۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
شستن جیب مشتریان توسط قالی‌شویی‌های غیر مجاز؛ طبق نرخنامه پول بدهید
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

شستن جیب مشتریان توسط قالی‌شویی‌های غیر مجاز؛ طبق نرخنامه پول بدهید

مشهد- همه ساله همزمان با فرا رسیدن سال نو لذا تب‌وتاب خانواده‌ها برای خانه‌تکانی و نظافت به اوج خود می رسد و از همین رو آمار شکایات و ارتباط با برخی از اصناف مانند قالی‌شویی‌ها نیز به همین دلیل بالا می گیرد.

بازار- گروه استان‌ها: صنف قالی‌شویی در زمره مشاغلی است که در طول سال کمتر سخنی از آن به میان می‌آید اما با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی نه‌تنها ارتباط مردم با این صنف به حداکثر خود می‌رسد بلکه دامنه شکایات و سؤالات شهروندان نیز پیرامون نرخ خدمات  و کم و کیف این صنف افزایش می‌یابد.

در همین راستا به‌منظور بررسی مشکلات این صنف و نرخ خدمات ارائه‌شده با «هادی مخملی» رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف و قالی‌شویان مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* چند کارگاه قالی‌شویی زیر نظر این اتحادیه فعالیت دارند؟
در مشهد حدود ۸۰ کارگاه قالی‌شویی مجوز دار ثبت‌شده که این قالی‌شوئی‌ هابه‌صورت قانونی و دارای مجوز و پروانه کسب و تحت پوشش اتحادیه فعالیت می کنند.

شستن جیب مشتریان توسط قالی‌شویی‌های غیر مجاز؛ طبق نرخنامه پول بدهید

* نرخ خدمات در صنف شما نسبت به سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟
باوجود اینکه در ایام پایانی سال و افزایش تقاضا برای خدمات قالی‌شویی در واقع  با شرایط استثنایی و با افزایش مراجعه مواجه هستیم اما درباره نرخ نامه باید عرض کنم بعد از حدود یک سال و نیم افزایش قیمت‌ها انجام‌شده است .

در همین راستا نرخ مصوب اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف و مواد مصرفی و مواد مصرفی سال۹۹ رسته  قالی‌شویی به ازای هر مترمربع شامل فرش ماشینی ۵۰۰شانه به پایین به میزان ۷۰هزار ریال و ۵۰۰شانه به بالا به مبلغ ۹۰ هزار ریال تعیین شده است.

هم چنین برای فرش دستباف تیره نیز به ازای شست و شوی هر مترمربع  ۱۴۰ هزار ریال، فرش دستباف معمولی روشن و قالیچه دستی نیز به ازای هر متر مربع مبلغ ۲۲۵هزار ریال دریافت می شود.

* برای شست و شوی موکت یا قالیچه‌های کوچک آیا قیمت متفاوت است؟
بله برای شست و شوی موکت طرح دار و هم چنین پرزدار به ازای هر مترمربع  ۶۵هزار ریال، موکت معمولی ۴۵هزار ریال، قالیچه ماشینی ۱۶۰ هزار ریال، کناره ماشینی ۱۶۰ هزار ریال  و برای شست و شوی کناره دستی به ازای هر مترمربع مبلغ  ۱۹۰ هزار ریال اخذ می‌شود.

* تلفن‌های بسیاری در فضای مجازی  برای قالی‌شویی درج‌شده لذا شهروندان چگونه قالی‌شویی‌های مجاز و غیرمجاز را تشخیص بدهند؟
تقاضایی که از شهروندان داریم در رابطه با برون‌سپاری و دادن فرش‌هایشان به قالی‌شویی است که حتماً دقت لازم را انجام بدهند.

در این راستا ضرورت دارد تا شهروندان فرش خود را به قالی‌شویان مجاز بسپارند و لذا برای اطمینان می‌توانند با شماره های اتحادیه تماس و از صحت اعتبار و مجوز قالی‌شویی موردنظرشان مطمئن شوند.

* قالی‌شوهای غیرمجاز چه مشکلاتی را به همراه دارند؟
متأسفانه با توجه به اینکه یک عده افراد سودجو همیشه درصدد هستند تا از این روزها سوءاستفاده کنند و لذا با پخش تبلیغات  و هم‌چنین تبلیغ در فضای مجازی شهروندان را برای دریافت خدمات ترغیب می‌کنند.

متأسفانه این افراد بدون مجوز و نظارت‌های لازم مشغول به فعالیت هستند و از همین رو جا و مکان مشخصی ندارند و فقط با یک موبایل و یا وانتی که در اختیار گرفتند نسبت به ارائه خدمات اقدام می‌کنند که احتمال وقوع هرگونه اتفاقی مانند سرقت و یا آسیب به اموال شهروندان وجود دارد.

شستن جیب مشتریان توسط قالی‌شویی‌های غیر مجاز؛ طبق نرخنامه پول بدهید

متأسفانه این افراد بدون هیچ نظارت و یا تشکلی فرش‌های مردم را از سطح شهر جمع کرده و در مکان‌های نامعلوم و با رویه‌ای نامشخص شست شو می‌دهند.بر فرض این‌که کلاه‌برداری  هم نکنند و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود نیاورند ولی پاسخگوی مشکلات و خسارت‌های احتمالی نخواهند بود و لذا وقتی‌که شهروندان با خسارت مواجه می‌شوند پس‌از آن به اتحادیه شکایت می‌کنند که فایده‌ای ندارد.

* برای استعلام با چه شماره ای در مشهد می توان تماس گرفت؟
توصیه می کنم شهروندان حتماً از مجاز بودن قالی‌شویی اطلاع حاصل کنند و با شماره تماس‌های ۸۵۴۶۳۰۹ و ۸۵۴۴۲۱۹که در رسانه‌ها نیز اعلام‌شده است و اختصاص به پاسخگویی برای همین موضوع است تماس حاصل کنند و نام قالی‌شویی را استعلام و از مجاز بودن آن اطلاع پیدا کنند.

* به‌غیر از تماس آیا راه دیگری برای شناسایی خودروهای حامل فرش هست؟
شهروندان حتماً زمانی که قالی را تحویل خودروی قالی‌شویی می‌دهند،کارت شناسایی راننده را رؤیت کنند و حتماً مشخصات وی را یادداشت کرده و شماره پلاک وانتی که برای حمل فرش‌ها به درب منزلشان می‌آید را نیز ثبت کنند زیرا این دقت ما را در ارائه بهتر خدمت و پاسخگویی یاری خواهد کرد.

* برخی از قالی‌شویی‌ها ادعا می‌کنند که روشویی ویژه و سفارشی انجام می‌دهند آیا چنین خدمتی ما در نرخ نامه داریم؟
در نرخ نامه چنین چیزی نداریم و برخی از قالی‌ها مانند فرش‌های ماشینی کرم شست‌وشویش مشکل‌تر و ممکن است دوبارشویی کنند و آن‌ها همه در تعرفه دیده‌شده است و قالی‌های ۲۴ متری و قواره متراژ بالا و قالی‌های اعلی و دست‌بافت آن‌ها برای شست‌وشو نرخ توافقی دارد.

* آیا دریافت نرخ کرایه و حمل‌ونقل جدا از نرخنامه شست و شو است؟
دریافت پول کرایه حمل‌ونقل ممنوع است لذا  در نرخ نامه نیز قیدشده است.

* برخی از قالی شویی ها مدعی تخفیف ویژه هستند آیا این اقدام قانونی است؟
در حال حاضر اکثر قریب به‌اتفاق قالی‌شویی‌ها در طرح جشنواره نوروزی ویژه ۱۴۰۰ شرکت کردند اگر چه حضور در این جشنواره اختیاری است لذا در این طرح برای رفاه حال مردم تا  ۱۵ درصد نسبت به نرخ نامه  می‌توانند به مشتریان تخفیف بدهند.

شستن جیب مشتریان توسط قالی‌شویی‌های غیر مجاز؛ طبق نرخنامه پول بدهید

* این طرح تا چه زمانی ادامه دارد؟
طرح تخفیفات جشنواره نوروزی تا پایان فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

* برای نظارت بر کار قالی‌شویان در ایام نوروز و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

در حال حاضر طرح تشدید بازدید راداریم که به‌اتفاق بازرسان اتحادیه و بازرسان اتاق اصناف مشهد در سطح  شهر بازرسی‌ها  انجام می‌شود.

در همین راستا ابتدا بر فعالیت‌ها و محیط قالی‌شویی‌ها نظارت می‌کنیم  و همچنین شناسایی قالی‌شویی‌های غیرمجاز و افرادی را که به‌صورت غیرمجاز فرش‌ها را از درب منازل جمع می‌کنند به طور جد در دستور کار قرار دارد.

در این راستا برخی از قالی‌شویی‌ها ممکن است، اقدام به شست و شوی خارج از مکان مورد تائید کنند که این مکان ها را نیز شناسایی و با آن ها برخورد قانونی انجام می دهیم.

* از چه زمانی این طرح به اجرا درآمده است؟
این طرح نظارتی از قبل سال آغازشده و  هم چنان ادامه دارد.

کد خبر: ۷۹٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha