۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
آیا بورس در نوروز ۱۴۰۰ سبز می‌شود؟ |بازگشت امید به بازار
تحلیل هفتگی بورس؛

آیا بورس در نوروز ۱۴۰۰ سبز می‌شود؟ |بازگشت امید به بازار

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه معاملات بازار در هفته آخر اسفند نور امید را در دل سهامداران روشن کرد، تصریح کرد: بورس در نوروز ۱۴۰۰ می‌تواند رو به رشد حرکت کند.

فاطمه میرزایی؛ بازار پرونده بورس تهران در سال ۹۹ نیز بسته شد و شاخص کل سهام با ثبت رشد ۱۵۵ درصدی صدرنشین بازارهای دارایی شد و پیش از این هم بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان از این خبر داده بودند که این بازار بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است زیرا می‌تواند سود زیادی را برای سهامداران خود داشته باشد.

بازار سرمایه در شرایطی به استقبال سال ۱۴۰۰ می‌رود که در طول سال ۹۹ فراز و نشیب‌های گوناگونی را پشت سر گذاشت و لطف سیل خروشان نقدینگی در ابتدا افزایش قابل توجه و سپس سقوط غیرمنتظره را تجربه کرد. در طول این سال عوامل متعددی نظیر قیمت‌گذاری دستوری، مداخله در میزان عرضه و تقاضا و نامتقارن کردن دامنه نوسان در کنار تضعیف عرضه‌های اولیه از جمله عوامل مهمی بود که توانست چهره بازار سرمایه را در سال ۹۹ دگرگون کند.

از طرف دیگر افت قیمت و مشکلات فروش سهام عدالت در کنار نارسایی‌های ناشی از بهبود نیافتن زیرساخت‌ها سبب شد تا ضعف حکمرانی در بازار سرمایه بیش از سال‌های قبل به چشم بیاید.

در هفته‌ای هم که گذشت، شاهد حمایت دوباره سهامداران حقوقی از بازار سرمایه بودیم به طوری که باز هم پول به بازار سرمایه تزریق شد و سهامداران حقیقی بیشتری برای خرید سهم‌های بیشتر به بازار روی آوردند و در این میان، عوامل بنیادی دیگر از جمله بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها، بی ثباتی و رکود بازارهای موازی مانند ارز، مسکن و خودرو و همچنین پایین بودن قیمت سهم‌ها در بازار سرمایه باعث شده است که باز هم امید در بازار سرمایه به وجود بیاید.

یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه و مدیر اسبق روابط عمومی سازمان بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات هفته گذشته در این بازار گفت: سال ۹۹ به گونه‌ای به اتمام رسید که یک احساس بهتری در سهامداران و سرمایه‌گذاران ایجاد شد و طبق پیش‌بینی‌هایی که از دو هفته پیش شده بود، امسال بازار سرمایه به گونه‌ای به کار خود پایان داد که سرمایه‌گذاران نسبت به سال ۱۴۰۰ امیدواری بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شرایط بازار در سال ۱۴۰۰ تقریباً رو به رشد خواهد بود، تصریح کرد: این وضعیت رو به رشد انفجاری و هیجانی نخواهد بود و رشدهای چشمگیر ۱۰ تا ۱۵ درصدی در مدت‌زمان کوتاه در بازار نخواهیم دید و به نظر می‌رسد تحلیل در بازار عمق بیشتری پیدا خواهد کرد چراکه سهامداران با توجه به اتفاقات سال ۹۹ بینش بیشتر و تدبیر بیشتری به بازار وارد می‌شوند بنابراین، می‌توان گفت که بازار در سال ۱۴۰۰، بر اساس یک منطق و با شیبی ملایم رو به رشد حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت سال آینده بورس مطرح کرد: شرایط بازار سرمایه به عوامل زیادی مانند توافق ایران و غرب سر مواضع هسته‌ای و همچنین اقتصادی و علاوه بر آن، واکسناسیون علیه کرونا دارد که در صورت انجام واکسیناسیون، افق‌های روشنی در برابر اقتصاد خواهد بود و سهم‌های بزرگ زیادی در بازار رشد خواهند کرد، اما در غیر این صورت، با افزایش قیمت دلار، دیگر صنایع این بازار افزایش قیمت خواهند داشت و به طور کلی، باید گفت که بازار رو به رشد حرکت خواهد کرد.

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: با اتفاقی که در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه در بازار سرمایه افتاد، می‌توان اذعان کرد که یک جو از امید نسبت به آینده در بازار اتفاق افتاده و برخی از سرمایه‌گذاران به کارهای دیگر می‌پردازند؛ هرچند عید مانند سال‌های گذشته نیست و از آن رو که کشور هنوز درگیر ویروس کرونا است، پیش‌بینی می‌شود، بازار سرمایه با نوسان کم و با شیبی ملایم، این روند رشدی ادامه داشته باشد و ممکن است بازار با رقم‌های کمتری رشد کند.

کد خبر: ۷۹٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha