۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
یک بام و دو هوای مسئولان در سفرهای نوروزی؛ «جریمه» سفرهای بلامانع را منع می‌کند
بازار از آخرین وضعیت سفر به مشهد گزارش می‌دهد؛

یک بام و دو هوای مسئولان در سفرهای نوروزی؛ «جریمه» سفرهای بلامانع را منع می‌کند

مشهد- خسارت ناشی از صنعت گردشگری شهری چون شهد مقدس که اقتصادش با زائر و مسافر گره‌خورده است به رقمی افزون بر ۴۶ هزار میلیارد ریال رسیده است و لذا رنگ این شهر هم از جهت کرونا و هم ازنظر اقتصاد گردشگری به زردی گرائیده است.

بازار-گروه استان‌ها: درحالی‌که ستاد ملی کرونا رنگ بسیاری از شهرها ازجمله مشهد مقدس را زرد اعلام کرده است لذا ترافیک محسوس در ورودی و خروجی  این شهر نشان می‌دهد که عزم برای سفر بیشتر شده است.

ستاد ملی کرونا در این راستا اعلام کرده است که سفر به استان‌ها با شاخص رنگ زرد منعی ندارد لذا بسیاری از رانندگانی که حالا خود را به دروازه‌ای این شهر رساندند در کمال ناباوری با ممانعت پلیس برای ورود به مشهد روبرو می شوند.

جریمه‌های ۵۰۰ هزارتومانی برای پلاک‌های غیربومی حالا موجب اعتراض بسیاری از گردشگران در ورودی این شهر شده است و لذا برای بسیاری از گردشگران و زائر این پرسش مطرح است که سفر به مشهد مجاز است یا غیرمجاز؟برای روشن شدن این موضوع بهتر است که گزارش ما را در راستا دنبال کنید.

ممنوعیت سفر نداریم
در همین رابطه معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی توضیح می‌دهد: در روز شنبه هفته جاری ستاد ملی کرونا مصوب کرد که برای سفر به شهرهای دارای وضعیت زرد و آبی ممنوعیتی وجود ندارد.

محمدصادق براتی اذعان  می‌کند:  همچنین روز گذشته آخرین وضعیت رنگ‌بندی تمام شهرهای کشور اعلام شد؛ از همین رو با توجه به باقی‌مانده وضعیت زرد کرونایی مشهد، هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای سفر به مشهد وجود ندارد.

یک بام و دو هوای مسئولان در سفرهای نوروزی؛ «جریمه» سفرهای بلامانع را منع می‌کند

وی با اشاره به این موضوع که خوشبختانه خراسان رضوی در مدیریت این بیماری کارنامه موفقی از خود به‌جای گذاشته است ادامه داد:  از مردم و زائران تقاضا داریم برای سفر در ایام نوروز به مشهد برنامه‌ریزی نکنند

محمدصادق براتی با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا ادعا می‌کند: ورود خودروهای غیربومی به مشهد ممنوعیتی ندارد.

اسکان در خانه‌های غیرمجاز ممنوع است
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی البته نحوه نظارت‌ بر پروتکل‌های بهداشتی در تمام سفرهای ریلی، هوایی و زمینی را لازم‌الاجرا دانسته و می‌گوید: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، اسکان و اقامت زائران و گردشگران در مکان‌های اقامتی غیررسمی در نوروز ۱۴۰۰ ممنوع بوده و در صورت مشاهده این اقامتگاه‌ها پلمپ خواهد شد.

وی هم‌چنین با اشاره اینکه بازرسی از تمامی مراکز اقامتی در نوروز تشدید خواهد شد می‌افزاید: در همین راستا  سفرهای ریلی و جاده‌ای با ۵۰ درصد و سفرهای هوایی نیز با ۶۰ درصد ظرفیت انجام خواهد شد.

وی هم‌چنین وضعیت مشهد را با توجه به نزدیکی به عید نوروز عادی توصیف کرد و ادامه داد: هنوز با حجم زیادی از ورود زائران به مشهد مواجه نشده‌ایم و مشهد در شرایط عادی به سر می‌برد و خوشبختانه رزرو بلیت سفرهای ریلی و هوایی برای روزهای پایانی سال کماکان تکمیل‌نشده است.

خانه‌های معلم تعطیل هستند
در همین حال مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی از تعطیلی خانه‌های معلم خبر داد و گفت: مدارس  استان در نوروز ۱۴۰۰ حق پذیرش زائر و مسافر را ندارند.
قاسمعلی خدابنده  اظهار کرد: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا ، مدارس خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۰ حق پذیرش زائر و مسافر را ندارند.

وی تصریح کرد:  همچنین مراکز رفاهی ،  خانه‌های معلم و اردوگاه‌های آموزش‌وپرورش استان  در ایام نوروز غیرفعال و تعطیل بوده و هیچ‌گونه خدماتی را ارائه نخواهند کرد.

افزایش سفرها به مشهد
اگرچه بنا بر اظهارات معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی سفر به مشهد مقدس بلامانع است اما رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی مدعی است این موضوع برای خودروهای غیربومی صادق نیست.

سرهنگ حسین میش‌مست بابیان اینکه شهر مشهد در رنگ‌بندی‌های کرونایی جزو شهرهای زرد قرارگرفته و سفر به مشهد بلامانع اعلام‌شده افزود: با توجه به مسافر پذیر بودن مشهد، ورود به این شهر با پلاک‌های درون و خارج از استان اکیداً ممنوع است.

وی بابیان اینکه از روز گذشته و با تغییر رنگ‌بندی شاهد افزایش سفرها به مشهد هستیم اظهار کرد: در اسفند سال گذشته ممنوعیت و محدودیت ترددهای بین‌شهری از مبدأ انجام می‌شد، اما در حال حاضر این طرح فقط در مبادی ورودی به مشهد انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه در ابلاغیه‌ای که برای پلیس‌راه خراسان رضوی صادرشده، ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی تنها برای پلاک خودروها تعریف‌شده و فقط خودروهایی که مجوز پزشکی و قضایی دارند، می‌توانند با همراه داشتن مدارک خود وارد مشهد شوند ادامه داد: در همین راستا مدارکی از قبیل بیمه‌نامه و مجوز از شهرستان مبدأ برای ورود به مشهد قابل‌قبول نیست.

یک بام و دو هوای مسئولان در سفرهای نوروزی؛ «جریمه» سفرهای بلامانع را منع می‌کند

میش مست اعلام کرد: پلاک‌های مشهدی ممنوعیتی برای خروج از مشهد ندارند و می‌توانند به شهرهایی که ممنوعیتی برای ورود ندارند، تردد داشته باشند. از روز گذشته سفرهای شهروندان مشهدی ۱۵ درصد افزایش داشته که پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای آتی این آمار افزایش یابد.

تردید در سفرها و دودلی هتل داران
در همین راستا محمد قانعی رئیس اتحادیه هتلداران مشهد بابیان اینکه با توجه به تردید و دودلی برای بحث سفر و همچنین عدم تکلیف برای سفرهای زمینی  هنوز استقبال چندانی از هتل‌ها نشده است به بازار گفت: به‌طورقطع نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از حضور مسافران در این ایام داشت.

وی بابیان اینکه پروازها، تورها و آژانس‌ها تقریباً شروع  به کارکرده و کم‌وبیش مراجعه به دفاتر مسافرتی نیز فزونی یافته است اما مراجعه عادی و شخصی به هتل‌ها هنوز زیاد محسوس نیست.

قانعی بابیان اینکه از طرفی در این زمینه قرار نیست تبلیغی از طرف ما به‌صورت خاص انجام شود و ستاد مقابله با کرونا هنوز برای  ما  دستورالعملی  نداشته است گفت: در حال حاضر اتحادیه فعالیت رسمی ندارد و لذا ما هیچ برنامه خاصی از طرف اتحادیه نداریم .

وی با بیان اینکه اتحادیه تقریباً فعالیت‌هایش محدودشده و به‌نوعی کار به خود جامعه  و سازمان میراث فرهنگی  واگذارشده افزود: در واقع بیشترین دستورالعمل‌ها را سازمان میراث فرهنگی بر عهده دارد.

یکی به نعل یکی به میخ
درحالی‌که ستاد کرونا سفر به مشهد مقدس را بلامانع دانسته اما مسئولان ظاهراً خواهان اعلام صریح و شفاف در این رابطه  نیستند چراکه از یک‌ طرف منعی برای سفر نمی ببینند و از طرفی در گفته‌های خود مسافران را منع و یا در ورودی شهرها جریمه می‌کنند!

کد خبر: ۷۹٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha