۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
شرایط نامساعد مرغ و شکر در شاهرود؛ مانع‌گذاری تعزیرات به جای نظارت
بازار گزارش می‌دهد؛

شرایط نامساعد مرغ و شکر در شاهرود؛ مانع‌گذاری تعزیرات به جای نظارت

شاهرود- کمبود مرغ و شکر این روزها سبب شده تا مردم در صف‌های طولانی گرفتار شوند و در نهایت یک عدد مرغ و یا یک کیلوگرم شکر را از فروشگاه‌ها تحویل بگیرند آن هم در این شرایط کرونایی.

بازار، گروه استان‌ها: کمبود شکر و مرغ و برخی دیگر از اقلام مورد نیاز مردم در شب عید شرایط را برای مردم شهرستان شاهرود دشوار کرده است. اوضاع در این شرایط کرونایی اصلاً خوب نیست و مردم باید ساعت‌ها در صف‌هایی بایستند که در نهایت یک کیلوگرم شکر و یا یک عدد مرغ را تحویل بگیرند.

استانداری و صنعت معدن می‌گویند کمبودی نیست اما این مرغ‌ها چه می‌شود که به دست مردم نمی‌رسد؟ رئیس صنعت معدن شاهرود معتقد است که وقتی شکرهای احتکار شده تحویل تعزیرات می‌شود در انبارهای این اداره محبوس شده و بین مردم توزیع نمی‌شود و این خود یک عاملی است که سبب می‌شود تا این اقلام با کمبود مواجه شوند.

شرایط آنقدر بد است که این روزها مردم برای گرفتن اقلامی مانند مرغ و شکر باید در صف‌های طولانی بایستند. در شهرستان شاهرود مافیای مرغ در دست دو فروشنده بود که مرغ‌ها را کیلویی ۲۰ هزار تومانی خریده آن‌ها را قطعه قطعه می‌کردند تا کیلویی ۴۵ هزار تومان می‌فروختند دولت اما در برابر این تصمیم ایستاد و قطعه فروشی مرغ را ممنوع کرد اما هنوز هم مرغ کم است. بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد که همین افراد که مافیای مرغ در دستانشان است، مرغ‌ها را انبار کرده و حاضر هستند به بیابان بریزند اما به مردم ندهند تا دولت دوباره تکه فروشی مرغ را رواج دهد و بتوانند سود بیشتری کنند.

شکرهایی که در دست تعزیرات هستند
یک مطلع از مسائل شهرستان شاهرود می‌گوید: این مرغ فروشان در همین پنج سال اخیر صاحب آپارتمان و خودروی شاسی بلند شدند، این دو فرد حتی برند مغازه شان را اجاره هم می‌دهند اما دست از دلال بازی بر نمی‌آورند عجیب‌تر اینکه نهادهای نظارتی و امنیتی به خوبی از موضوع آگاهی دارند اما عزمی برای ورود به ماجرا نیست.

بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد که همین افراد که مافیای مرغ در دستانشان است، مرغ‌ها را انبار کرده و حاضر هستند به بیابان بریزند اما به مردم ندهند تا دولت دوباره تکه فروشی مرغ را رواج دهد و بتوانند سود بیشتری کنند

این فرد مطلع که نام خود را نمی‌گوید، می‌افزاید: جالب اینجاست که اگر من نام و نام خانوادگی‌ام را بگویم امکان اینکه با من برخورد شود بیشتر است تا با دلالانی که همه شهر آنها را می‌شناسند از سوی دیگر چرا وقتی تعزیرات حکومتی شکرهای احتکار شده را می‌گیرد آنها را پس نمی‌دهد؟ نکند رئیس اداره تعزیرات شاهرود که بومی این شهرستان هم نیست قرار است این شکرها را به شهر زادگاه خودش بفرستد؟ چرا نهادهای امنیتی مانند اطلاعات سپاه به انبار تعزیرات سری نمی‌زنند؟

وی افزود: این افراد که مافیای مرغ دارند حالا که می‌بینند راه سو استفاده هایشان بسته شده کارگرهای خودشان را به مرخصی فرستاده‌اند و چند فیلم بردار و عکاس از رسانه‌ها را با خود همراه کرده‌اند که مردم ببینید ما ورشکسته شده‌ایم! در حالی که تمام این‌ها فیلم برای مظلوم نمایی این افراد است که خون مردم را در شیشه کرده‌اند. مرغ قطعه بندی ممنوع شده و این کارخانه‌ها حالا پول کارگرانشان را از آن همه سو استفاده‌ای که از مردم کرده‌اند پرداخت کنند.

شرایط نامساعد مرغ و شکر در شاهرود؛ مانع‌گذاری تعزیرات به جای نظارت

عدد کشتار مرغ بالا رفت
صحبت‌های رئیس صمت شاهرود اما بازگو کننده بسیاری حقایق تلخ است امیر بشیری با بیان اینکه برنامه‌ای در راستای تأمین مرغ مورد نیاز شهرستان در اداره صمت وجود دارد، گفت: بر اساس تصمیمات تنظیم بازار، اداره صمت متعهد به توزیع روزانه ۱۸ تن گوشت مرغ گرم در بازار است که با توجه به مراجعه مردم به مراکز فروش مرغ، مقدار کشتار روزانه خود را به ۱۹ تن و ۸۰۰ رساندیم در صورتی که در اعیاد و مناسبت‌ها تا کنون سابقه این میزان از توزیع مرغ را نداشته ایم، اما متأسفانه بازهم روزانه با اتمام مرغ تنظیم بازار در همان ساعات اولیه صبح مواجه هستیم.

بشیری با اشاره به اینکه مصرف مرغ در روزهای عادی بین ۸ تا ۱۰ تن بوده و ما در بازار مرغ با یک رغبت خرید چشم گیر توسط مردم رو به رو هستیم، افزود: همینطور که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم عدد کشتار را بالا می‌بریم تا پاسخ گوی نیاز مردم باشیم و به دلیل اینکه در ساعات پایانی روز قفسه‌های مرغ فروشان خالی از مرغ نباشد و مردم احساس نگرانی نکنند علاوه بر این ۱۹ تن مرغ، عصرها روزانه ۷ تن هم مرغ منجمد برای تأمین مایحتاج مردم در یکی از فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی منتخب توزیع می‌کنیم.

بر اساس تصمیمات تنظیم بازا، اداره صمت متعهد به توزیع روزانه ۱۸ تن گوشت مرغ گرم در بازار است

وی تنها دلیل اتمام مرغ تنظیم بازار در همان ساعات اولیه توزیع را رغبت خرید مردم و احساس نگرانی آنها در رابطه با کمبود مرغ دانست و تصریح کرد: اداره صمت جهت تأمین و توزیع مرغ گرم در تعطیلات نوروزی به واسطه تمهیداتی که در نظر گرفته شده این اطمینان خاطر را به مردم خواهد داد که قفسه هیچ واحدی خالی از مرغ گرم و منجمد نخواهد بود و با توجه به ذخایر خوب جوجه‌ریزی و تولید مرغ در سطح شهرستان تعطیلی در بحث کشتار این محصول نخواهیم داشت و به مردم قول خواهیم داد تا عدد توزیع را بالاتر از رقم فعلی ببریم.

کمک به بهبود شرایط
رئیس صنعت معدن و تجارات شاهرود با بیان اینکه با توجه به نامه سازمان دامپزشکی کشور در تاریخ ۲۰ بهمن ماه سال جاری و مجدداً نامه وزیر جهاد کشاورزی نسبت به ممنوعیت قطعه بندی گوشت مرغ در کشتارگاه‌ها خاطر نشان کرد: به منظور تأمین کافی مرغ مورد نیاز مصرف کننده و الزام رعایت قیمت مصوب تا اطلاع ثانوی از قطعه بندی مرغ جلوگیری و فروش آن ممنوع اعلام شد بنا به این دستور سازمان صمت موظف است بعد از ابلاغ در راستای کمک به کنترل و اصلاح بازار از این دستور پیروی کند و با توجه به تصمیم وزارت خانه با فروش هر نوع مرغ قطعه بندی در سطح شهرستان برخورد و به قیمت مصوب آن را توزیع کند که خوشبختانه تا کنون چنین موردی گزارش نشده است.

بشیری با بیان اینکه رسانه‌ها برای همراهی و کمک به بهبود وضعیت بازار مرغ باید صدای ما را به مردم برسانند و به آنها اطمینان دهند که مرغ به اندازه نیاز مردم است و خواهد بود چرا که ما میزان توزیع را به دو برابر نیاز مصرفی رسانده‌ایم، ابراز داشت: اداره صمت به نوبه خود از واحدهای فروش برای همکاری و اجرای این تصمیم کشوری قدر دانی نموده و خواستاریم تا عادی شدن بازار مرغ و رفع نگرانی مردم صبر پیشه کنند چرا که سفره مردم و تأمین مایحتاج آنها برای همه ما در اولویت است.

به منظور تأمین کافی مرغ مورد نیاز مصرف کننده و الزام رعایت قیمت مصوب تا اطلاع ثانوی از قطعه بندی مرغ جلوگیری و فروش آن ممنوع اعلام شد

وی درباره شکر نیز گفت: مقادیر بسیاری شکر در بهمن ماه طی گشت‌های مختلفی در سطح شهرستان کشف شده است اما این شکرها که تمام آنها را نیز بنده فیلم برداری و سند گذاری کرده ام در درون تعزیرات قرار دارند و توزیع نمی‌شوند مدت‌ها است که این شکر حبس شده در حالی که می‌تواند مشکل مردم را رفع کند.

هنوز احتکار شکر ثابت نشده است!
حسین سعدالدین رئیس تعزیرات حکومتی شاهرود با تایید اینکه ۲۰۳ تن شکر در شاهرود در تاریخ ۲۰ بهمن ماه سال جاری توسط نیروی بسیج، سپاه ناحیه شاهرود کشف و ضبط شده، گفت: پرونده در تاریخ یکم اسفند ماه سال ۹۹ در اداره تعزیرات تشکیل، متهم احضار و اداره تعزیرات در حال رسیدگی به مدارک مستند ارائه داده شده توسط متهم است تا در اسرع وقت برای آن رأی صادر شود.

وی با بیان اینکه پرونده شکر کشف شده در حال حاضر به ظن احتکار بوده و محرز بودن آن هنوز به اثبات نرسیده است، افزود: زمانی می‌توانیم رای احتکار برای پرونده گزارش شده صادر کنیم که تمامی موارد ماده ۴ قانون تعزیرات محرز باشد یعنی نگهداری کالا به صورت عمده با تشخیص مرجع ذیصلاح، امتناع از عرضه آن به قصد گران فروشی یا ارجاع به جامعه پس از الزام ضرورت عرضه توسط دولت، وقتی عناصر تشکیل دهنده جرم از مادی و معنوی و قانونی هر سه کنار هم قرار بگیرند و به اثبات برسند آن زمان وظیفه ما برخورد با متهم بر اساس قوانین تعزیرات حکومتی و اجرای حکم طبق قانون است.

شرایط نامساعد مرغ و شکر در شاهرود؛ مانع‌گذاری تعزیرات به جای نظارت

قانون مراحل خود را دارد
رئیس اداره تعزیرات شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه شکر گزارش شده دولتی نبوده و شکر آزاد محسوب می‌شود، تصریح کرد: ماده چهار قانون تعزیرات عنصر قانونی جرم، کشف آن به معنای عنصر مادی و قصد گران فروشی عنصر معنوی جرم به حساب می‌آید و ما در رابطه با پرونده ۲۰۳ تن شکر کشف شده باید همه این موارد را مورد بررسی قرار دهیم که زمان تشخیص و صدور رأی نهایی آن مشخص نیست چرا که پرونده در ابتدایی‌ترین روزهای کشف تنها ۵ صفحه اما در حال حاضر به دلیل ارائه مستندات توسط متهم به صفحات قطوری تبدیل شده است و این زمان تصمیم‌گیری را به تعویق می‌اندازد.

سعدالدین تمامی پرونده‌هایی که در مراجع قضائی تشکیل می‌شود را به ضم احتکار خواند و خاطر نشان کرد: اداره صمت پرونده کشف شده را احتکار می‌داند اما احتکار زمانی محرز خواهد شد که توسط تعزیرات رأی آن صادر شود، در حال حاضر متهم پرونده تمامی مدارک لازم اعم از تاریخ‌های شکر خریداری شده، تاریخ‌های ورود و خروج شکر از انبار خود را به صورت مستند به تعزیرات ارائه داده و تعزیرات در حال بررسی مستندات مذکور است تا ببینیم وقتی شکر وارد انبار شخص شده در مدتی بوده است که قانون گذار برای او دستور فروش را صادر کرده یا خیر،

وی افزود: نکته دیگری هم می‌تواند در خصوص این پرونده رخ داده باشد به فرض مثال بازرس‌های ما محموله را کشف تخلف کرده باشند اما فرد مورد نظر ۲۰۳ تن شکر را صبح روزی وارد کرده که فردای آن روز قرار است توزیع کند که دستگیر می‌شود، همه این احتمالات ممکن است وجود داشته باشد و تا محرز نشود نمی‌شود با یقین احتکار پرونده را صادر کرد.

در حال حاضر متهم پرونده تمامی مدارک لازم اعم از تاریخ‌های شکر خریداری شده، تاریخ‌های ورود و خروج شکر از انبار خود را به صورت مستند به تعزیرات ارائه داده و تعزیرات در حال بررسی مستندات مذکور است تا ببینیم وقتی شکر وارد انبار شخص شده در مدتی بوده است که قانون گذار برای او دستور فروش را صادر کرده یا خیر

رئیس تعزیرات شاهرود با بیان اینکه پرونده ۲۰۳ تن شکر کشف شده به صورت آزاد خریداری شده و در اختیار قنادها و شیرینی پزی ها قرار می گرفته است، ابراز داشت: شکر شناسایی شده به دلیل دولتی نبودن ارتباطی به مایحتاج مردم نداشته و در بحث چرخه آنها محسوب نمی‌شود چرا که شرکت مورد اتهام شکر را به صورت آزاد از تهران خریداری و بر اساس سود مد نظر خود نسبت به توزیع آن بین مغازه داران و قنادی‌های سطح شهر اقدام نموده است.

تعزیرات شکر را توزیع کند مشکل حل می‌شود
فرمانده سپاه ناحیه شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به ۲۰۳ تن شکر کشف شده توسط نیروهای بسیج، سپاه ناحیه شاهرود که ماحصل گشت‌ها و برنامه طرح ۱۷ ربیع و هماهنگی آنها با اداره صمت است، گفت: مقداری از شکر کشف شده متعلق به سال ۱۳۹۸ و مقدار دیگر آن مربوط به سال جاری است که تقریباً دو سال از تولید این شکر می‌گذرد، در ایتدای ورود ما به این پرونده هیچ گونه مدرکی برای اثبات عدم تخلف، عدم احتکار و یا اینکه ثابت شود این شکرها برای جایی قرار است مورد استفاده قرار بگیرد وجود نداشت و تا به امروز هم هیچ‌گونه رای برای آن صادر نشده است.

محمد خوشقدم ضمن بیان اینکه شکر کشف شده را با کمک مراجع قضایی تحویل تعزیرات داده ایم، افزود: در حال حاضر هر کیلو شکر در سطح شهرستان به قیمت ۱۵ هزار تومان در حال فروش است و با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز و نیاز مردم به این محصول باید تدبیر بهتری نسبت به روشن شدن تکلیف این محموله ۲۰۳ تنی شکر اندیشیده و روند اجرای آن سریع‌تر انجام می‌شد چرا که مردم ذینفع هستند.

وی ضمن ابراز تاسف سرعت پایین رسیدگی به پرونده خاطر نشان کرد: اگر احتکار محرز و دستور توزیع صادر شود به هر خانواده پنج کیلو هم برسد در نهایت ۴۰ هزار خانوار شاهرودی می‌توانند از این شکر کشف و ضبط شده استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، ضعف مدیریتی بزرگ در تعزیرات شاهرود سبب می‌شود که شکرهایی که در بهمن ماه ضبط شده اند هنوز در انبارها باشند و مردم در صف خرید شکر قرار گیرند این رویه باید تا کی ادامه داشته باشد؟ سوالی که پاسخش را هیچکس نمی‌داند.

کد خبر: ۷۹٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha