۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
درآمدی پایدار با برق خورشیدی؛ ۸۰۰ نیروگاه در «جهاد روشنایی» اصفهان راه‌اندازی می‎‌شود
گزارش بازار؛

درآمدی پایدار با برق خورشیدی؛ ۸۰۰ نیروگاه در «جهاد روشنایی» اصفهان راه‌اندازی می‎‌شود

اصفهان- برق تولید شده از انرژی خورشید درآمدی پایدار و در دسترس برای همه اقشار جامعه است که طی سال‌های گذشته مورد غفلت بوده است.

بازار؛ گروه استان ها: انرژی خورشیدی در دسترس‌ترین انرژی تجدیدپذیر جهان هستی است و می‌توانیم از این انرژی بهره برداری‌های زیادی داشته باشیم.

از سویی دیگر باید توجه داشت که استفاده از انرژی خورشیدی هیچ عارضه زیست محیطی نداشته و می‌تواند به حفظ محیط زیست، منابع آبی و سوخت‌های فسیلی کمک قابل توجهی داشته باشد.

مشارکت همه اقشار برای استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق نیز از دیگر مزایای این صنعت نوپا در کشور است که در این راستا نهادهای حمایتی از اقشار محروم جامعه نیز ورود کرده تا ظرفیتی ایجاد شود که با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی بر بام منازل درآمدی پایدار برای این خانواده‌ها ایجاد کند.

چشم انداز استفاده از این انرژی در کشور ما نیز همانند سایر کشورهای توسعه یافته از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده به گونه‌ای که دولت در برنامه پنجم توسعه برنامه‌ریزی لازم را صورت داده لذا با توجه به سیاست‌های جهانی توسعه این انرژی‌ها در کشور ما به منظور حل مشکلات و ایجاد اشتغال اجتناب ناپذیر خواهد بود بررسی‌های صورت گرفته در این رابطه حاکی از این بوده که توسعه استفاده از انرژی‌های نو می‌تواند نقش بسزایی در افزایش درجه امنیت سیستم انرژی کشور ایفا کند.

تولید ۱۰ مگاوات برق در اصفهان توسط انرژی خورشیدی
در این ارتباط مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق استان اصفهان از فعالیت نیروگاه پشت بامی ۱۰ مگاواتی در استان اصفهان خبر می‌دهد و به خبرنگار بازار می‌گوید:‌ علاوه بر این ظرفیت ۳.۶ نیروگاه مگاواتی بزرگ داریم و یک نیروگاه یک مگاواتی نیز در استان به صورت خود تامین ادارات فعالیت دارد.

مهدی ثقفی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی اصفهان در شهرستان‌های کاشان، شهرضا و مبارکه دایر شده است، می‌افزاید: برای راه‌اندازی هر یک مگاوات نیروگاه خورشیدی به ۱۰ هزار متر مربع فضا نیاز داریم.

او با بیان اینکه سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه‌اندازی نیروگاه برای تولید هر کیلووات برق در نیروگاه خورشیدی را ۱۵ میلیون تومان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: در این زمینه حمایت دولت از سرمایه‌گذاران در بخش نیروگاه‌های خورشیدی خرید تضمینی برق تولیدی آنها به مدت ۲۰ سال و ۱۰ برابر قیمت برق مصرفی هر خانوار است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق استان اصفهان با بیان اینکه شرکت بر تسهیلات ویژه راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی را ندارد، می‌افزاید: اما برای این امر با رایزنی با بانک‌ها برای متقاضیان اجرای این طرح تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

راه‌اندازی ۷۰۰ نیروگاه خورشیدی در اصفهان
او با بیان اینه بیشترین نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی در اصفهان در کاشان، خور و بیابانک راه‌اندازی شده است، ادامه می‌دهد: تاکنون در مجموع ۷۰۰ نیروگاه خورشیدی در استان راه‌اندازی شده است و به دنبال توسعه این نیروگاه‌ها هستیم.

ثقفی با بیان اینکه اصفهان در بین شرکت‌های توزیع کل کشور از نظر نیروگاه‌های پشت بامی از نظر ظرفیت نصب شده در رتبه اول کشور است، می‌افزاید: در این زمینه تاکنون ۳۳۰ نیروگاه پشت بامی در اصفهان راه‌اندازی شده است.

بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی اصفهان در شهرستان‌های کاشان، شهرضا و مبارکه دایر شده است، برای راه‌اندازی هر یک مگاوات نیروگاه خورشیدی به ۱۰ هزار متر مربع فضا نیاز داریم

او با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس قرار بود در بودجه امسال ۱۰۰ هزار فقره وام با سود چهار درصد برای محرومان برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در نظر گرفته شده بود، ابراز می‌کند:  متاسفانه در ۹ ماه اول سال اجرایی نشد اما در سه ماه اخیر بودجه اختصاص داده شد که ۱۰ هزار سهم بود و ۸۰۰ سهم به استان اصفهان تعلق گرفت.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق استان اصفهان با بیان اینکه این ۸۰۰ فقره تسهیلات در اختیار بسیج سازندگی قرار گرفته است، افزود: بسیج سازندگی افراد واجد شرایط برای اجرای این طرح را شناسایی و برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌کند.

امکان راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در همه شهرهای استان وجود دارد
او با تاکید بر اینکه امکان اجرای طرح نیروگاه های خورشیدی خانگی در همه جای استان اصفهان وجود دارد، ابراز می‌کند: سردسیر و یا گرمسیر بودن آب و هوا در این زمینه تاثیری ندارد.

همچنین در این ارتباط رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان با بیان اینکه طرح تجهیز منزل مسکونی محرومان به نیروگاه خورشیدی در این استان در دستور کار است، به خبرنگار بازار می‌گوید: این طرح با عنوان «جهاد روشنایی» در این استان کلید خورده و تاکنون ظرفیت احداث ۸۰۰ نیروگاه تولید برق خورشیدی خانگی فراهم شده است.

سرهنگ حسن عجمی با بیان اینکه با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی علاوه بر اشتغال زایی و ایجاد درآمد پایدار، موضوع پدافند غیرعامل و تأمین منبع تولید برق نیز مدنظر قرار دارد، ادامه می‌دهد: تاکنون ۹۰۰ خانواده محروم در این زمینه شناسایی شده است.

راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی علاوه بر اشتغال زایی و ایجاد درآمد پایدار، موضوع پدافند غیرعامل و تأمین منبع تولید برق نیز مدنظر قرار دارد

او با بیان اینکه برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی بر بام منازل پس از بازدید از منازل مسکونی این افراد نیازمند برای دریافت تسهیلات به پنج بانک عامل معرفی می‌شوند، می‌افزاید: برای هر کدام ۵۰ میلیون تومان وام برای نصب پنل‌های خورشیدی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان می‌افزاید: برای این امر ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بانک‌های عامل قرار گرفته است.

کد خبر: ۷۹٬۹۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha