتخابات اتفاق خاصی رخ دهد اما بعد از خرداد ۱۴۰۰ تمام عوامل به روابط سیاسی مربوط است.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: سعید کرداری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار «بازار» بورس را در سال ۹۹ بررسی می کند: درمورد بورس در سال ۹۹ می توان با یادآوری سال های قبل تشریح کرد. در سال ۹۷ استارت افزایش نرخ دلار خورده شد که یک محرک اصلی برای بازار سرمایه بود. ازطرفی شرایط سیاسی و انتظارات تورمی که پیش آمد نیز در سال ۹۷ به ۹۸ و درنهایت ۹۹ به اوج خود رسید.

وی افزود: مسلما مردم یکسری سیگنال هایی را قبل از آغاز سال ۹۹ درمورد بورس گرفته بودند و با توجه به اینکه سال ۹۹ بازار بورس همه گیر شد ورئیس جمهور نیز با بیان اینکه همه چیز خود را به بورس بسپارید سیگنالی قوی بین مردم مخابره کرد، مردم برای ورود به این بازار سر و دست شکاندند تا سودهای چند صدردرصدی نصیبشان شود.

کرداری ادامه داد: می توان چند نکته را درمورد جهش قیمت ها بیان کرد. یکی که در تمام بازارهای مالی نیز شاهد آن بوده ایم؛ بحث نقدینگی است که در تحریم ها سری دوم از طرف ترامپ شاهد کمبود فروش نفت و افزایش پایه پولی بودیم که منجر به رشد نقدینگی شد و این مسئله در سه سال اخیر شدت گرفت. همین اتفاق باعث آزادشدن فنر نرخ دلار شد و به تبع تمام بازارها از این موضوع متاثر شدند.

قیمت هایی که در رنج جذابیت بودند، باتوجه به نرخ دلار و توافقاتی که در حوزه سیاسی به زودی انجام نخواهد شد، فروش شرکت هایی که فروش خوبی دارند در محدوده p به e های ۸ تا ۱۰ بسیار جذاب خواهند بود

افزایش نقدینگی، عامل اصلی رشد نرخ دلار و قیمت سهم ها
این کارشناس معتقد است که با این اوصاف مهم عامل را می توان نقدینگی دانست که در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و این نقدینگی باعث فشرشدن نرخ دلار شد. بازار بورس نیز همواره در سال های اخیر از رشد نقدینگی سودهای عجیب و غریب و بازدهی های خوبی داد و در نیمه نخست سال ۹۹ نیز به اوج خود رسید.

او تاکید کرد: بنابراین زمانی که نرخ بهره بین بانکی از ۲۰ درصد به ۱۵ درصد در اوایل سال ۹۹ کاهش یافت پول ها از سپرده های بانکی خارج شد و به سمت بازاری که از سال ۹۷ و ۹۸ بیشترین بازدهی را داشته حرکت کند.

کرداری گفت: همین مسئله منجر به رشد شدید شاخص بورس شد. طبق آمار موجود باتوجه به سهامداران سهام عدالت حدود ۵۰ میلیون نفر به بورس وارد شدند و در بازار سرمایه حجم زیادی از سهامداران حقیقی را دیدیم.

تحلیلگر بورس ابرازکرد: بنابراین مردمی که در خردادماه و تیرماه به امید اخذ سودهای بالا به بورس وارد شدند اما زمانی که مردادماه یک سینگالی تحت عنوان نرخ بهره از سوی بانک مرکزی صادر شد و زمزمه افزایش نرخ بهره شنیده شد و گفتند که قیمت ها درتمام بازارها باید کاهش پیدا کند، اولین بازاری که واکنش نشان داد به واسطه ورود حجم زیادی از نقدینگی، بورس بود.

در سال جدید بعید می دانیم تا زمان برگزاری انتخابات اتفاق خاصی رخ دهد اما بعد از خرداد ۱۴۰۰ تمام عوامل به روابط سیاسی مربوط است. اگر نرخ دلار به زیر ۲۰ هزارتومان برسد که بعید است، شاخص به محدوده ۱ میلیون و ۱۰۰ هزارواحد ریزش خواهد داشت اما اگر این اتفاق نیفتد شاخص ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار را به راحتی فتح کنیم

وی می گوید که همین امر باعث شد تا روزهای پایانی سال ۹۹ نیز شاهد کاهش قیمت ها و خروج پول افرادی که به امید سودهای بالایی به بورس وارد شدند، باشیم. البته که این افراد حق داشتند زیرا حقوقی های بازار نقش نوسانگیر را بازی می کردند و در نرخ بالا فروشنده بودند و درنرخ پاییم خریدار. این رویه باعث روند نزولی بازار در ۸ ماه اخیر شد و پول های زیادی از بورس خارج شد.

کارشناس بازار سهام افزود: اما این اواخر بازار کمی حالت معقول به خود گرفت و نوسانات مثبت بر بورس چیره شد. زیرا بسیاری از پول ها خارج شده بود و دیگر توانی برای فروش باقی نمانده بود و تقاضا بیشتر از عرضه بود و همین مسئله باعث شده بود که بازار مثبت شود.

کرداری تشریح کرد: قیمت هایی که در رنج جذابیت بودند، باتوجه به نرخ دلار و توافقاتی که در حوزه سیاسی به زودی انجام نخواهد شد، فروش شرکت هایی که فروش خوبی دارند در محدوده p به e های ۸ تا ۱۰ بسیار جذاب خواهند بود. همانطور که دیدیم شرکت هایی که p به e کمتر از این رقم داشتند همگی صف خرید شدند تا اینکه قیمت هایشان به همین محدوده رسیده است.

او ضمن پیش بینی سال آتی روند بازار سهام عنوان کرد: در سال جدید بعید می دانم تا زمان برگزاری انتخابات اتفاق خاصی رخ دهد اما بعد از خرداد ۱۴۰۰ تمام عوامل به روابط سیاسی مربوط است. اگر نرخ دلار به زیر ۲۰ هزارتومان برسد که بعید است، شاخص به محدوده ۱ میلیون و ۱۰۰ هزارواحد ریزش خواهد داشت اما اگر این اتفاق نیفتد شاخص ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار را به راحتی فتح کنیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهارمی کند که درمجموع فروش شرکت ها باتوجه به اینکه سال ۹۹ برایشان خوب بود، سال ۱۴۰۰ را از سود نقدی مجامع و سود پیش بینی شده مجامع، سود خوبی به دست می آورند.

کرداری درانتها یادآورشد: حس می کنم که فضای بهتری در بازار دیده شود از منفی بودن های ممتد رهایی پیدا کنیم و من روند متعادل و رو به بالا را برای بورس سال ۱۴۰۰ فارغ از هراتفاقی پیش بینی می کنم و به نظرم فرصت های بسیار خوبی را به ویژه صنایع بنیادی تر مانند فولاد، پتروشیمی متصور هستم. البته اگر روابط سیاسی روند مثبتی را طی کند گروه بانکی ها نیز با اقبال خوبی روبرو خواهند شد.

کد خبر: ۸۰٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha