۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۹
اجرای صحیح اصل ۴۴ فاصله فقیر و غنی کم می کند/ سهام عدالت واقعا در اختیار مردم قرار گیرد
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در مجلس در گفتگو با بازار:

اجرای صحیح اصل ۴۴ فاصله فقیر و غنی کم می کند/ سهام عدالت واقعا در اختیار مردم قرار گیرد

عضو «کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس» گفت: باتوجه به تجربه‌ای که از واگذاری سهام عدالت داریم تأکید می‌کنیم که این ثروت باید به مردم بازگردانده شود.

احمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به راه‌های اجرای صحیح اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی یک فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که می‌توان با در نظر گرفتن این فرصت فاصله فقیر و غنی را به حداقل رساند.

وی تأکید کرد: ما این تجربه را در دولت‌های نهم و دهم داشتیم و برای انجام تکالیف خودمان که همانا خروج دولت از بنگاه‌داری بود، تلاش کردیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ما تلاش کردیم تا واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی که مالکیت آن بر عهده دولت بوده را از طریق سهام عدالت به مردم واگذار کنیم.

علیرضا بیگی اظهار داشت: برای گروه‌های اول، دوم و سوم یعنی رزمندگان بدون کار تحت پوشش بهزیستی و تحت پوشش بنیاد شهید، قانون اینطور در نظر گرفت که ۵۰۰ هزار تومان هبه و ۵۰۰ هزار تومان از محل سود منظوره مستهلک شود و برای مابقی اعضای سهام عدالت ۵۰۰هزار تومان از محل سود مستهلک شود و ۵۰۰ هزار تومان هم خود افراد پرداخت کند که قریب به ۵۰ میلیون نفر نتوانستند از این امکان استفاده کند، اما دولت آقای روحانی چون اعتقادی به این موضوع نداشت، اذعان داشت که مردم باید ۵۰۰ هزارتومان خود را پرداخت کنند، این در حالی است که مردم به خوبی در این زمینه توجیه نبودند.

وی تأکید کرد: در این فرآیند یک تعداد از افراد آمدند و ۵۰۰ هزار تومان خود را پرداخت کردند و بخش عمده‌ای از این جمعیت ۵۰۰ هزار تومان خود را پرداخت نکردند و این باعث شد تا مسئولین، سهام مردم را از محل آن ۵۰۰ هزار تومان نصف کنند در حالی که می‌بایست یک حسابرسی انجام و آن ۵۰۰ هزار تومان کسر و این سهام از آن مردم می‌شد اما به دلیل اینکه دولت اعتقادی به این مسئله نداشت تلاش کرد تا سهام عدالت را ناکارآمد کند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: در حال حاضر هم باتوجه به تجربه‌ای که از واگذاری سهام عدالت داریم تأکید می‌کنیم که این ثروت باید به مردم بازگردانده شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه دولت از این محل امکان رانت برای این و آن را فراهم می‌کند، تأکید کرد: بنابراین ما بدین واسطه باید اقتصاد را واقعی کنیم و باید جلوی رانت موجود را گرفته و باید این ثروت را به مردم بازگردانیم.

علیرضا بیگی با اشاره به راه‌حل بازگشت این سرمایه ملی به مردم گفت: در حال حاضر ۱۱ هزار میلیارد دلاری که برای تأمین دارو و کالای اساسی منظور شده هیچ وقت به دست مردم نمی‌رسد، یعنی مردم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در سفره‌های خود احساس نمی‌کنند و همچنان گوشت را کیلویی ۱۳۰ هزار تومان تهیه می‌کنند در حالی که قیمت جهانی گوشت ۵ دلار است بنابراین ثروت سهام عدالت را باید به مردم بدهیم تا خودشان اقتصاد را مدیریت کنند.

کد خبر: ۷۹٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha