۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
نتایج مطالعات بالینی روی کودکان، نوجوانان و زنان باردار چه زمانی اعلام می شود؟
مطالعات روی واکسن های کرونا ادامه دارد؛

نتایج مطالعات بالینی روی کودکان، نوجوانان و زنان باردار چه زمانی اعلام می شود؟

ایمنی جمعی در مقابل کرونا زمانی حاصل می شود که ۷۰تا ۸۰ درصد مردم واکسینه شوند و برای اینکه این سهم از مردم واکسن را دریافت کنند باید تمامی گروه های سنی واکسن مناسبی برای تزریق داشته باشند. تاثیر واکسن روی زنان باردار و نوزادان انها هم باید مورد بررسی قرار بگیرد.

بازار؛ گروه بین الملل: مطالعه روی کارایی واکسن های کرونا روی گروه های سنی و افراد دارای شرایط خاص ادامه دارد. شرکت مدرنا اعلام کرد مطالعه روی  افراد ۶ تا ۱۲ سال را شروع کرده است و بالغ بر ۶۷۵۰ کودک در امریکا و کانادا در این مطالعه شرکت کرده اند.

قرار بر این است که کارایی و ایمنی واکسن روی این گروه مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نتیجه بخش بودن واکسن  از ابتدای سپتامبر سال جاری تزریق روی این گروه شروع شود. شرکت مدرنا در دسامبر سال ۲۰۲۰ آزمایشهای بالینی را روی افراد ۱۲ تا ۱۷ سال انجام داده بود ولی نتایج آن هنوز اعلام نشده است.

این شرکت اعلام کرد در نظر دارد قبل از شروع سال تحصیلی جدید تزریق واکسن به کودکان و نوجوانان را شروع کند تا زندگی با سرعت بیشتری به زندگی عادی بازگردد. البته امریکا از ماه اوریل عادی سازی شرایط زندگی را آغاز خواهد کرد.

این کشور از ماه آوریل مراکز تفریحی دیزنی لند را راه اندازی خواهد کرد ولی ظرفیت افرادی که می توانند وارد این  مراکز تفریحی شوند  کمتر از حداکثر ظرفیت این پارک های تفریحی خواهد بود. از طرف دیگر در اغلب ایالتهای این کشور افراد بالاتر از ۵۰ سال می توانند برای دریافت واکسن اقدام کنند و در ایالت ماساچوست هم اعلام شد از روز ۱۶ آوریل سال جاری یعنی یک ماه بعد تمامی افراد بالاتر از ۱۶ سال می توانند واکسن کرونا را دریافت کنند.

واکسینه شدن افراد در مقابل کرونا می تواند نوید بخش پایان بحران و بازگشت به زندگی عادی باشد که خبر خوبی برای جهان است.تا کنون بالغ بر ۱۰۹ میلیون دوز واکسن کرونا در امریکا تزریق شده است.

نتایج امیدوارکننده واکسن روی زنان باردار
اما علاوه بر کودکان و نوجوانان که هنوز نمی توانند واکسن کرونا را دریافت کنند چون در مراحل اولیه مطالعات بالینی مشارکت داده نشده بودند، زمان باردار هم گروه دیگری بودند که به دلیل  شرایط خاص در آزمایشهای بالینی وارد نشدند.

اخیرا شرکت فایزر اعلام کرد مطالعات روی زنان باردار را نیز به اتمام رسانده است. این مطالعات در ماه فوریه سال جاری در اسراییل انجام شد و  بیست زن باردار که در سه ماهه آخر بارداری خود بودند، در این آزمایش شرکت کردند. بررسی ها نشان داد زنانی که هر دو دوز واکسن فایزر-بایون تک را دریافت کرده اند، سطح آنتی بادی های موجود در بدن آنها به اندازه ای افزایش یافته است که بدنشان در مقابل کرونا کاملا ایمن است.

نکته مهم تر این است که نوزادانی که از این مادران متولد می شوند هم آنتی بادی های لازم برای مقابله با ویروس کرونا را دارند که خبر بسیار خوبی است. به تعبیر بهتر زنان باردار با دریافت واکسن می توانند خودشان و نوازدشان را در مقابل کرونا ایمن کنند. البته هنوز در مورد اینکه این کارایی تا چه دوره ای باقی می ماند، اطلاعاتی وجود ندارد ولی نشان می دهد که تزریق واکسن برای زنان باردار خطری برای مادرو نوزاد ندارد.

شرکت فایزر مطالعاتی روی تاثیر تزریق سومین دوز از واکسن با فاصله شش ماه از اولین تزریق را شروع کرده است و کارشناسان این شرکت بر این باورهستند که  سومین تزریق فایزر می تواند بدن افراد را در مقابل جهش های افریقای جنوبی و برزیلی  ایمن خواهد کرد. البته تولید واکسن هایی که تنها روی جهش های خاص کارایی داشته باشد هم در دستور کار این شرکت قرار دارد.

واکسن های چینی هم خبرساز شدند
به دنبال افزایش شمار ویروس های جهش یافته و کاهش کارایی اغلب واکسن ها در مقابل برخی از این جهش ها، تزریق سومین دوز از واکسن سینوفارم و سینوواک به عنوان سیاستی برای کاهش قدرت مقابله افراد در برابر جهش های کرونا به عنوان روشی کارآمد در دستور کار قرار گرفت. امارات متحده عربی اعلام کرد این طرح را  اجرا می کند و مطالعه روی کارایی واکسن ها بعد از تزریق سومین دوز روی جهش های کرونا انجام خواهد شد.

 وانگ چانگزی، عضو گروه تحقیق و توسعه واکسن ملی در چین در مورد کارایی واکسن های چینی در مقابل جهش ها به گلوبال تایمز گفت:«ما در حال جمع اوری اطلاعات افراد دریافت کننده سه دوز واکسن  هستیم . بررسی های اولیه ما نشان داد افرادی که سه دوز واکسن دریافت می کنند سطح آنتی بادی های موجود در بدنشان افزایش چشمگیری پیدا می کند و بدنشان در مقابل تمامی جهش ها از قبیل جهش افریقای جنوبی ایمن خواهد شد. شرکت سینوواک هم  این مطالعات را در آزمایشگاه انجام می دهد و انتظار می رود طرف ماه های آتی نتیجه این مطالعات مشخص شود.»

کد خبر: ۷۹٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha