۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
سال کم بارشی داریم| تابستان سختی در پیش است
مدیر عامل آبفای کشور:

سال کم بارشی داریم| تابستان سختی در پیش است

جانباز، مدیر عامل آبفای کشور گفت: بیش از ۱۴۰۰ شهر در کشور وجود دارد که به همه آن‌ها خدمات رسانی می‌کنیم و از این تعداد در ۳۰۰ شهر طرح فاضلاب اجرا می‌شود.

به گزارش بازار، حمیدرضا جانباز در حاشیه امضای تفاهم نامه احداث تاسیسات فاضلاب ۲۵ روستای استان اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح‌های فاضلاب دیر شروع شد و با محدودیت منابع مالی نیز مواجه است، افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته هدف گذاری کردیم که در گام نخست، مناطق پرجمعیت در اولویت قرار گیرند بنابراین در حال حاضر بیش از ۵۲ درصد جمعیت شهری از خدمات جمع آوری فاضلاب بهره‌مند شدند که تلاش می‌کنیم با تکمیل طرح‌ها این رقم به ۶۰ درصد برسد.

وی گفت: بیش از ۶۰ درصد آب تحویل داده شده به شرکت‌های آب و فاضلاب شهری تبدیل به پساب می‌شود که تلاش می‌کنیم با استفاده از امکانات شهری این فرصت را برای روستاها نیز بوجود آوریم و روستاهایی را که بالادست منابع تامین آب زیرزمینی و سطحی هستند در اولویت قرار می‌گیرند.

جانباز افزود: با پیگیری و مساعدت دولت و درج در لایحه بودجه و کمیسیون تلفیق، این اجازه به شرکت‌های آب و فاضلاب داده شد که حداکثر تا ۱۰ درصد از منابع درآمدی خود در شهرها را برای زیرساخت روستاها اختصاص دهند.

وی گفت: به نظر می‌رسد در مدت زمان کوتاهی شاهد جهش در آبرسانی روستاهای اطراف شهرها همچنین اجرای طرح‌های فاضلاب روستاهای دارای اولویت باشیم.
مدیر عامل آبفای کشور افزود: در مناطقی که متقاضی بخش صنعت و کشاورزی وجود دارد حتما در طرح بازچرخانی پساب از بخش خصوصی استفاده می‌شود و در سایر مناطق متکی به پیوست قانون بودجه هستیم.

جانباز با اشاره به اینکه بعد از یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی سرعت خدمات رسانی به هموطنان روستایی بیشتر شده است، گفت: در گام نخست در بخش آبرسانی خدمات مناسب تری ارایه کنیم.

وی همچنین به تفاهم نامه امروز برای ساخت تاسیسات فاضلاب ۲۵ روستا در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: در حوزه آبریز زاینده رود مانند بخش زیادی از مرکز فلات ایران دچار کمبود آب هستیم که سیاست وزارت نیرو از سال‌های قبل جایگزینی پساب تصفیه شده با آب شرب بوده به خصوص در استان اصفهان که در این امر پیشگام است.

جانباز با اشاره به اینکه طرح‌های بیع متقابل سرمایه گذار بخش خصوصی را ترغیب می‌کند که در این حوزه سرمایه گذاری کند و زیرساخت‌های فاضلاب ایجاد شود، گفت: تا الان بیشتر بخش شهری از این طرح‌ها استفاده کرده اند، اما امروز ۲۵ روستا در استان اصفهان با امضای تفاهم نامه در قالب بیع متقابل از شبکه‌های مدرن جمع آوری پساب بهره مند می‌شوند که با این اقدام میزان اتکا به آب زاینده رود به حداقل می‌رسد.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم این اتفاق در سایر نقاط کشور چه در روستاها و شهرها رخ دهد.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور گفت: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی سال کم بارشی داریم براین اساس تابستان سختی در پیش است.

حمیدرضا جانباز در حاشیه امضای تفاهم نامه احداث تاسیسات فاضلاب ۲۵ روستای استان اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: تعداد شهرهای دارای تنش آبی در تابستان سال جاری ۱۷۴ شهر بود که این تعداد به دلیل کمی بارش در تابستان ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد.

وی گفت: در پایان هر سال سعی می‌کنیم آماری از میزان بارش باتوجه به آمارهای سازمان هواشناسی اعلام کنیم که در حال حاضر در برخی از حوزه‌های آبریز بیش از ۴۰ درصد کاهش بارش به ثبت رسیده مانند استان سیستان و بلوچستان که کمتر از ۱۰ میلی متر بارش در آن استان ثبت شده است که این بارش‌ها موثر نیستند.

جانباز افزود: در جلسات پایداری آب شرب شهرها و روستاها که از بهمن ماه آغاز شده است حوزه‌هایی که دچار کمبود بارش و کمبود آب هستند شناسایی و برنامه مدون برای مقابله با کمبود آب و افزایش تاب آوری در تاسیسات تدوین شده است.

وی گفت: امیدواریم بارش‌های بهاره خوبی داشته باشیم، اما آمارهای دقیق‌تر از بارش‌های بهاره را بعدا اعلام خواهیم کرد.

مدیر عامل آبفای کشور افزود: براساس بدترین سناریو، تصمیم گیری می‌کنیم و پیش فرض ما این است که اگر بارش بهاره نداشته باشیم چه شیوه‌ای برای تامین آب شرب در پیش بگیریم که این برنامه‌ها تدوین شده و قبل از پایان فروردین براساس سناریوی بدبینانه منتشر می‌شود.

جانباز گفت: تلاش می‌کنیم کمترین قطعی آب را در تابستان ۱۴۰۰ داشته باشیم.

وی همچنین درباره اجرای طرح‌های جمع آوری و بازچرخانی فاضلاب اهواز افزود: یکی از نقاطی که باید طرح‌های فاضلاب انجام شود استان خوزستان است که این موضوع در دستورکار وزارت نیروست تا با بازچرخانی فاضلاب از آب به دست آمده در صنعت استفاده شود و برای تامین آب شرب از آب رودخانه‌ها بهره گیریم.

کد خبر: ۷۹٬۹۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha